2022-11-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
https://www.gp.se/nyheter/sverige/50-%C3%A5riga-ekar-i-reservat-neds%C3%A5gade-1.86162424

Någon mer som blir förbannad på sånt här? Om någon vet vilka som har gjort detta så tipsa gärna polisen så ligisterna får betala riktigt dyrt för stölden och för att ha kört in med motorfordon i naturreservat.

Vad kan vara anledningen? Någon som gillar att förstöra det som är fint/sälja/ elda med fast eke är inget bra till det/bygga med? Eller någon som tror att det är någon slags allemansrätt att åka in i naturreservat eller annorstädes och ta vad man vill ha (nej, tror inte det).

Allt beror ju på vem som gör vad.

Om Pelle Persson sågar ner 10 träd på kommunens mark för att få bättre utsikt så kan han få betala för nya träd i samma storleksklass. Kan kosta 30-40.000 kr / st

När statliga Sveaskog hade dåligt ögonmått och fällde över 100 tall & gran på min mark så fick jag
aktuellt kubikmeterpris för timmer. Inte en chans att dom skulle återställa eller nya träd.
Citera
2022-11-22, 12:43
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Om Pelle Persson sågar ner 10 träd på kommunens mark för att få bättre utsikt så kan han få betala för nya träd i samma storleksklass. Kan kosta 30-40.000 kr / st

När statliga Sveaskog hade dåligt ögonmått och fällde över 100 tall & gran på min mark så fick jag
aktuellt kubikmeterpris för timmer. Inte en chans att dom skulle återställa eller nya träd.
Sjukt, alltså lönar det sig att försöka stjäla träd eftersom det värsta som kan hända ärförlorad arbetstid
Citera
2022-11-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Ek är väl ett dyrt träslag. Kan tänka mig att tjuvarna kom iklädda arbetskläder för att inte väcka misstankar. Dvs planerat stöld av troligtvis ligor, kanske av zigenskt slag.
Z tror jag inte på, för mycket jobb som kräver för mycket utrustning. Däremot lutar jag åt att man varit ute efter virke snarare än ved. Av så unga träd blir det inga skepp byggda men för rätt slöjdverksamhet är det måhända värt en del. Om man bara vill stjäla ved så finns det också betydligt säkrare och enklare platser att verka på.
Citera
2022-11-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ek är väl inte bra att elda med? Blir det inte någon jäkla syra i skorstenen vid eldning av detta?
Högst anekdotiskt men jag har eldat ganska mycket ek i många år och har aldrig märkt något konstigt i min cortenpipa. Andra säger att syraproblemet också minskar ju effektivare du eldar så en modern panna där du bränner rökgaser på full kula mot tankar ska knappt påverkas alls. Eller så angriper denna syra bara murade eldstäder/skorstenar, ingen aning.

Men något magiskt superbränsle är det inte i mitt tycke. Visst är det fint brännvärde men också betydligt bökigare att såga, klyva och torka än exvis björk så det är inte min favoritved. Enda anledningen till att jag eldat mycket med det är att dyrgriparna i folks trädgårdar plötsligt blir väldigt gratis väldigt fort när de rötat ihjäl och ligger på backen. Om jag hade fått för mig att stjäla ved så hade jag snott spridda småbjörkar från Sveaskog, i lagom storlek att bära ett lagom avstånd till p-fickan och pickisflaket. Knappast ek från ett naturreservat där inte bara stölden i sig utan även blotta närvaron med såg och motorfordon väcker garanterad uppmärksamhet vid upptäckt. Bara detta i sig tycker jag tyder på att det är någon slöjdare eller möbelsnickare som varit i farten.
Citera
2022-11-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Vad uselt, kan de inte hålla koll på gränserna så borde de absolut behöva betala skadestånd/ersättning för nya träd av samma ålder och storlek, precis som Private Svenne.
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Högst anekdotiskt men jag har eldat ganska mycket ek i många år och har aldrig märkt något konstigt i min cortenpipa. Andra säger att syraproblemet också minskar ju effektivare du eldar så en modern panna där du bränner rökgaser på full kula mot tankar ska knappt påverkas alls. Eller så angriper denna syra bara murade eldstäder/skorstenar, ingen aning.

Men något magiskt superbränsle är det inte i mitt tycke. Visst är det fint brännvärde men också betydligt bökigare att såga, klyva och torka än exvis björk så det är inte min favoritved. Enda anledningen till att jag eldat mycket med det är att dyrgriparna i folks trädgårdar plötsligt blir väldigt gratis väldigt fort när de rötat ihjäl och ligger på backen. Om jag hade fått för mig att stjäla ved så hade jag snott spridda småbjörkar från Sveaskog, i lagom storlek att bära ett lagom avstånd till p-fickan och pickisflaket. Knappast ek från ett naturreservat där inte bara stölden i sig utan även blotta närvaron med såg och motorfordon väcker garanterad uppmärksamhet vid upptäckt. Bara detta i sig tycker jag tyder på att det är någon slöjdare eller möbelsnickare som varit i farten.
Det är mycket folk kan få för sig att göra i andras trädgårdar. Inte klokt.

