Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-11-19, 10:50
Vill bara poängtera innan jag skriver något annat att det alltid har funnits psykisk ohälsa bland barn och unga, men det verkar som att ohälsan ökar mer och mer för varje år. Kanske är det att vi vågar prata mer om det idag? Har ingen teori om det, men jag tänker däremot redovisa tre punkter som jag tror kan bidra till den psykiska ohälsan idag.

Hörde på radio för ett tag sen att utskrivning av psykofarmaka till barn och unga mellan 0-18 år har ökat markant. Förra året skrevs det tydligen ut recept till 33 000!! Har ingen bra länk till detta just nu, men tror att det går att hitta via SR play eller så.

Så, vad kan det bero på? Det här tror jag (bland annat) kan vara orsakerna:

* Sociala medier: Ja, vad ska man säga? Facebook, Instagram, Tik Tok, Snapchat.... listan kan göras lång! Dagens barn och ungdomar kan inte ha det lätt när man ständigt jämför sig med alla på sociala medier. Jag tycker själv att det är en otroligt svår balansgång (är 35 bast) att veta vad som är verkligt och inte. Folk lägger upp den ena semesterbilden efter den andra, bilder på stora sammankomster etc. För folk som redan mår dåligt måste det kännas som ett slag i magen att hela tiden se sånt här.

* Klimatet: Med den här punkten menar jag då bland annat Greta och hennes anhängare. Greta har varit en expert på att få många att må dåligt genom att använda ord som till exempel flygskam, klimatångest och gud vet vad. "Jag vill att ni ska drabbas av panik" var väl något hon sa en gång? Schysst att säga sånt när man är en förebild för unga.

* Könsdysfori: Låt barn vara barn säger jag! Är det konstigt att barn idag är osäkra på sin identitet när vuxna hela tiden ska "pracka" på sina värderingar? Känner du dig som en kille (fast du är tjej), ja men kör på det! Och tvärtom givetvis. "Låt ingen tala om för dig vilket kön du är, du kan vara vad du vill", typ så har ju debatten gått.

Sorry för lite långt inlägg, men det är svårt att få ihop allt i kort text. Så vad anser ni? Har jag fel i mina funderingar? Kommer ni på något mer som kan få barn och unga vuxna idag att må dåligt och vilja ha psykofarmaka?

Fridens liljor till er där ute.
Citera
2022-11-19, 10:56
Medlem
Crabbofixs avatar
Antagligen har dom vidgat definitionen av vad som räknas som psykisk ohälsa så att nästan alla barn passar in.
Citera
2022-11-19, 11:02
Medlem
BrotherXIIs avatar
Som ovan plus att man inte lägre förbereder barn och unga för livets villkor eftersom disciplin och fostran är ”fula” saker i dessa tider med ”moderna” ögon och istället proppar dem fulla piller.
Citera
2022-11-19, 11:06
Medlem
Kione211s avatar
Som Schizofren tror jag det beror på att folk kan få medicin. För sattes folk i isolering och fick sitta i badkar i timmar för att hålla sig lugn.
Citera
2022-11-19, 11:10
Medlem
Sinnerstens avatar
Sociala medier stressen som är helt onaturlig+ ingen normal motion om det inte är i ett uppstyrt sportsammanhang.

Det finns ingen kreativitet.
Allt går ut på att vara konsument.

Sen vet kidsen också att det egentligen inte finns någonting att komma ut till efter skolan.
Att betygshetsen är ett luftslott.
Citera
2022-11-19, 11:27
Medlem
MrSwaggers avatar
för att vapen är så lättillgängligt folk går omkring o är rädda helt enkelt. detta skapar stress och ångest, som i sin tur leder till depression o dylikt.
Citera
2022-11-19, 11:32
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Industrisamhället.
Citera
2022-11-19, 11:44
Medlem
Alepherons avatar
Håller med om första punkten i trådstarten med social status och ytlig statushets men inte de övriga två. Lämna Greta utanför era anklagelser.

Vill lägga till i listan all hets om prestationskrav i skolan plus bristfälligheter i näring, kost och motion hos unga. För mycket socker och för lite rörelse leder till övervikt och depression.
Citera
2022-11-19, 12:02
Medlem
Självmord bland barn och ungdomar har stadigt minskat genom åren i takt med att psykofarmaka skrivs ut så det är verkligen tveksamt att påstå att ohälsan ökat. Diagnoserna och läkemedel har ökat men det har också gjort att det blir färre självmord.
Citera
2022-11-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Vill bara poängtera innan jag skriver något annat att det alltid har funnits psykisk ohälsa bland barn och unga, men det verkar som att ohälsan ökar mer och mer för varje år. Kanske är det att vi vågar prata mer om det idag? Har ingen teori om det, men jag tänker däremot redovisa tre punkter som jag tror kan bidra till den psykiska ohälsan idag.

