Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
Fast det finns ju idag väldigt gott om ekar? Folk verkar tro att den är fridlyst och är något unikt. Visst är det ett fint träd men är det så jävla märkvärdigt? För att de ska vara fina måste de få växa ensamma och bli gamla med god gödning.
Helt rätt av markägaren, det är ju deras pengar. Problemet är att det inte är EN gran som stjäls vid jul.
Ekhybris = trädkramare som kan inte ett skit om skog och kan sälja sin egna mamma för att behålla en ek.
Nej, så väldigt gott om ekar är det inte. Var i Sverige bor du där det tydligen kryllar av ekar? Själv har jag som jag skrev tidigare noterat att det inte alls finns så många och jag bor söderut.
Kanske missförstår dig men tycker det låter som dumheter det du skriver. Nu var det ek i det här fallet men det hade varit lika uppseendeväckande om någon hade gått in i ett naturreservat och sågat ner och forslat bort gran. Ser extra girigt ut också att ta ek som inte alls är lika vanliga i Sverige som gran är (hur många naturligt växande ekar hittar du norr om Dalälven?) och är dyrare. Du tror alltså att en del bara bryr sig för att det är ek. Dessutom - det är väl för farao ingen som tror att ek är fridlyst?
Det spelar ingen roll, det är ingreppet, förslagenheten och stölden som är grejen. Menar du förresten att bara den som kan något om skog får tycka illa om olovlig trädfällning och stöld?
Skulle vara intressant att få höra om polisen har kommit någonvart med åtalsanmälan som gjorts.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vishking
En ek avverkas normalt vid 120-150års ålder.
Jag tror att ekarna valdes ut pga av deras storlek, att de helt enkelt var i en lätthanterlig storlek. Hoppas verkligen inte att de blev ved av dem..
Jäkligt slöseri med tanke på att de troligen växte som bäst.
För de som är oroliga över träden så är ekar i 50års ålder som sådana inte särskilt hotade eller ovanliga, däremot är biotoper med ädelövskog (lövskog överlag bortsett från björk möjligen) hotade. Det innebär att djur och växter som är beroende av de här biotoperna har det svårt.
Men just precis.