Tror också att det handlar om virket och inte för ved att elda med. Ek är dyrt. Någon ville inte betala vad det kostar eller har tänkt sig att sälja. Räcker 50-årigt ekvirke till att göra byggvirke av? Någon gördetsjälvare kanske ska bygga hus och tänker sedan skryta om hur billigt det blev.

Hoppas man lägger ner tid på att pejla området, tömma telefonmasterna och kolla vilka som har varit där senaste tiden så som @45Lokar skrev tidigare.

Vore roligt om marodörerna åkte fast och får betala (svin)dyrt.
Citera
2022-11-22, 13:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är väl Kronan som äger all ek, liksom skogens namn gör påmint? Är det ÖB kanske som sågat ner dem? Är det någon olovligen så står det dem dyrt. Nu är tyvärr dödsstraffet borttaget men det blir väl livstid istället?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ek
"förlust av livet" vilket underbart sätt att säga "dödsstraff" på.
Citera
2022-11-22, 14:06
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Z tror jag inte på, för mycket jobb som kräver för mycket utrustning. Däremot lutar jag åt att man varit ute efter virke snarare än ved. Av så unga träd blir det inga skepp byggda men för rätt slöjdverksamhet är det måhända värt en del. Om man bara vill stjäla ved så finns det också betydligt säkrare och enklare platser att verka på.

Jag menade det, och det var underförstått för virke snarare än ved. Ek eldar man inte upp.
Citera
2022-11-22, 14:11
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdvokatEmma
Känslan av att du inte gillar antirasister tränger sig på. Det är föga förvånande att det tog knappt en timma innan någon gjorde politik även av denna mycket viktiga tråd. Hoppas du skäms.

Jag älskar ekar så detta är sorgligt. Vad vet man mer om GM än att såg har använts på brottsplatsen och att ett fortskaffningsmedel har använts av logistiska skäl?

Nej, jag skäms inte. Man måste kunna nämna alla tänkbara scenarion och gärningsmän utan att bli anklagad för att vara rasist (nu hade jag i och för sig tankarna på att gärningsmännen kunde vara vita). Upplever att stölder av allt av det lilla minsta värde på allmän plats har blivit vanligare det senaste decenniet. Att såga ner och forsla bort dessa träd kräver viss förberedelse och logistik. Är virket verkligen värt det för någon som bor i Sverige...
Citera
2022-11-22, 14:50
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ek är väl inte bra att elda med? Blir det inte någon jäkla syra i skorstenen vid eldning av detta?

Dessutom så hur mycket kan personen fått med sig med en bil o kärra? 500-1000 kilo? Det är inte många pinnar det.
Eller har man åkt flera gånger?

Kan man inte bara tömma telefonmasterna o se vem som varit där?

Garvsyra tänker du på. Ek går bra att elda med men du kan inte skicka in enbart ek utan måste blanda ut den med annan ved. Man lär nog ha åkt i omgångar skulle jag säga. 50-åriga träd ger rätt mycket ved och det är väl lite fel tid på året att fälla för ved vilket gör att det blir ännu tyngre på grund av fukten.

Oavsett är det ett ofog att folk tar sig friheten att baggböla vare sig det är på kronans eller privat mark.
Citera
2022-11-22, 16:05
Medlem
Något äckel som gillar tonårsekar. Häng ut den jäveln.
Citera
2022-11-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
https://www.gp.se/nyheter/sverige/50-%C3%A5riga-ekar-i-reservat-neds%C3%A5gade-1.86162424

Någon mer som blir förbannad på sånt här? Om någon vet vilka som har gjort detta så tipsa gärna polisen så ligisterna får betala riktigt dyrt för stölden och för att ha kört in med motorfordon i naturreservat.

Vad kan vara anledningen? Någon som gillar att förstöra det som är fint/sälja/ elda med fast eke är inget bra till det/bygga med? Eller någon som tror att det är någon slags allemansrätt att åka in i naturreservat eller annorstädes och ta vad man vill ha (nej, tror inte det).
Grov ekstock är värd 5000/kubik, så det är nog inte nåt man vill elda upp, snarare sälja till byggare.
Citera
2022-11-22, 18:50
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Grov ekstock är värd 5000/kubik, så det är nog inte nåt man vill elda upp, snarare sälja till byggare.
Håller med. När kreti och pleti förstår hur mycket pengar det är i virke, så kommer träden falla som furor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in