2022-11-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Grov ekstock är värd 5000/kubik, så det är nog inte nåt man vill elda upp, snarare sälja till byggare.
Jo, kollade tidigare idag. Såg att riktigt fin kan gå för 8000kr/m3 också. Att det finns pengar i skog vet väl alla - men är inte för alla att nalla.
Citera
2022-11-22, 21:19
Medlem
Blodbokens avatar
Man kan fråga sig varför ingen märkt något. 50 åriga ekar i relativt näringsrik jord bör vara uppåt 8-10 meter höga och ha en diameter på ca 30 cm. Det är bara en myt att ek växer långsamt. Beror helt och hållet på rätt omständigheter.
Citera
2022-11-22, 21:26
Medlem
Onoff topic så är den här fin. Tingsrätten dömde mesigt men i hovrätten dömdes personen till fängelse 1 år och 3 mån plus 2,5 miljoner (uppskattat men svårbedömt värde och åklagarsidan begärde 20 miljoner) till Halmstads kommun plus 1 miljon för förbrukat värde p g a utsikten till fastigheten som var anledningen till att den dömde tog ner en massa sandstabiliserande tall. Tylösand.
https://www.domstol.se/nyheter/2021/06/fangelsestraff-och-hojt-skadestand-i-mal-om-olovlig-avverkning-av-trad-i-tylosand/
Aja baja och
Citera
2022-11-22, 21:28
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Högst anekdotiskt men jag har eldat ganska mycket ek i många år och har aldrig märkt något konstigt i min cortenpipa. Andra säger att syraproblemet också minskar ju effektivare du eldar så en modern panna där du bränner rökgaser på full kula mot tankar ska knappt påverkas alls. Eller så angriper denna syra bara murade eldstäder/skorstenar, ingen aning.

Men något magiskt superbränsle är det inte i mitt tycke. Visst är det fint brännvärde men också betydligt bökigare att såga, klyva och torka än exvis björk så det är inte min favoritved. Enda anledningen till att jag eldat mycket med det är att dyrgriparna i folks trädgårdar plötsligt blir väldigt gratis väldigt fort när de rötat ihjäl och ligger på backen. Om jag hade fått för mig att stjäla ved så hade jag snott spridda småbjörkar från Sveaskog, i lagom storlek att bära ett lagom avstånd till p-fickan och pickisflaket. Knappast ek från ett naturreservat där inte bara stölden i sig utan även blotta närvaron med såg och motorfordon väcker garanterad uppmärksamhet vid upptäckt. Bara detta i sig tycker jag tyder på att det är någon slöjdare eller möbelsnickare som varit i farten.

Ja garanterat , som skogens oxfile ungefär - ziggisar på jobb
Citera
2022-11-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodboken
Man kan fråga sig varför ingen märkt något. 50 åriga ekar i relativt näringsrik jord bör vara uppåt 8-10 meter höga och ha en diameter på ca 30 cm. Det är bara en myt att ek växer långsamt. Beror helt och hållet på rätt omständigheter.
Någon märkte något men försent. Ligger väl kanske så till att ingen ser något om man inte har tänkt besöka det fantastiskt vackra reservatet.

Men visst undrar man. Förövarna har varit där mer än en gång också.

Chansen att de ska åka fast är väl försumbar som vanligt men man hoppas. Lämna in minsta lilla tips ni har ni som bor där.
Citera
2022-11-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Vad uselt, kan de inte hålla koll på gränserna så borde de absolut behöva betala skadestånd/ersättning för nya träd av samma ålder och storlek, precis som Private Svenne.

Det är mycket folk kan få för sig att göra i andras trädgårdar. Inte klokt.

Tror också att det handlar om virket och inte för ved att elda med. Ek är dyrt. Någon ville inte betala vad det kostar eller har tänkt sig att sälja. Räcker 50-årigt ekvirke till att göra byggvirke av? Någon gördetsjälvare kanske ska bygga hus och tänker sedan skryta om hur billigt det blev.

