• 1
  • 2
2022-11-21, 12:26
Medlem
gullfias avatar
Sist jag stötte på en situation där alla behövde registrera sitt kontantkort, var i Vitryssland som brukar anklagas för att vara en "diktatur".

Nu är det tydligen krav på detta i Sverige.

Citat:
Om du inte har något att dölja, så spelar det ingen roll... bla, bla, bla.

Helt irrelevant!

Jag vill INTE....
  • Stå i något av de många register om svenskar som publiceras på internet.
  • Att någon ska kunna göra reverse lookup på mitt telefonnummer, baserat på något jag exempelvis sagt på Telegram eller någon annanstans.
  • Pejlas av SÄPO om jag glömmer att stänga av min mobil när jag pratar med någon i NMR (som ett exempel bara).
  • Någon ska kunna veta exakt var jag varit hela tiden, baserat på var min mobil pingat olika master.

Jag är en laglydig kvinna, utlandssvensk bor tidvis i Sverige, tidvis inte. Inga som helst brottsliga förehavanden, jag tycker bara att det är extremt integritetskränkande med alla öppna register som finns i Sverige och ser hur de registrerade SIM-korten kan användas på ett mycket obehagligt sätt av myndigheterna.

Någon annan som känner likadant och hur kommer man rimligen runt det här?

I Vitryssland som jag nämnde, så har de marknader och där säljs mobiler. Det går självklart att köpa en mobil på marknaden, med ett SIM kort i - eventuellt även lösa SIM-kort.Jag känner inte till att såna marknader finns i Sverige.

Och är det någon som tror att de RIKTIGA brottslingarna inte kommer hitta en väg runt det här?

Det är ju Svensson som drabbas. Inte Muhammed. De flesta flyktingar har ju flera identiter och dessutom så bygger deras klantänk på att de självklart registrerar kort åt varandra. Typ farmor som sitter hemma i lägenheten i Rinkeby hela dagarna, registrerar ett nytt SIM-kort varannan dag!

Vad tror du om allt det här?
Senast redigerad av gullfia 2022-11-21 kl. 12:37.
2022-11-21, 12:33
Medlem
Sluta använda ett svenskt kontantkort så slipper du bli kränkt av det svenska regelverket.

Problemet är löst!
2022-11-21, 12:35
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Sluta använda ett svenskt kontantkort så slipper du bli kränkt av det svenska regelverket.

Problemet är löst!
Jag har SIM-kort från några andra länder, bl.a. Finland. Menar du att jag borde använda detta i Sverige?
Det är faktiskt en tänkbar lösning - men då måste man så klart åka till Finland regelbundet och tanka, om man inte själv bor där.

Fast... du kanske tycker det nya systemet är toppen och bara ville tala om för mig att jag ska dra åt helvete? I så fall detsamma! Annars, tack för rådet.
2022-11-21, 12:38
Medlem
Det har varit så i Norge hur länge som helst. Minns att jag tyckte det var stasifasoner när jag var där och skulle ha ett simkort. Och man var tvungen (på den tiden) att ha ett norskt personnummer.

Men iallafall, jag har för mig att man kan välja att INTE publicera sitt nummer på nätet. Om det nu är till nån hjälp. Inget av mina telefonnummer finns iallafall publicerade på nätet.
2022-11-21, 12:41
Medlem
Conams avatar
Största anledningen till min trots är att man ju iaf slipper de förbannade försäljarna! (Tror jag)
Har oregistrerat nu och det är trivsamt tyst i luren, då ifrågasätter väl nån idiot förnumstigt varför jag har telefon!
2022-11-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jag har SIM-kort från några andra länder, bl.a. Finland. Menar du att jag borde använda detta i Sverige?
Det är faktiskt en tänkbar lösning - men då måste man så klart åka till Finland regelbundet och tanka, om man inte själv bor där.

Fast... du kanske tycker det nya systemet är toppen och bara ville tala om för mig att jag ska dra åt helvete? I så fall detsamma! Annars, tack för rådet.

Varför skulle du behöva åka till Finland för att tanka ditt finska mobilnmr?

Jag har bägge och jag tankar via nätet mitt finska såsom mitt svenska.
2022-11-21, 12:47
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenexperten

Kan man använda BankID med en finsk mobil?
2022-11-21, 12:49
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Största anledningen till min trots är att man ju iaf slipper de förbannade försäljarna! (Tror jag)
Har oregistrerat nu och det är trivsamt tyst i luren, då ifrågasätter väl nån idiot förnumstigt varför jag har telefon!

Var och hur köper du ett oregistrerat nummer? Trodde att den möjligheten var borttagen numera. Det var smidigt tidigare, när man alltid fick ett kontantkort med sin nya telefon och kunde välja att registrera det eller inte, samtidigt förstår jag att det kanske inte är det bästa för rättsmyndigheten...
2022-11-21, 12:50
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Det har varit så i Norge hur länge som helst. Minns att jag tyckte det var stasifasoner när jag var där och skulle ha ett simkort. Och man var tvungen (på den tiden) att ha ett norskt personnummer.

Men iallafall, jag har för mig att man kan välja att INTE publicera sitt nummer på nätet. Om det nu är till nån hjälp. Inget av mina telefonnummer finns iallafall publicerade på nätet.

Aha, det visste jag inte! Har inte varit där på evigheter. Tack för upplysningen!

Är Norge lika identitetskränkande i sitt upplägg som Sverige? Jag menar det här med att info om alla publiceras i öppna register som vem som helst kan kolla på internet?
2022-11-21, 12:51
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Var och hur köper du ett oregistrerat nummer? Trodde att den möjligheten var borttagen numera. Det var smidigt tidigare, när man alltid fick ett kontantkort med sin nya telefon och kunde välja att registrera det eller inte, samtidigt förstår jag att det kanske inte är det bästa för rättsmyndigheten...
Som jag skrev så är det här något som kommer drabba ganska vanliga svenskar. Alla skumma invandrare kommer använda sina äldre släktingar, barn, kompisar, nyanlända osv för att regga sina kort.
Vi vanliga svenskar som inte tänker på det sättet, eller gör såna saker åt varandra kommer bli de som kan spåras.

Och jag insåg just att det kommer säkert gå att få tag på för-reggade SIM-kort på marknaden i ställen som Rinkeby. Jag var faktiskt där i somras för att söka om pass hos polisen där (enda som hade tider...) och överlevde...
2022-11-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Aha, det visste jag inte! Har inte varit där på evigheter. Tack för upplysningen!

Är Norge lika identitetskränkande i sitt upplägg som Sverige? Jag menar det här med att info om alla publiceras i öppna register som vem som helst kan kolla på internet?

Njae, jag vet inte. Men min bror bor ju i Norge och varje gång jag måste ha tag i hans adress, så brukar det inte ta många minuter att hitta rätt på den. Men sen om man kan se om någon är dömd osv, det har jag dålig koll på faktiskt.
2022-11-21, 12:54
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenexperten

En sak till om det här - har du hamnat i någora FINSKA öppna register då, med ditt fiinska SIM kort?
Jag menar, du uppger väl personuppgifter när du tankar ditt finska SIM på nätet?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in