2022-11-20, 17:34
Medlem
soucus avatar
Med den mängden bilar och övertrafikerade vägar som finns i Stockholm räcker det med ett par olyckor för att det ska bli kaos.
Det handlar i grunden alltså inte om snö utan om mängden trafik.

Sker det en olycka på Essingeleden mitt i natten blir det inte kaos för det är inte tillräckligt med trafik ute.
På samma sätt blir det inte kaos pga olycka mitt på dagen i Bullerbyn där ni bor.

Kolla trafiken.nu en vanlig dag i rusningstrafik, då ser ni långa köer även utan olyckor.
En olycka på sommaren kan ge samma kaos i trafiken och därför räcker det med att några dumhuvuden ger sig ut nu i snön med sommardäck för att orsaka kaos lite överallt.

Så till alla er boende i Knäckebröhult, det är fler människor och bilar på varje väg-km Stockholm än i era små orter.
Ni har också olyckor, men det ger inte i närheten samma störningar.

Men en sak har faktiskt Stockholmare svårt med på vintern.
Det är att ingen räknar med att det tar längre tid.
Sätter man sig i bilen 7.45 varje morgon så gör man så året runt. Ingen åker en kvar tidigare på vintern vilket säkert adderar både stress och olyckor varje år.
Citera
2022-11-20, 18:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Ja, dessa svängningar är svåra att förutse trots lång utbildning och höga löner, någon måtta på förväntningarna får det ju vara.

Vi får väl se om temperaturen går ner under nov-feb jämfört med maj-aug, man vet aldrig. Dessutom så tenderar ju snö att ligga kvar om det är lägre temperatur.
Något är konstigt med klimatet när det svänger så här, vi behöver lite fler lagar, förbud och beskattning för att komma till rätta med dessa svängningar.

Snö är inte naturligt så här plötsligt, om vi bara lyssnar på Greta så kan vi tillsammans lösa det. Men, ja, inte Kina och Indien då, de behöver lite mer tid för omställning. Och mellanöstern då naturligtvis, möjligtvis Sydamerika men det får inte bli orimligt. Ryssarna får vi acceptera med deras attack från Ukraina.

Men utöver det så kommer vi andra att rädda jordens klimat, bara vi ser till att betala vår skatt och vara goda.

Edit:
USA ligger väl i framkanten miljömässigt? De är trots allt en stor del av planeten och kan påverka. Har för mig att Tesla är från USA och där har man väl inte snö? Så det finns nog en stark koppling.

SMHI borde anställa min kompis. Hon började hetsa om att byta däck när det var 12 grader varmt. Hon säger att det kommer snöa. Jag säger att det är nog lugnt ett tag till. Två dagar senare har vi nollgrader och snö.

Vad det beror på i detta fallet skiter jag i. Beror det på oljan så har jag ingen makt att ändra på det.
Citera
2025-11-19, 20:22
Avslutad
Samma visa varje år, stora rubriker om
snökaos och svenskarna är lika chockade.
Citera
2025-11-19, 20:55
Medlem
Varför blir svensken tagen på sängen varje år vid första snön?
Seriöst, vad har du väntat dig? Att vi ska gå ut och skotta dagen innan snön kommer eller sätta på vinterdäcken i September? Snacka om puckade inlägg (jag menar förstås ovanligt inlägg). Alternativt har jag missat något även om det låter som en motsägelse i påståendet.
Citera
2025-11-20, 13:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaIslaBonita
Varför blir då svensken tagen på sängen varje år vid första snön? Med ett land i nordliga breddgrader.
Verkar mest vara lastbilar som ställer till det. De flesta svenskar i personbilar klarar snön bra.
Citera
2025-11-20, 15:03
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Verkar mest vara lastbilar som ställer till det. De flesta svenskar i personbilar klarar snön bra.

Ja det är inte alltid så lätt att ta sig förbi om en lastbil sitter fast, och kan man inte vända och åka åt andra hållet så blir man ju sittande där - oavsett hur mycket framförhållning man själv har. Man får väl göra det man kan, det vill säga köra som folk och ha bra däck. Det är förstås också bra om man har bränsle eller ström så att man klarar av att värme på även om man blir stående några timmar.
Citera
2025-11-20, 15:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ja det är inte alltid så lätt att ta sig förbi om en lastbil sitter fast, och kan man inte vända och åka åt andra hållet så blir man ju sittande där - oavsett hur mycket framförhållning man själv har. Man får väl göra det man kan, det vill säga köra som folk och ha bra däck. Det är förstås också bra om man har bränsle eller ström så att man klarar av att värme på även om man blir stående några timmar.
Ja, måste man ut så ska man vara rustad, och kanske även ha koll på alternativa vägar (det besparade mig en dryg timme igår).

Ny lag som just trätt i kraft: Tunga lastbilar (>3,5 ton) måste ha vinterdäck från 10:e november.

Det skulle vara intressant att få en siffra på hur stor andel av alla de lastbilar som kanat, rutschat och fastnat, som hade missat det kravet…
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in