Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är snarare du som är efterbliven om du inte förstår att titta på börsens olika index, så ser du att majoriteten av befolkningen är "efterblivna" eftersom de flesta tillgångsklasser gått ner. Alla kan inte vara professionella traders, och om alla var det, så hade de heller inte tjänat pengar allesamman. Ren trading är ett nollsummespel (minussummespel om man räknar med courtage).
Det är ointressant om du lyckats tajma marknaden, även om jag sett att du är stolt över det.
Hela ditt resonemang är provocerande dumt, eftersom man kan säga så om varje policyändring. För mycket flyktingar? Inga problem, jag har investerat i flyktingförläggningar. Överdriven klimatoro? Nejnej, de som inte är efterblivna har köpt gröna aktier. Covid-19? Jag var all-in i kvalitetsbolaget Aegirbio, de som inte var det får skylla sig själva. Osv.
Så ditt argument är inte att du är efterbliven som som höftar lite siffror och gör omotiverade antaganden utifrån ditt eget fantasifulla resonemang, dvs
Citat:
Låt oss anta att Väst i april hade kunnat förhandla fram en fred där Ryssland hade fått Kherson+Donbass, Ukraina fick gå med i EU men inte i NATO, och någon form av säkerhetsgarantier/avtal hade slutits. En del sanktioner hade kvarstått, men inget direkt energikrig.
Utan alla andra är det...
apprpå provocerande dumt...
din skolgång i sverige kostar ca 100`000/år. det betyder ca 1.5m skr, rätt ner i sjön. utgångspunkten är ju att det är en investering, precis som det du kallar kostnad i dina märkliga räkneexempel.
pch självklart kan en investering sluta i en kostnad, men med facit i hand kan vi ju enas i att det är klarlagt att din samhällskostnad = misslyckad investering, medans investeringar kopplade till rysslands olagliga invasion i ukraina = lyckade, med en enorm framtida positiv avkastning.