2022-11-18, 12:11
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowersnrainbows
Jag har nyligt genomfört en tjänst gentemot ett byggföretag och det har blivit dags för betalning.

Beloppet är ingenting speciellt, ca 10.000kr ex moms.

Finns det något sätt man kan introducera en alternativ lösning gentemot det här företag när det kommer till betalning?

Går just nu på a-kassa och detta jobb jag genomfört är egentligen en hobbysyssla, men som ibland landar i enstaka projekt (oftast ett arbetetifälle) som denna gång.

Fakturerar jag så blir det ungefär 5000kr efter skatt, men pengarna in från ”gigget” gör också att ersättning från a-kassan uteblir. Logiskt, såklart, men med tanke på att jag ej kan livnära mig på denna hobby men ändå vill kunna ta fler kunder och faktiskt få in några pengar så vill jag hitta en lösning.

Söker alltså ingen moralpolis eller knäpp på fingrarna, utan tänker mer ifall man kanske kan föreslå… A eller B gentemot företaget?

Skulle säkerligen exempelvis kunna fakturera på någon vän eller liknande, men där blir istället risken att denne får restskatt eller att det blir annat knas framöver när det ska deklareras.

Det enda andra alternativet egentligen är väl att chefen på företaget betalar ur egen ficka via Swish eller kontant, visst?

Detta ”gig” är alltså en engångsgrej gentemot detta företag och vi lär inte samarbeta igen inom närmsta tiden. Däremot risk att det blir stelt och jäkligt ifall man föreslår något som sedan landar snett, även om det nog för deras del är rätt skönt att slippa betala 5k extra.

Någon som sitter på en fenomenal lösning?

Monero/XMR
Citera
2022-11-18, 12:22
Medlem
Citat:
Jag har nyligt genomfört en tjänst gentemot ett byggföretag och det har blivit dags för betalning.

Finns det något sätt man kan introducera en alternativ lösning gentemot det här företag när det kommer till betalning?

Går just nu på a-kassa och detta jobb jag genomfört är egentligen en hobbysyssla, men som ibland landar i enstaka projekt (oftast ett arbetetifälle) som denna gång.

Fakturerar jag så blir det ungefär 5000kr efter skatt, men pengarna in från ”gigget” gör också att ersättning från a-kassan uteblir. Logiskt, såklart, men med tanke på att jag ej kan livnära mig på denna hobby men ändå vill kunna ta fler kunder och faktiskt få in några pengar så vill jag hitta en lösning.

Söker alltså ingen moralpolis eller knäpp på fingrarna, utan tänker mer ifall man kanske kan föreslå… A eller B gentemot företaget?

Skulle säkerligen exempelvis kunna fakturera på någon vän eller liknande, men där blir istället risken att denne får restskatt eller att det blir annat knas framöver när det ska deklareras.

Det enda andra alternativet egentligen är väl att chefen på företaget betalar ur egen ficka via Swish eller kontant, visst?

Detta ”gig” är alltså en engångsgrej gentemot detta företag och vi lär inte samarbeta igen inom närmsta tiden. Däremot risk att det blir stelt och jäkligt ifall man föreslår något som sedan landar snett, även om det nog för deras del är rätt skönt att slippa betala 5k extra.

Nej, det kan inte handla om en hobbyverksamhet utan du har utfört ett skattepliktigt arbete.

Att arbeta svart i byggverksamhet innebär att du är oförsäkrad utifall någon olycka inträffar på byggarbetsplatsen vilket inte direkt är en riskfri arbetsplats. Med tanke på att du nästan inte har någon övrig beskattningsbar inkomst så är det väldigt lite pengar i skatt som det skulle kostat dig att göra detta vitt. Du tjänar alltså nästan inget på att arbeta svart men du tar stora risker genom att vara oförsäkrad.

Den stora vinnaren är arbetsgivaren och du är den stora förloraren på detta upplägg. Att du dessutom inte kan använda detta som referens är ett annat misstag som du gör. Hade du kunnat visa handlingskraft så är det ju lättare att få ett jobb i framtiden men nu kommer du framså som en slöfock istället för driven som du de facto är.
Citera
2022-11-18, 13:17
Medlem
Ta betalt i vertyg, sälj dom på blocket
Citera
2022-11-18, 14:49
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Beror på din livssituation. Men starta ett AB och fakturera till detta. Ge bolaget en passande verksamhetsbeskrivning. Sen kan du köpa saker i bolaget som passar verksamheten (och kanske dina behov) och nolltaxera. Eller göra lite vinst 5-10% som du bolagsskattar. Vill du ta ut pengar så kan du vinstdela. Är ju lite jobb med det då bokföring ska göras. Men är det bara några små jobb om året så blir det inte så mycket.
Citera
2022-11-18, 16:58
Medlem
Citat:
Kontanter vore, så klart, väldigt optimalt. Men som jag nämnde ovan blir det också just en svårighet kring hur man lägger upp ett sådant förslag.

