• 1
  • 2
2022-11-19, 17:35
Medlem
Hur minskar man risken för att de läcker? Avskyr skiten och det stinker dessutom.

Är det större risk att de läcker om bäst före-datumet som står på batterierna gått ut även fast de funkar, ska man ändå slänga skiten om man ej vill riskera att det läcker ut och förstör ens elektronik?

Ska batterier förvaras på något speciellt vis?
Senast redigerad av leo-trevlig 2022-11-19 kl. 17:45.
Citera
2022-11-19, 17:41
Medlem
Finns det några bra märken som ALDRIG läcker? Jag har några pissiga batterier som heter X-POWER, på dessa är datumet 03-2021 och har läckt. Är det vanligt att det läcks så fort efter?

Bild: https://images.app.goo.gl/Mqsx6Uj1dR9zh1Tb7
Senast redigerad av leo-trevlig 2022-11-19 kl. 17:44.
Citera
2022-11-19, 18:14
Medlem
trngws avatar
Köp batterier av välkänt bra kvalitet och byt när de är slut, ta ur när de inte används på lång tid. Då slipper du läckage. Svårare är det inte.
Citera
2022-11-19, 19:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Köp batterier av välkänt bra kvalitet och byt när de är slut, ta ur när de inte används på lång tid. Då slipper du läckage. Svårare är det inte.
Det hjälper dessvärre inte. Jag har ett gäng AAA Varta med datum 12-2026 som läckt i flera apparater och dessutom har oanvända batterier som är kvar i förpackningen också läckage.

Köpte nya på Kjell och tänkte byta i alla burkar och hittade då Biltema med datum 08-2015 i en fjärrkontroll, som fungerar utmärkt och utan läckage, fortfarande.
Citera
2022-11-19, 19:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det hjälper dessvärre inte. Jag har ett gäng AAA Varta med datum 12-2026 som läckt i flera apparater och dessutom har oanvända batterier som är kvar i förpackningen också läckage.

Köpte nya på Kjell och tänkte byta i alla burkar och hittade då Biltema med datum 08-2015 i en fjärrkontroll, som fungerar utmärkt och utan läckage, fortfarande.

Det funkar alldeles utmärkt. Är storförbrukare av batterier och har aldrig några läckage.
Kör mest med Biltemas batterier, de är bra kvalitet, bland de bästa har jag märkt.
Citera
2022-11-19, 20:02
Medlem
sommarlovs avatar
Jag är en av dom som fick en dyr apparat förstörd av läckande batterier, allt av koppar runt batterierna var bara borta!
Den gången var det IKEAs batteri AA.
Citera
2022-11-19, 20:08
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Inte hänt mig på flera år. Trodde det var ett problem som tillhörde det förflutna
Citera
2022-11-20, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Vilka är kända för att vara av bra kvalitet?
Citera
2022-11-20, 03:37
Bannlyst
Skadas alltid apparaten om ett av batterien börjar läcka eller klarar apparaten sig utan problem oftast?
Citera
2022-11-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leo-trevlig
Hur minskar man risken för att de läcker? Avskyr skiten och det stinker dessutom.

Är det större risk att de läcker om bäst före-datumet som står på batterierna gått ut även fast de funkar, ska man ändå slänga skiten om man ej vill riskera att det läcker ut och förstör ens elektronik?

Ska batterier förvaras på något speciellt vis?

Sluta snåla byt batterier i tid
Citera
2022-11-28, 10:37
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Skadas alltid apparaten om ett av batterien börjar läcka eller klarar apparaten sig utan problem oftast?

Det beror på var och hur batterierna sitter. I bästa fall så är det till exempel mittenbatteriet i en rad av tre som läcker. Då skadas batterierna intill samt att det kanske kommer lite batteriklägg på plasten i batterifacket. Ingen större skada skedd. Plocka ut batterierna och rengör.
I värsta fall så fräts både kontaktytor i batterifacket och delar av bakomliggande kretskort bort.

Ska man säga något generellt om saken så är väl stora apparater minst känsliga. Ta en bergsprängare från 80-talet med batterierna i fack i botten av apparaten. Om något skadas av läckage är det förmodligen bara just i batterifacket. Det blir äckligt och man kanske måste putsa eller byta några kontaktytor av metall, men resten av apparaten lär vara tämligen oskadd.

En fjärrkontroll eller minidiscspelare är betydligt mer känslig. Läcker ett batteri så är risken stor att frätande ämnen letar sig in till känsligare delar av apparaten och fräter sönder något som kräver betydligt större insats än lite rengöring och puts.
Citera
2022-11-28, 16:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo-trevlig
Idag brukar jag slänga om jag ser att de gått ut men ibland syns utgångsdatumet knappt t.ex har Philips AAA i en fjärr där datumet är ingraverat på undersidan i metallen väldigt smått samt AAA från Eldorado där texten är svart mot blå bakgrund men den nya designen hos märket Aerocell från Lidl är bra där det står på sidan av batteriet.

När det har läckt för mig har det varit saker som blivit liggande länge och lite bortglömda men de har ändå klarat sig ...varit olika märken både billiga som Marquant (Jula), Ikea men också Sony och ibland inte så långt efter bäst före.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in