Hoppas man lägger ner tid på att pejla området, tömma telefonmasterna och kolla vilka som har varit där senaste tiden så som @45Lokar skrev tidigare.

Vore roligt om marodörerna åkte fast och får betala (svin)dyrt.

Ek används BARA för inrednings snickerier, parkettgolv, lister, hyllplan, möbler. Inte ved eller konstruktionsvirke.
Citera
2022-11-23, 13:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Onoff topic så är den här fin. Tingsrätten dömde mesigt men i hovrätten dömdes personen till fängelse 1 år och 3 mån plus 2,5 miljoner (uppskattat men svårbedömt värde och åklagarsidan begärde 20 miljoner) till Halmstads kommun plus 1 miljon för förbrukat värde p g a utsikten till fastigheten som var anledningen till att den dömde tog ner en massa sandstabiliserande tall. Tylösand.
https://www.domstol.se/nyheter/2021/06/fangelsestraff-och-hojt-skadestand-i-mal-om-olovlig-avverkning-av-trad-i-tylosand/
Aja baja och

Var ju nån jävla åklagare eller fan han var som gjorde likadant och blev friad. Det var dock ett bra antal år sen.
Citera
2022-11-23, 14:28
Medlem
Kanske fattigpensionärer som har erfarenhet sen tidigare utav att såga ned träd och på grund utav det ekonomiska läget i världen och Sverige. Försöker spara pengar helt enkelt.

Men lite roligt tyckte jag det ändå var. Tänk att vara den som kommer först till jobbet på morgonen, och du jobbar i ett naturreservat och får ringa chefen och säga att det saknas träd.

Hade en bekant som bodde i hus på en lite ojämn topp. I all fall så entrén var 3-4 trappsteg upp. Han bor på landet dessutom, alltså landet landet. typ inte ett hus som syns från hans tomt. Han kom ut en morgon och någon hade stulit trappan i träd som han byggt. Han föll rätt ned i marken men klarade sig väl. Kanske inte lika kul för er men jag tycker det var skoj då! Eller en annan kompis som lämnade in sin bil hos en verkstad och den skulle vara där i några dagar. Inhägnat område ska tilläggas. I alla fall han fick ett samtal om att hans bil står på fyra läskbackar för ett någon har stulit hjulen och fälgarna. Snacka om att bli paff.
Citera
2022-11-23, 14:30
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ek är väl inte bra att elda med? Blir det inte någon jäkla syra i skorstenen vid eldning av detta?

Dessutom så hur mycket kan personen fått med sig med en bil o kärra? 500-1000 kilo? Det är inte många pinnar det.
Eller har man åkt flera gånger?

Kan man inte bara tömma telefonmasterna o se vem som varit där?
Är det ens polisanmält? Eller stannar det vid litet gnäll på flashback. När dom grips. Hugg tillbaks. Ett finger för varje ek. Var och en av ekarna kan ha 100 år eller mer på sina axlar. För djävligt. Hör med kommunen först. De ägnar sig åt mycket sattyg. Helt lagligt.
Citera
2022-11-23, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Ek används BARA för inrednings snickerier, parkettgolv, lister, hyllplan, möbler. Inte ved eller konstruktionsvirke.
Tack! Förstått det nu.
Citera
2022-11-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Är det ens polisanmält? Eller stannar det vid litet gnäll på flashback. När dom grips. Hugg tillbaks. Ett finger för varje ek. Var och en av ekarna kan ha 100 år eller mer på sina axlar. För djävligt. Hör med kommunen först. De ägnar sig åt mycket sattyg. Helt lagligt.
Jo det är polisanmält, har åtalsanmälts som det står i artikeln.
Citera
2022-11-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Var ju nån jävla åklagare eller fan han var som gjorde likadant och blev friad. Det var dock ett bra antal år sen.
Har du någon länk till det fallet? Det låter inte klokt om en åklagare kommer undan bara för att han/hon är just det om det är vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in