Hörde på radio för ett tag sen att utskrivning av psykofarmaka till barn och unga mellan 0-18 år har ökat markant. Förra året skrevs det tydligen ut recept till 33 000!! Har ingen bra länk till detta just nu, men tror att det går att hitta via SR play eller så.

Så, vad kan det bero på? Det här tror jag (bland annat) kan vara orsakerna:

* Sociala medier: Ja, vad ska man säga? Facebook, Instagram, Tik Tok, Snapchat.... listan kan göras lång! Dagens barn och ungdomar kan inte ha det lätt när man ständigt jämför sig med alla på sociala medier. Jag tycker själv att det är en otroligt svår balansgång (är 35 bast) att veta vad som är verkligt och inte. Folk lägger upp den ena semesterbilden efter den andra, bilder på stora sammankomster etc. För folk som redan mår dåligt måste det kännas som ett slag i magen att hela tiden se sånt här.

* Klimatet: Med den här punkten menar jag då bland annat Greta och hennes anhängare. Greta har varit en expert på att få många att må dåligt genom att använda ord som till exempel flygskam, klimatångest och gud vet vad. "Jag vill att ni ska drabbas av panik" var väl något hon sa en gång? Schysst att säga sånt när man är en förebild för unga.

* Könsdysfori: Låt barn vara barn säger jag! Är det konstigt att barn idag är osäkra på sin identitet när vuxna hela tiden ska "pracka" på sina värderingar? Känner du dig som en kille (fast du är tjej), ja men kör på det! Och tvärtom givetvis. "Låt ingen tala om för dig vilket kön du är, du kan vara vad du vill", typ så har ju debatten gått.

Sorry för lite långt inlägg, men det är svårt att få ihop allt i kort text. Så vad anser ni? Har jag fel i mina funderingar? Kommer ni på något mer som kan få barn och unga vuxna idag att må dåligt och vilja ha psykofarmaka?

Fridens liljor till er där ute.

finns naturligtvis enstaka exempel i alla dina kategorier som bidrar till den totala statestiken.

att barn (och unga vuxna) mår sämre har dock pågot en längre tid, de har tex till skillnad från alla andra "grupper" inte följt trenden av sjunkade suicidtal.

mitt tipps är ickeoptimala familjebildningar. (egoistiska och självuptagna) föräldrar har ju en stor inverkan på barns mående.

Mortality, severe morbidity, and injury in children living with single parents in Sweden: a population-based study
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12559862/

: Children with single parents showed increased risks of psychiatric disease, suicide or suicide attempt, injury, and addiction. After adjustment for confounding factors, such as socioeconomic status and parents' addiction or mental disease, children in single-parent households had increased risks compared with those in two-parent households for psychiatric disease in childhood (relative risk for girls 2.1 [95% CI 1.9-2.3] and boys 2.5 [2.3-2.8]), suicide attempt (girls 2.0 [1.9-2.2], boys 2.3 [2.1-2.6]), alcohol-related disease (girls 2.4 [2.2-2.7], boys 2.2 [2.0-2.4]), and narcotics-related disease (girls 3.2 [2.7-3.7], boys 4.0 [3.5-4.5]). Boys in single-parent families were more likely to develop psychiatric disease and narcotics-related disease than were girls, and they also had a raised risk of all-cause mortality.
Citera
2022-11-19, 12:10
Medlem
Folkutbytet, främmande fientliga stammar har tagit sig in på vårt territorium, våldtagit våra kvinnor och flickor samt rånat pojkar.

Klart detta skapar stress.

Man går på stan och ser blattarna och blir påmind varje dag, känner att något är fel i samhället.

Pratade med en ung man som var kanske i fjortonårsåldern, svensk som blivit rånad av en blatte. Dem identifierade rånaren till polisen som visste var han bodde men dem gjorde inte någonting.

Enormt mansöverskott hos 16-17 åringar, kvoten var 123:100* är 2016, detta på grund av att de flesta invandrare var män. Så detta kan man tänka sig har en effekt på unga män då vissa blir utan unga kvinnor eller känner av att dem är mindre värda. Det har även en psykologisk effekt på kvinnor i deras beteende gentemot män, respekt är väldigt viktigt för män. Det ska vara kopplat till ett hormon som gör att män känner kärlek.

*https://www.dagenssamhalle.se/styrni...r-i-majoritet/
Senast redigerad av Havamal. 2022-11-19 kl. 12:30.
Citera
2022-11-19, 12:10
(FB) Rekordmånga barn äter antidepressiva

Hänvisar till mitt inlägg i tråden om unga och antidepressiva mediciner ökar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem