• 1
  • 2
2022-11-19, 11:28
Medlem
Hej jag eftersöker information om följande diagnoser, om någon skulle kunna utveckla och förklara.

Sen undrar hur man förhåller sig när det kommer till t ex sysselsättning. Vi säger att man ska lära personen som har autism/Asperger om hur man städa sitt hem, laga mat.
Vad för metoder använder/teknik/hjälpmedel används för att hjälpa personen.
Jag har ju märkt att om personen oftast söker bekräftelse på hur den ska göra, varför?

Hur gör man för att personen ska bli så självständig som möjligt?

Hade uppskattat lite hjälp då jag försöker fördjupa mig i det här.
Citera
2022-11-19, 11:34
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Hej jag eftersöker information om följande diagnoser, om någon skulle kunna utveckla och förklara.

Sen undrar hur man förhåller sig när det kommer till t ex sysselsättning. Vi säger att man ska lära personen som har autism/Asperger om hur man städa sitt hem, laga mat.
Vad för metoder använder/teknik/hjälpmedel används för att hjälpa personen.
Jag har ju märkt att om personen oftast söker bekräftelse på hur den ska göra, varför?

Hur gör man för att personen ska bli så självständig som möjligt?

Hade uppskattat lite hjälp då jag försöker fördjupa mig i det här.

Skriv instruktioner i punktform, på papper
Citera
2022-11-19, 12:05
Medlem
Vad menar du? Skriv så att vanliga människor förstår vad du menar?
Din autism och aspbergergertankar kan du lämna därhän
Citera
2022-11-19, 12:07
Medlem
Psykdoktorns avatar
Det beror till stor del på den enskildes behov. För vissa personer kanske det räcker med att man talar om vad som behöver göras medan andra behöver mer aktivt stöd.

Gör gärna allting så enkelt, förutsägbart och rutinmässigt som möjligt. Men framförallt så tycker jag att du ska fråga personer vad du kan göra för att underlätta och vilken typ av hjälp personen behöver för att klara dessa saker själv. Scheman brukar vara uppskattade. Kanske att ni tex alltid dammsuger på torsdagar eller så plockar ni alltid in i diskmaskinen mån, ons, fre och sön och sedan ur den tis, tors och lör.

I mitt arbete så tycker jag att kontakterna jag har med AST:are blivit som mest lyckade då jag varit rak och tydlig från början. (Obs! Rak och tydlig är inte samma sak som att vara otrevlig).

Det finns möjlighet att få boendestödjare via kommunen. Annars borde ni kunna få röd, stöd och behandling via Habiliteringen alt psykiatrin.
Citera
2022-11-19, 12:12
Som jag skrev igår i din andra tråd,finns massor med bildstöd , ibland får man också bara bredvid och städa tillsammans. Men annars finns det ju också städfirmor.

Tycker du ska beställa lite böcker tex

" från kaos till klarhet"

" andra sätt att nå fram "

" för din skull för min skull för skam skull"

" tydliggörande pedagogik "

" hantera , utvärdera , förändra "

Samt allmänna böcker om autism/asperger
Senast redigerad av americandadfan 2022-11-19 kl. 12:18.
Citera
2022-11-19, 12:13
Medlem
Utan att länka hit eller dit;

Många gånger handlar det om motivation, om bristande förmåga att kunna slutföra en uppgift, att ha andra intressen som väger högre än att diska eller städa etc.

Det handlar inte om att personen inte vill eller kan lära sig en viss syssla , utan om att personen ska motivera sig att göra den och göra den färdig.

Att dela upp en syssla i många moment, och få någon form av belöning när varje sak är avklarad (exempelvis ett kryss på en lista) kan kanske hjälpa?

Ibland behöver personen en person som muntligt stöttar i varje moment.

Tex.
1. Ställ disken i diskhon. Check.
2. Ställ disken i diskmaskinen, eller tappa upp vattnet och diskmedel. Check.
3. Diska disken. Check.
4. Skölj . Check.
5. Torka och ställ I skåpet . Check
Citera
2022-11-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Med symboler eller utan symboler?

Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
Det beror till stor del på den enskildes behov. För vissa personer kanske det räcker med att man talar om vad som behöver göras medan andra behöver mer aktivt stöd.

