2022-11-20, 07:33
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det här stämmer ju inte ens.
Citera
2022-11-20, 07:49
Medlem
God morgon I vår upp- och nervända värld! Så blev det då vinter för några även I år (!).

Jag ser på svt.se att ännu mer snökaos väntas under dagen.
Läser på smhi.se att snödjupet är som djupast I Oskarshamn denna morgon kl 7 med 35 cm snö. I Katterjåkk högt upp I svenska fjällvärlden är snödjupet 23 cm. I övriga Norrbotten täcks marken/gräsmattorna knappt av snö.

Ta det försiktigt ute på vägarna ni som måste ut I trafiken och ni övriga kan gå ut och bygga snögubbar.
Citera
2022-11-20, 07:49
Medlem
Ni verkar inte förstå att första snön är extra jävlig eftersom marken fortfarande är varm. Det blir ett nästan oheligt slirande när det kommer en decimeter snöblandat ovanpå en relativt varm asfalt som sakta kyls ner. Jag var ute och körde igår (med vinterdäck!) och vi körde i 40-50 på gammal 90-väg numer omskyltad till 70 och vi slirade till allihopa då och då. Många avåkningar i mina trakter. Jag är inte förvånad.

Jag kör dubbfritt och hade jag haft dubbat som många har hade det varit ännu halkigare. Det går inte att jämföra med den nederbörd som kommer senare. Många av er gillar bara att gnälla och leka viktiga som vanligt.
Citera
2022-11-20, 08:06
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Inte sverige, södra Sverige. Vi sitter här uppe och tittar på nyheterna att det blir kaos för någon centimeter medan vi kan få flera decimeter på en dag och tacklar det utan problem.

Jag bor själv i Skåne som inflyttad norrlänning. De första åren kunde jag själv tänka att "ja, men herregud skärp er, det är bara lite snö!"

Men... efter att ha bott här länge nu måste jag ändå försvara skåningarna och vissa andra delar av sydsverige. Det som skiljer ex. Skåne från större delen av landet är att det är väldigt platt. Mycket åkrar, lite skog. Om det snöar och blåser samtidigt blir det snabbt kaos. Snön "fyker" över vägarna som det kallas här. Snön blåser i princip in horisontellt från de öppna åkrarna runtom. Det vill säga att det går väldigt snabbt för snön att blåsa in över vägarna och delvis eller helt täcka upp dem även om plogbilen nyligen passerat, därav kaos i trafiken.
Senast redigerad av Cindell 2022-11-20 kl. 08:09.
Citera
2022-11-20, 08:35
Medlem
Sunimods avatar
Det är väl som vanligt.
Vinterns första snö kommer och kvällspressen kallar det snökaos när det kommit 10 cm snö.
De bara väntar på att det ska bli lite snö så de får slå på stora rubriker och kalla det "Snösmockan slår till"

Javisst, larvigt.

Det enda kaoset är att folk ska ut och köra bil med sommardäck och det är vinterväglag.
Och alla idioter som envisas med att inte ta hand om sin bil själva och ska ha vinterdäcken på däckhotell så de får tid för byte när det redan är för sent.

Givetvis bytte jag till dubbdäck igår förmiddag då snö skulle komma på eftermiddagen.
Däcken har man givetvis hemma och man byter själv.

Kan man inte fixa sådant själ kan man åka buss.
Citera
2022-11-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaIslaBonita
Varför blir då svensken tagen på sängen varje år vid första snön? Med ett land i nordliga breddgrader.

Jag är gammal, har sett snö komma i november -februari. Åka dubbdäck i oktober bara för att ifall att?
Oj dubbdäck på i november men ingen snö förrens i januari.

Citat:
Sverige får snö varje år runt samma period och ändå så faller hela samhället ihop så fort snöflingorna dinglar ner, blir Österrike, Schweiz eller något annat snörikt land lika handfallen?

Det diffar från år till år. Där jag föddes brukar det inte vara snö i december, jag var utomlands på tjänsteresa och landade i Sverige 1 december och hade en bil med sommardäck som stod och väntade på mig. Busmycket snö! Snön är inte pålitlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Blir bara kaos i Stockholm och sörmland, skaffa er lite beredskap så slipper ni stänga ner hela staden när det kommer en halv dm snö.

