Citat:
Vad jag menar är att nämnda lagar är synnerligen rättsosäkra för motorcyklister. Det finns massor av fall där fullständigt oskyldiga personer blivit dömda för utpressning och misshandel baserat på vad folk bara stått och svamlat om till polisen om att det gjort både det ena eller det andra.Ta Hells Angels som exempel. En mysig och vanlig klubb för män som tycker det är kul att mecka motorcyklar och hjälpa gamla tanter över gatan. Helt vanliga glada och sköna snubbar som bara råkar äga en motorcykel och har det som hobby. Det är precis vad de säger om du skulle förhöra en medlem.
Nu råkar det vara så att av någon orättvis anledning verkar massa folk ofta polisanmäla dessa stackare för riktigt hemska brott. Det händer häpnadsväckande ofta faktiskt. Och tittar man på dessa domar handlar det i huvudsak om att de giriga offren vittnar om målande beskrivningar om att medlemmar ur klubben tydligen kommit hem till deras bostad och börjat hota och kräva pengar. I ungefär samtliga fall har de stackars medlemmarna förgäves i rättegångarna hävdat att de inte alls har gjort det. De känner inte den här konstiga snubben som sitter och bara påstår saker.
Trots detta händer det oroväckande ofta att rätten tydligen bara rakt av köper "offrets" förklaring. Bara sådär. De verkar rentav strunta i att klubbens medlemmar säger "Nä jag vet inte vad han snackar om". Inga fotobevis. Inga vittnen. Inga ljudinspelningar.
Vad jag finner anmärkningsvärt är att det finns mängder av klubbar för veteran- och sportbilar i landet. Och till synes några föreningar för husvagnsentusiaster också. Det är synnerligen ovanligt för att inte säga obefintligt i jämförelse att liknande förföljelse av deras medlemmar förekommer i polisanmälningar. Jag konstaterar att just motorcyklister är särskilt utsatta för lagstiftningen.
Faktum är att om man tittar på klubben för husvagnsägare har ingen av medlemmarna någonsin blivit dömda för brott. Bortsett från möjligen några fortkörningsböter hit och dit. Medan stackars medlemmar i Hells Angels och Bandidos ofta har ett belastningsregister som är längre än din flashbackballe. Du kan kolla upp det själv. De blir jättemycket oftare anmälda och dömda.
Helt enkelt är det skitfarligt att köpa en motorcykel. Du utsätter dig för en enorm risk i rättssäkerhet om du skaffar motorcykel. Allt möjligt folk kommer börja anmäla dig för grova brott. Och trots att du nekar kommer du bli dömd. Där den enda stödbevisningen som finns är att någon påstår att du har begått ett brott. Inga bevis, ingenting. Jag tänker även på de stackars medlemmar i dessa klubbar som har svårt att tala för sig också. Man ser nämligen i domarna mot dessa medlemmar att de tycks bli dömda även om de vägrar snacka och håller käften i rättegångarna.
Jag tycker det är hemskt att vem som helst kan sminka sig en blåtira och få valfri motorcyklist dömd för misshandel helt baserat på någon liten historia som lika gärna kan vara helt påhittad. Håller du inte med?