Gör gärna allting så enkelt, förutsägbart och rutinmässigt som möjligt. Men framförallt så tycker jag att du ska fråga personer vad du kan göra för att underlätta och vilken typ av hjälp personen behöver för att klara dessa saker själv. Scheman brukar vara uppskattade. Kanske att ni tex alltid dammsuger på torsdagar eller så plockar ni alltid in i diskmaskinen mån, ons, fre och sön och sedan ur den tis, tors och lör.

I mitt arbete så tycker jag att kontakterna jag har med AST:are blivit som mest lyckade då jag varit rak och tydlig från början. (Obs! Rak och tydlig är inte samma sak som att vara otrevlig).

Det finns möjlighet att få boendestödjare via kommunen. Annars borde ni kunna få röd, stöd och behandling via Habiliteringen alt psykiatrin.

Här är det mer aktivt stöd som behövs. Det räcker inte med att förklara muntligt vad som ska göras.
Vad är skillnaden mellan en som har autism kontra asperberger egentligen?
Och varför är vissa mer uppegående?
Sedan är det här med motivering och bekräftelse lite svår. Om personen t ex städar och frågar om den gör rätt på ett sätt, ska man alltid bekräfta?
Då när man ju inte målet eftersom den alltid söker bekräftelse? Vart är balansgången tycker du?
Citera
2022-11-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Utan att länka hit eller dit;

Många gånger handlar det om motivation, om bristande förmåga att kunna slutföra en uppgift, att ha andra intressen som väger högre än att diska eller städa etc.

Det handlar inte om att personen inte vill eller kan lära sig en viss syssla , utan om att personen ska motivera sig att göra den och göra den färdig.

Att dela upp en syssla i många moment, och få någon form av belöning när varje sak är avklarad (exempelvis ett kryss på en lista) kan kanske hjälpa?

Ibland behöver personen en person som muntligt stöttar i varje moment.

Tex.
1. Ställ disken i diskhon. Check.
2. Ställ disken i diskmaskinen, eller tappa upp vattnet och diskmedel. Check.
3. Diska disken. Check.
4. Skölj . Check.
5. Torka och ställ I skåpet . Check
Intressant, så man ska alltid jobba med att göra en sak åt gången? Har oftast tänkt på om det är motiveringen som hindrar, men alltså är det inte det säger du.
Citera
2022-11-19, 12:18
Medlem
Nu förstår jag. Personen har bara autism/aspberger med vardagssyslorna, inte annars.
Det är iof väldigt märkligt, mycket märkligt att autismen/aspbergern "försvinner" när det gäller helgsysslor osv.
Citera
2022-11-19, 12:19
Citat:
Intressant, så man ska alltid jobba med att göra en sak åt gången? Har oftast tänkt på om det är motiveringen som hindrar, men alltså är det inte det säger du.

Man kan ju göra olika moment tex

Först dammsuger man i köket och vardagsrummet sen spela kort 10 min sen dammsuger man i hallen och gör rent toaletten sen fika 10 min

Eller så kanske man går på bio efter man städat klart allt etc
Citera
2022-11-19, 12:53
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Med symboler eller utan symboler?

Här är det mer aktivt stöd som behövs. Det räcker inte med att förklara muntligt vad som ska göras.
Vad är skillnaden mellan en som har autism kontra asperberger egentligen?
Och varför är vissa mer uppegående?
Sedan är det här med motivering och bekräftelse lite svår. Om personen t ex städar och frågar om den gör rätt på ett sätt, ska man alltid bekräfta?
Då när man ju inte målet eftersom den alltid söker bekräftelse? Vart är balansgången tycker du?

Skriv väldefinierade instruktioner med mänskligt språk. Symboler kan användas så länge de är förståeliga.

Autism innebär svårighet för lämplig social interaktion och bristande exekutiv förmåga. Det är den bristande exekutiva förmågan som orsakar problemet med att utföra sysslor. Den exekutiva förmågan är förmågan till att översätta abstrakta kommandon ("Städa", "Leka", "Samtala", etc) till konkreta (handlingsmässiga) steg. Människor med autism har alltså svårt att konkretisera idéer till handlingar.

Med det sagt så ska jag också uttrycka min skepsis mot autism som disgnos, och psykiatrin i allmänhet. Jag anser att autism är överdiagniserat, och egentligen handlar problematiken om att samhället har blivit sämre på att lära ut ordentliga, väldefinierade handlingar till barn.
Citera
2022-11-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen

Vår son har Aspergers/Autism och han behöver oftast skriva upp i typ punktform.
Men då för att minnas säger han själv!
Så det är nog det mest effektiva!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här