• 1
  • 2
2022-11-18, 01:40
Medlem
Jag har nyligt genomfört en tjänst gentemot ett byggföretag och det har blivit dags för betalning.

Beloppet är ingenting speciellt, ca 10.000kr ex moms.

Finns det något sätt man kan introducera en alternativ lösning gentemot det här företag när det kommer till betalning?

Går just nu på a-kassa och detta jobb jag genomfört är egentligen en hobbysyssla, men som ibland landar i enstaka projekt (oftast ett arbetetifälle) som denna gång.

Fakturerar jag så blir det ungefär 5000kr efter skatt, men pengarna in från ”gigget” gör också att ersättning från a-kassan uteblir. Logiskt, såklart, men med tanke på att jag ej kan livnära mig på denna hobby men ändå vill kunna ta fler kunder och faktiskt få in några pengar så vill jag hitta en lösning.

Söker alltså ingen moralpolis eller knäpp på fingrarna, utan tänker mer ifall man kanske kan föreslå… A eller B gentemot företaget?

Skulle säkerligen exempelvis kunna fakturera på någon vän eller liknande, men där blir istället risken att denne får restskatt eller att det blir annat knas framöver när det ska deklareras.

Det enda andra alternativet egentligen är väl att chefen på företaget betalar ur egen ficka via Swish eller kontant, visst?

Detta ”gig” är alltså en engångsgrej gentemot detta företag och vi lär inte samarbeta igen inom närmsta tiden. Däremot risk att det blir stelt och jäkligt ifall man föreslår något som sedan landar snett, även om det nog för deras del är rätt skönt att slippa betala 5k extra.

Någon som sitter på en fenomenal lösning?
Citera
2022-11-18, 01:46
Medlem
Grin-Days avatar
En fenomenal lösning är kontanter.
Citera
2022-11-18, 01:51
Medlem
sneebeens avatar
Har du ingen i bekantskapskretsen som behöver något inom bygg ex. borrmaskin/brädor/fönster ex. som företaget tar ut och din polare cashar dig?
Citera
2022-11-18, 02:44
Medlem
Så små summor är ju tack o lov hanterbart på ett enkelt vis.

Enklast är ju kontanter annars förbrukningsmaterial, eller vertyg som de inte ska behöva visa upp vid en revision, vad beror ju på vad de sysslar med.
Citera
2022-11-18, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
En fenomenal lösning är kontanter.

”Problemet” är väl snarare hur man lägger fram en sådan lösning. Risken är ganska överhängande att dom tar illa vid eller att det helt enkelt skär sig/ej blir någon deal.
Citera
2022-11-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Har du ingen i bekantskapskretsen som behöver något inom bygg ex. borrmaskin/brädor/fönster ex. som företaget tar ut och din polare cashar dig?

Tyvärr inte. Det är dessutom ett företag som endast arbetar gentemot andra företag.
Citera
2022-11-18, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Så små summor är ju tack o lov hanterbart på ett enkelt vis.

Enklast är ju kontanter annars förbrukningsmaterial, eller vertyg som de inte ska behöva visa upp vid en revision, vad beror ju på vad de sysslar med.

Kontanter vore, så klart, väldigt optimalt. Men som jag nämnde ovan blir det också just en svårighet kring hur man lägger upp ett sådant förslag.

Vet inte heller hur det funkar ifall dom vill visa upp mitt arbete eller jag å andra sidan, ifall det sedan inte finns bevis på att det genomförts och blivit betalt. Där kan väl förvisso både arbetsgivare och jag påstå att det genomförts gratis.
Citera
2022-11-18, 08:25
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowersnrainbows
”Problemet” är väl snarare hur man lägger fram en sådan lösning. Risken är ganska överhängande att dom tar illa vid eller att det helt enkelt skär sig/ej blir någon deal.

Man frågar den som ska betala, är det ett seriöst företag så kommer dom bara att fnysa åt dig, med all rätt.
Citera
2022-11-18, 08:33
Bannlyst
Producera en trovärdig faktura på 10 000:- på typ en dator och så köper företaget datorn av dej kontant. Ingen kommer bry sej om så lite pengar som 10 000:- ändå. Så länge TS inte har socialbudrag, så kommer inte någon granska ditt kontoutdrag. Man t.ex ta orgnummret ifrån konkade bolag och använda på fakturan.

Sedan bero på hur mycket fusk som bolaget som TS faktura håller på med, är dom kroniska fifflare är risken för revision större, då kan det bli knepigt.

Vill du ha ett mer organiserad fusk, bör du nog skaffa ett aktiebolag i t.ex Estland och med bankkonto där istället.
Senast redigerad av Niggers 2022-11-18 kl. 08:38.
Citera
2022-11-18, 08:36
Medlem
Företaget måste ju ha ett underlag för sin betalning i sin redovisning. Har du inte F-skattsedel ska som jag tolkar det företaget se det som en lönebetalning och betala arbetsgivaravgift.
Citera
2022-11-18, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balderbyling
Företaget måste ju ha ett underlag för sin betalning i sin redovisning. Har du inte F-skattsedel ska som jag tolkar det företaget se det som en lönebetalning och betala arbetsgivaravgift.

Ja exakt. Folk i tråden verkar tro att man som företagare bara kan swisha i väg 10.000:- lite hur man känner för.
Citera
2022-11-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balderbyling

Frilansar via extern tjänst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in