Vet inte heller hur det funkar ifall dom vill visa upp mitt arbete eller jag å andra sidan, ifall det sedan inte finns bevis på att det genomförts och blivit betalt. Där kan väl förvisso både arbetsgivare och jag påstå att det genomförts gratis.

Jo men kontaterna har svårt att gå direkt från företaget till dig. De måste gå genom chefens/ägarens privata börs ex, ex de tar ut mer egen lön för att ge dig.

Men om du ska göra sånt här i framtiden, lös det problemet först.

Finns inga undantag för akassa?

Har inte alltid varit stopp gör arbete 24/7 7 dagar i veckan, vet ej hur nu.

Visa upp är väl inget större problem så länge ej står namn och akassa/datum på produkten?

Egen erfarenhet är förbrukningsvaror det optimala sättet och betala om ej stora summor.
Citera
2022-11-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Beror på din livssituation. Men starta ett AB och fakturera till detta. Ge bolaget en passande verksamhetsbeskrivning. Sen kan du köpa saker i bolaget som passar verksamheten (och kanske dina behov) och nolltaxera. Eller göra lite vinst 5-10% som du bolagsskattar. Vill du ta ut pengar så kan du vinstdela. Är ju lite jobb med det då bokföring ska göras. Men är det bara några små jobb om året så blir det inte så mycket.

Då kommer hans akassa att upphöra.

https://www.akademikernasakassa.se/s...g-starta-eget/
Citera
2022-11-18, 18:10
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Då kommer hans akassa att upphöra.

https://www.akademikernasakassa.se/s...g-starta-eget/

Se där…
Citera
2022-11-18, 18:35
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Producera en trovärdig faktura på 10 000:- på typ en dator och så köper företaget datorn av dej kontant. Ingen kommer bry sej om så lite pengar som 10 000:- ändå. Så länge TS inte har socialbudrag, så kommer inte någon granska ditt kontoutdrag. Man t.ex ta orgnummret ifrån konkade bolag och använda på fakturan.

Sedan bero på hur mycket fusk som bolaget som TS faktura håller på med, är dom kroniska fifflare är risken för revision större, då kan det bli knepigt.

Vill du ha ett mer organiserad fusk, bör du nog skaffa ett aktiebolag i t.ex Estland och med bankkonto där istället.
Har gjort liknande men man kan även göra omvänt. Be företaget köpa något till dig för rätt belopp om du nu har behov av något. Är det inte inventariers så är det lugnt.
Citera
2022-11-18, 19:06
Medlem
Får besked om studier i januari. Tror att jag helt enkelt avvaktar med att fakturera denna och gör så att den betalas ut av likväl företag som frilans, så får jag pengar när jag ej längre går på a-kassa = problem löst.

När man har CSN får man nämligen tjäna rätt bra med pengar samtidigt, så det blir toppen!
Citera
2022-11-18, 21:16
Medlem
Citat:
Absolut. Mån-fre, det stämmer. Däremot lär det fortfarande räknas som inkomst och därav så ”tappar” jag pengarna från A-kassan. Annars skulle väl alla bara lägga det på helg ifall man vill få in extra?
Du tappar inget från A-kassan om tjänsten är utförd lör-söndag.
Det du gör på helgerna har A-kassan inget att säga till om. Det är tillåtet att ha en extra inkomst som inte ska påverka A-kassan så länge det inte är utför mån-fre.
Citera
2022-11-19, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protekk
Du tappar inget från A-kassan om tjänsten är utförd lör-söndag.
Det du gör på helgerna har A-kassan inget att säga till om. Det är tillåtet att ha en extra inkomst som inte ska påverka A-kassan så länge det inte är utför mån-fre.

Kan inte stämma. Skulle tillåta mig att tjäna säg 10.000ex moms varje lördag, fyra helger i månaden + få full a-kassa och räknas som arbetslös mån-fre?
Citera
2022-11-19, 03:25
Medlem
Svartjobb kanske låter bra för stunden, men man får tänka på att man en dag ska gå i pension och betalar man inte in skatt via vanliga vita jobb så får man själv lida senare när man ska gå i pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in