• 1
  • 2
2022-11-20, 22:13
Medlem
duden83s avatar
Rörlig eller fast bolåneränta i dagsläget?
Vad tror ni? och varför?
Citera
2022-11-20, 22:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Vad tror ni? och varför?
En klassiker vid större lån är att dela upp det, ta hälften med fast och hälften med rörlig.
Citera
2022-11-20, 22:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag kör rörligt. Nu är det för sent att låsa.
Har ca 4,5 milj i lån.
Citera
2022-11-20, 23:36
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag kör rörligt. Nu är det för sent att låsa.
Har ca 4,5 milj i lån.

Inte orolig de höjer då?
Citera
2022-11-20, 23:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Inte orolig de höjer då?

Vi har bra inkomster men tråkiga pengar givetvis. Nu är det för sent att låsa lånen ändå.
Som det ser ut just nu så klarar jag räntor och amorteringar men får väl senarelägga renoveringar då det tar längre tid att spara ihop pengar.
Klarar absolut några procent till men som sagt inga roliga pengar att betala i räntor.
Citera
2022-11-21, 09:51
Medlem
Citat:
Vad tror ni? och varför?
Tack för en unik tråd!

Skojar bara.

Men det finns en miljard sidor och trådar om just detta på nätet.

Vi har alltid kört rörligt av det enkla skälet att man då hela tiden betalar "rätt" ränta. Det har ju även varit mest lönsamt historiskt.

Om man däremot binder inför man spekulation i affären. Du måste gissa bättre än bankernas proffs hur räntorna kommer utveckla sig. Tänk på att de jobbar med bara detta på heltid.

De lägger även på en vinstmarginal för att tjäna pengar samt en riskmarginal för att de kan gissa fel.

Bundet är en försäkring om att priset inte ändras och precis som alla försäkringar så kostar den pengar.

Om man har dåliga marginaler kan det vara värt det. Men annars ska man spekulera i annat än boräntor.
Citera
2022-11-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Tack för en unik tråd!

Skojar bara.

Men det finns en miljard sidor och trådar om just detta på nätet.

Vi har alltid kört rörligt av det enkla skälet att man då hela tiden betalar "rätt" ränta. Det har ju även varit mest lönsamt historiskt.

Om man däremot binder inför man spekulation i affären. Du måste gissa bättre än bankernas proffs hur räntorna kommer utveckla sig. Tänk på att de jobbar med bara detta på heltid.

De lägger även på en vinstmarginal för att tjäna pengar samt en riskmarginal för att de kan gissa fel.

Bundet är en försäkring om att priset inte ändras och precis som alla försäkringar så kostar den pengar.

Om man har dåliga marginaler kan det vara värt det. Men annars ska man spekulera i annat än boräntor.
Eller så är man lite insatt i inrikespolitiken och omvärldspolitiken och kan lägga ihop ett och ett. Jag band mitt i våras just med tanke på att man insåg ganska snart hur saker och ting skulle börja urarta sig under hösten och vintern. Det har besparat mig ganska mycket pengar, och lär fortsätta göra det ett tag.

Med det sagt hade jag nog inte bundit. Det tåget har gått för att det ska vara lönsamt
Senast redigerad av mushymushy 2022-11-21 kl. 09:57.
Citera
2022-11-21, 10:27
Medlem
För dyrt att binda nu. Då ska du binda på minst ett år på 4 %. Klart det kan gå upp. Men det går nog inte upp så mycket mer.
Citera
2022-11-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Eller så är man lite insatt i inrikespolitiken och omvärldspolitiken och kan lägga ihop ett och ett. Jag band mitt i våras just med tanke på att man insåg ganska snart hur saker och ting skulle börja urarta sig under hösten och vintern. Det har besparat mig ganska mycket pengar, och lär fortsätta göra det ett tag.

Med det sagt hade jag nog inte bundit. Det tåget har gått för att det ska vara lönsamt
Klart man kan spekulera och tajma rätt och pricka uppgångar, det är ingen raketforskning.

Det jag pratar om är en robust princip som funkar för alla bara man har marginaler.
Citera
2022-11-21, 12:38
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
För dyrt att binda nu. Då ska du binda på minst ett år på 4 %. Klart det kan gå upp. Men det går nog inte upp så mycket mer.

Som ett citat hämtat ifrån fikarummet på kneget -91
Citera
2022-11-21, 17:14
Medlem
Skulle nog räknat på kostnaden om det var aktuellt, skulle jag klara några procent till skulle jag kört rörligt pga att jag tror det är billigare i slutändan.
Skulle jag ha svårt att klara 1-2% mer i ökning skulle jag bundit direkt då det säkert kan fortsätta öka snabbt.
Citera
2022-11-21, 17:48
Medlem
Rörligt eller bundet - den eviga frågan.

Under lång har tid har vi haft historiskt sett låga räntor, så lång tid att de flesta glömt hur extremt, extremt, extremt låga räntor vi haft ett bra tag. Innan vi kom dit sjönk räntorna steg för steg. I en situation med låga räntor, eller ännu hellre sjunkande räntor är det mest lönsamt med rörligt på lånen. På liknande sätt, om man vet att räntorna är på väg uppåt så borde man välja bundet.

Problemet är bara att det bara blir gissningar - är räntorna på väg upp eller på väg ner? Och vad säger att jag kan gissa bättre än andra eftersom priset på bundet sätts efter vad "de stora utlånarna" gissar att räntorna skall röra sig.

Jag själv gissade i mars 2021 att räntorna inte skulle kunna sjunka mer, tänkte mig att de nog snarare skulle gå upp. Valde bundet på 5 år och fick betala mer än för rörligt lån. Bondtur visar det sig eftersom sen dess har räntorna gått upp kraftigt. Att jag hade bondtur en gång betyder inte att jag har det nästa gång.

Personligen tror jag att det är ett bra tillfälle att binda riktigt långt, säg på 10 år nu. Just nu så är SBAB-s riktränta nästa 3% på 3 månader och 4,2% på 10 år, en skillnad på 1,2%. Personligen skulle jag hellre ha lån de närmaste 10 åren på 4,2% (som är en historiskt hyfsat låg nivå) än leva i osäkerhet om att det kanske stiger till 10% i stället. Att det skulle sjunka under 3% under de närmaste 10 åren tror jag är osannolikt. Men det är bara min gissning, och jag brukar ha fel...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in