Citat:
Ursprungligen postat av
Chipapo
Med symboler eller utan symboler?
Här är det mer aktivt stöd som behövs. Det räcker inte med att förklara muntligt vad som ska göras.
Vad är skillnaden mellan en som har autism kontra asperberger egentligen?
Och varför är vissa mer uppegående?
Sedan är det här med motivering och bekräftelse lite svår. Om personen t ex städar och frågar om den gör rätt på ett sätt, ska man alltid bekräfta?
Då när man ju inte målet eftersom den alltid söker bekräftelse? Vart är balansgången tycker du?
Skriv väldefinierade instruktioner med mänskligt språk. Symboler kan användas så länge de är förståeliga.
Autism innebär svårighet för lämplig social interaktion och bristande exekutiv förmåga. Det är den bristande exekutiva förmågan som orsakar problemet med att utföra sysslor. Den exekutiva förmågan är förmågan till att översätta abstrakta kommandon ("Städa", "Leka", "Samtala", etc) till konkreta (handlingsmässiga) steg. Människor med autism har alltså svårt att konkretisera idéer till handlingar.
Med det sagt så ska jag också uttrycka min skepsis mot autism som disgnos, och psykiatrin i allmänhet. Jag anser att autism är överdiagniserat, och egentligen handlar problematiken om att samhället har blivit sämre på att lära ut ordentliga, väldefinierade handlingar till barn.