Sist jag stötte på en situation där alla behövde registrera sitt kontantkort, var i Vitryssland som brukar anklagas för att vara en "diktatur".
Nu är det tydligen krav på detta i Sverige.
Citat:
Om du inte har något att dölja, så spelar det ingen roll... bla, bla, bla.
Helt irrelevant!
Jag vill INTE....
- Stå i något av de många register om svenskar som publiceras på internet.
- Att någon ska kunna göra reverse lookup på mitt telefonnummer, baserat på något jag exempelvis sagt på Telegram eller någon annanstans.
- Pejlas av SÄPO om jag glömmer att stänga av min mobil när jag pratar med någon i NMR (som ett exempel bara).
- Någon ska kunna veta exakt var jag varit hela tiden, baserat på var min mobil pingat olika master.
Jag är en laglydig kvinna, utlandssvensk bor tidvis i Sverige, tidvis inte. Inga som helst brottsliga förehavanden, jag tycker bara att det är extremt integritetskränkande med alla öppna register som finns i Sverige och ser hur de registrerade SIM-korten kan användas på ett mycket obehagligt sätt av myndigheterna.
Någon annan som känner likadant och hur kommer man rimligen runt det här?
I Vitryssland som jag nämnde, så har de marknader och där säljs mobiler. Det går självklart att köpa en mobil på marknaden, med ett SIM kort i - eventuellt även lösa SIM-kort.Jag känner inte till att såna marknader finns i Sverige.
Och är det någon som tror att de RIKTIGA brottslingarna inte kommer hitta en väg runt det här?
Det är ju Svensson som drabbas. Inte Muhammed. De flesta flyktingar har ju flera identiter och dessutom så bygger deras klantänk på att de självklart registrerar kort åt varandra. Typ farmor som sitter hemma i lägenheten i Rinkeby hela dagarna, registrerar ett nytt SIM-kort varannan dag!
Vad tror du om allt det här?