Citat:
Ursprungligen postat av
LaIslaBonita
Varför blir då svensken tagen på sängen varje år vid första snön? Med ett land i nordliga breddgrader.
Jag är gammal, har sett snö komma i november -februari. Åka dubbdäck i oktober bara för att ifall att?
Oj dubbdäck på i november men ingen snö förrens i januari.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaIslaBonita
Sverige får snö varje år runt samma period och ändå så faller hela samhället ihop så fort snöflingorna dinglar ner, blir Österrike, Schweiz eller något annat snörikt land lika handfallen?
Det diffar från år till år. Där jag föddes brukar det inte vara snö i december, jag var utomlands på tjänsteresa och landade i Sverige 1 december och hade en bil med sommardäck som stod och väntade på mig. Busmycket snö! Snön är inte pålitlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kickassfarsan
Blir bara kaos i Stockholm och sörmland, skaffa er lite beredskap så slipper ni stänga ner hela staden när det kommer en halv dm snö.
Kaos i Sthlm, javisst många vägar och mycket folk och prioritering på s-t-o-r-a vägar.
Den väg jag bodde på fick ibland vänta i en vecka innan det sattes in snöröjning.
Bara i det bostadsområdet var det ca 500 bostadshus.
Så nära stora vägen där det plogades dygnet runt men inte där jag bodde trots att det var genomfartstrafik och nästa och nästa och nästa bostadsområde med 500 bostäder till.
Och alla kan inte byta däck själva.
Det är bara at konstatera att snön, vädrets makter råder vi inte över och vi kan inte åka med dubbdäck året runt och alla kan inte byta däck själva och kan inte åka buss där de bor för det ser fint ut med kommunal trafik, men men men, där jag då bodde fanns det t-bana och buss men för att ta mig från bostad till jobb fick jag åka t-bana till knutpunkt och byta t-bana och sen ta buss.
Kollade en gång och det skulle ta ca 1- 1,5 timme till jobbet men det tog 10 minuter med bil och det gick inte att cykla då det var en huvudled och ingen cykelväg.
Lägg till att lämna barn på dagis, förskola, skola och handla, det fungerar inte med kommunala färdmedel.
Men sen retar jag mig på att hamna efter någon i sprillans ny dyyyyyr bil och de har fläskiga sommardäck med snygga sommarfälgar och dom kör ända fram till rödljuset där det är andra som slirat femtielva gånger,,stanna någon meter inna rödljuset! Står och kommer inte loss och det blir rött ljus igen.