Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyfranA
1) autism kanske inte är en riskfaktor för brott generellt men i vissa typer av brottslighet ser vi det regelbundet förekommande. Besatthet, stalkning av och överfall mot kvinnor
2) träffat på några med diverse diagnoser autism, damp, asp. De har alltid haft lite lättare till våld som barn t.ex. över leksaker eller bara som svar på enklare provokationer
Anledningen till att det uppfattas som mer förekommande i vissa brott tror jag mer beror på hur rapporteringen kring brott går till och inte den faktiska förekomsten som riskfaktor. Det används oftast som en enkel förklaringsmodell när man skriver om brott.
Samma gäller det här brottet. Man hänvisar till att han bor på ett LSS-boende - vilket automatiskt och med rätta antyder att det finns en problematik. Troligen av NPF-karaktär. Men vad media inte skrivit om kan vara större faktor till vad som hände. Har han brukat droger och alkohol som utlöst något? Har han en samsjuklighet? Är han under stress pga utomstående faktorer?
Jag har bifogat namn på två studier som är relevanta.
Autism and Convictions for Violent Crimes: Population-Based Cohort Study in Sweden. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. Volume 56, Issue 6, 2017.
A Systematic Review of Autistic People and the Criminal Justice System: An Update of King and Murphy (2014). J Autism Dev Disord. 2022 May 30
Vad gäller punkt 2 kan jag för tillfället inte hänvisa till någon studie eftersom jag inte har dem här.
Min erfarenhet är inte likadan men eftersom vi båda bara har anekdotiska bevis för våra påståenden så blir det svårare att argumentera.