Kaos i Sthlm, javisst många vägar och mycket folk och prioritering på s-t-o-r-a vägar.
Den väg jag bodde på fick ibland vänta i en vecka innan det sattes in snöröjning.
Bara i det bostadsområdet var det ca 500 bostadshus.
Så nära stora vägen där det plogades dygnet runt men inte där jag bodde trots att det var genomfartstrafik och nästa och nästa och nästa bostadsområde med 500 bostäder till.

Och alla kan inte byta däck själva.

Det är bara at konstatera att snön, vädrets makter råder vi inte över och vi kan inte åka med dubbdäck året runt och alla kan inte byta däck själva och kan inte åka buss där de bor för det ser fint ut med kommunal trafik, men men men, där jag då bodde fanns det t-bana och buss men för att ta mig från bostad till jobb fick jag åka t-bana till knutpunkt och byta t-bana och sen ta buss.
Kollade en gång och det skulle ta ca 1- 1,5 timme till jobbet men det tog 10 minuter med bil och det gick inte att cykla då det var en huvudled och ingen cykelväg.
Lägg till att lämna barn på dagis, förskola, skola och handla, det fungerar inte med kommunala färdmedel.

Men sen retar jag mig på att hamna efter någon i sprillans ny dyyyyyr bil och de har fläskiga sommardäck med snygga sommarfälgar och dom kör ända fram till rödljuset där det är andra som slirat femtielva gånger,,stanna någon meter inna rödljuset! Står och kommer inte loss och det blir rött ljus igen.
Citera
2022-11-20, 09:18
Medlem
YP4XQs avatar
Det är ju sen gammalt, det är en sed vi har
Citera
2022-11-20, 09:49
Medlem
Antagligen är det bögarnas fel
Citera
2022-11-20, 11:35
Medlem
Citat:
Varför blir då svensken tagen på sängen varje år vid första snön? Med ett land i nordliga breddgrader.

Därför att en majoritet av alla beslutsfattande byråkrater spenderar en stor del av sin tid på totalt meningslösa möten och lallande.
Citera
2022-11-20, 12:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag bor själv i Skåne som inflyttad norrlänning. De första åren kunde jag själv tänka att "ja, men herregud skärp er, det är bara lite snö!"

Men... efter att ha bott här länge nu måste jag ändå försvara skåningarna och vissa andra delar av sydsverige. Det som skiljer ex. Skåne från större delen av landet är att det är väldigt platt. Mycket åkrar, lite skog. Om det snöar och blåser samtidigt blir det snabbt kaos. Snön "fyker" över vägarna som det kallas här. Snön blåser i princip in horisontellt från de öppna åkrarna runtom. Det vill säga att det går väldigt snabbt för snön att blåsa in över vägarna och delvis eller helt täcka upp dem även om plogbilen nyligen passerat, därav kaos i trafiken.

Dessutom är det ju inte så att det inte blir snökaos i norr.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kapl1B/snokaos-i-norrbotten

Likadant där när första snön kom oväntat.
Citera
2022-11-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Eh? Halva sverige är vid Sundsvall, så jo det är södra Sverige.
Skulle nog anse att det mesta nedanför Umeå är södra Sverige, men geografiskt är det söder om Sundsvall. Om man kan sin geografi vill säga....

Delar man som du enbart in Sverige i två delar, ja då är allt söder om Hogdalsbygden södra Sverige.

Men det är att förenkla rejält. Kanske man behöver ifall man kör förskole-geografi…
Citera
2022-11-20, 16:53
Medlem
GreenBastards avatar
Det beror väl på flera faktorer dels vill är folk snåla och skiter i vinterdäck in i det sista, sen har ligger ju snöröjning och sånt ofta ute på entreprenad idag då vill man ju lösa det med så lite fordon och så lite folk man bara kan för man har räknat hem det och fått det för man låg lägre än andra, när det sköttes av staten kunde man ha gubbar gå och dra som kunde rycka in när det behövdes, så fungerar det inte hos entreprenadbolag, man vill göra allt med absolut minimal kostnad. På det stora hela vet jag inte vad som är bäst ha massa folk som kostar skattepengar eller att röjningen sköts dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in