• 1
  • 2
2022-11-17, 21:30
Medlem
Jag funderar på om det vore värt det för vår familj att skaffa en segelbåt. Hur mycket tid kräver en segelbåt i underhåll årligen, om man köper en båt som är kring 30 fot och är från 70-80-talet? Jag vill inte spendera varenda helg i båtskjulet från mars till juni, är det ett måste? Hur händig behöver man vara?
Citera
2022-11-17, 22:48
Medlem
Du får berätta mer
Tar du upp den med mast
står den frostfritt
Tar du dynor mm hem
Har du ambitionen att olja eller lacka ev trä på båten (grabbräcken lucka till båten mm)
Är den i plast
förbättringar tar tid
Inombordare antar jag

mm
Citera
2022-11-17, 22:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Du får berätta mer
Tar du upp den med mast
står den frostfritt
Tar du dynor mm hem
Har du ambitionen att olja eller lacka ev trä på båten (grabbräcken lucka till båten mm)
Är den i plast
förbättringar tar tid
Inombordare antar jag

mm

Om det är en träbåt eller plastbåt är nog det som skiljer mest i tid.
Citera
2022-11-17, 22:52
Medlem
Båtar kräver en insats i form av både tid och pengar. Svårt och komma undan den tidsmässiga aspekten. Men du kan påverka hur, genom val av båt och båtplats.

Plastbåt kräver mindre underhåll än en träbåt. Du kan köpa dig tid genom att betala för tjänster, t.ex marina istället för båtklubb, tjänster som sanering och målning av skrov eller köpa en segelbåt gott skick osv..

Vidare skulle jag satsa på en segelbåt som man åtminstone kan sjösätta/redan sjösatt, vilket ger dig möjlighet att bryggsegla, även om båten inte är helt funktionsduglig.

Men man bör se till att den är fri från TBT (i synnerhet på Östkusten och i insjöar), ingen böldpest, och inga läckage från kölinfästningar, kylkanaler med mera. Då kan du "fixa resten" ovanför vattenlinjen..

Samt brukar en gammal och relativt billig segelbåt, oftast ha en inombordare som passerat sitt bäst före datum, utseglade segel, med mera.

Maxi 77 är ett exempel på båtar där man numera hänger på utombordare istället för att byta ut inombordaren. Sen är många oftast inne på tredje motorn numera på de gamla båtarna, vilket man märker i och med att det finns många Maxi 77 till salu med fyrtakt, än tvåtakt.

Glöm inte bort att den rörliga kostnaden för båt kan vara högre än båtens värde. Så om du vill komma relativt billigt undan så behöver man lägga ner mycket tid.
Citera
2022-11-18, 00:28
Medlem
retardators avatar
Om du måste fråga på den nivån har du alldeles för lite kunskap för att fixa det. Har du någonsin seglat? Någonsin varit ombord på en segelbåt?
Citera
2022-11-18, 21:05
Medlem
Det är svårt att säga men en realistisk tid för en balladliknande båt kan nog vara runt cirka 100 timmar
Per år
Du bör köpa båten på land så du vet hur du skall rigga den med mera nästa gång du har den land
Just nu finns det en mamba 31 på Blocket du kan titta på den den verkar billig och fin
Citera
2022-11-18, 21:12
Medlem
flugornass avatar
Oj du ställer den frågan, det innebär att du aldrig har seglat, vi pratar hundratals timmar i underhåll och pengar.
Observera att Mamba inte är en kondom.
Citera
2022-11-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Om du måste fråga på den nivån har du alldeles för lite kunskap för att fixa det. Har du någonsin seglat? Någonsin varit ombord på en segelbåt?

Seglat under hela min uppväxt, men det är ju länge sedan nu, och jag var aldrig med och fixade med båten off season. Har en händig sambo, men sambon har aldrig grejat med båtar.
Citera
2022-11-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishexpert
Båtar kräver en insats i form av både tid och pengar. Svårt och komma undan den tidsmässiga aspekten. Men du kan påverka hur, genom val av båt och båtplats.

Plastbåt kräver mindre underhåll än en träbåt. Du kan köpa dig tid genom att betala för tjänster, t.ex marina istället för båtklubb, tjänster som sanering och målning av skrov eller köpa en segelbåt gott skick osv..

Vidare skulle jag satsa på en segelbåt som man åtminstone kan sjösätta/redan sjösatt, vilket ger dig möjlighet att bryggsegla, även om båten inte är helt funktionsduglig.

Men man bör se till att den är fri från TBT (i synnerhet på Östkusten och i insjöar), ingen böldpest, och inga läckage från kölinfästningar, kylkanaler med mera. Då kan du "fixa resten" ovanför vattenlinjen..

Samt brukar en gammal och relativt billig segelbåt, oftast ha en inombordare som passerat sitt bäst före datum, utseglade segel, med mera.

Maxi 77 är ett exempel på båtar där man numera hänger på utombordare istället för att byta ut inombordaren. Sen är många oftast inne på tredje motorn numera på de gamla båtarna, vilket man märker i och med att det finns många Maxi 77 till salu med fyrtakt, än tvåtakt.

Glöm inte bort att den rörliga kostnaden för båt kan vara högre än båtens värde. Så om du vill komma relativt billigt undan så behöver man lägga ner mycket tid.

Tack för utförligt svar! Tänker mig en plastbåt isåfall. Men det kanske är så att vår budget är för liten.
Citera
2022-11-19, 13:29
Medlem
Citat:
Du får berätta mer
Tar du upp den med mast
står den frostfritt
Tar du dynor mm hem
Är den i plast
förbättringar tar tid
Inombordare antar jag

mm

Plastbåt som mastas av och förvaras i båtskjul vintertid, tänker jag mig.
Citera
2022-11-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnRecordOffRecord
Jag funderar på om det vore värt det för vår familj att skaffa en segelbåt. Hur mycket tid kräver en segelbåt i underhåll årligen, om man köper en båt som är kring 30 fot och är från 70-80-talet? Jag vill inte spendera varenda helg i båtskjulet från mars till juni, är det ett måste? Hur händig behöver man vara?

Citat:
Ursprungligen postat av retardator

Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Oj du ställer den frågan, det innebär att du aldrig har seglat, vi pratar hundratals timmar i underhåll och pengar.
Observera att Mamba inte är en kondom.

Vi är alla barn i början och måste börja någonstans och visst är det underbart att segla och kanske under några år utveckla sig.
Jag har sett många frågeställningar på flashback som varit mycket dummare än denna och jag tycker det är fel att försöka förlöjliga ts

Om man köper en båt första gången måste man fundera
Behöver jag någon utbildning alternativt praktik med någon
köper jag rätt båt första gången, är den för stor för liten för dyr för gammal mm
Hur mycket tid kräver den göra tidsbudget
Har jag lust med arbetet
Hur mycket pengar kräver den göra budget
Är familjen med på detta
Kanske mycket annat också
Lycka till
Citera
2022-11-19, 23:25
Medlem
Citat:
Det är svårt att säga men en realistisk tid för en balladliknande båt kan nog vara runt cirka 100 timmar
Per år
Du bör köpa båten på land så du vet hur du skall rigga den med mera nästa gång du har den land
Just nu finns det en mamba 31 på Blocket du kan titta på den den verkar billig och fin

Ok, tack för svar! Låter rimligt. Kanske väntar ett par år och satsar på hyrbåt kommande somrar (när vi tagit kustskepparintyg, då).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in