2022-11-18, 11:03
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det kan ha varit så enkelt som att flickan inte rapporterat misshandeln korrekt, utan bara tagit upp det med kollegor.

Förekommer säkert att saker inte anmäls för att man är rädd om sitt arbete, inte vill visa att man "misslyckats".

Du har givetvis en poäng och jag menade inte att raljera över henne.

Hon var nyexad, ny på jobbet och troligtvis jävligt mån om att göra ett gott jobb/ kanske inte hade lärt sig rutiner för hur man rapporterar eller ens vad man rapporterar.

Meningen var inte att raljera över henne. Ber om ursäkt om det framstod så. Snarare att raljera privata boenden / äldre mer erfarna kollegor som inte fångar upp och agerar på att det förekommit en uppenbar incident. För det tror jag inte gick varken kollegor eller chefer på ett så nystartat boende förbi.
Citera
2022-11-18, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Du har givetvis en poäng och jag menade inte att raljera över henne.

Hon var nyexad, ny på jobbet och troligtvis jävligt mån om att göra ett gott jobb/ kanske inte hade lärt sig rutiner för hur man rapporterar eller ens vad man rapporterar.

Meningen var inte att raljera över henne. Ber om ursäkt om det framstod så. Snarare att raljera privata boenden / äldre mer erfarna kollegor som inte fångar upp och agerar på att det förekommit en uppenbar incident. För det tror jag inte gick varken kollegor eller chefer på ett så nystartat boende förbi.

Här faller ansvaret på verksamhetschefen. Hur kunde en nittonåring lämnats ensam? Som dessutom misshandlats någon vecka innan? Är det arbetsgivaransvar?

Dessutom inte nyexad såsom vidareutbildning utan från gymnasiet. Kan lika gärna ha läst samhällskunskap och företagsekonomi.

Ansvarslösheten och vårdslösheten är makalös!
Citera
2022-11-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Återigen så är autism varken en risk- eller skyddsfaktor för grova brott. Det visar både svensk och internationell forskning. De riskfaktorer som har visats finnas för grova brott återfinns hos de allra flesta oavsett diagnos eller ej.

Sannolikheten att du har personer med autism i din omgivning utan att du vet om det är hög.

1) autism kanske inte är en riskfaktor för brott generellt men i vissa typer av brottslighet ser vi det regelbundet förekommande. Besatthet, stalkning av och överfall mot kvinnor

2) träffat på några med diverse diagnoser autism, damp, asp. De har alltid haft lite lättare till våld som barn t.ex. över leksaker eller bara som svar på enklare provokationer
Citera
2022-11-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Featurescreatures
Det är helt vansinnigt! Håller med att det ska vara lagstadgat. Har varit med om kollegor som struntar i att bära larm eller där ingen dyker upp när man larmar.
Vi har inte heller några larm trots att de finns våldsamma män som bor där. Än värre att på dagen får vi absolut inte vara ensamma i byggnaden, men på nätterna är vi själva från 21-07, utan larm och som enda säkerhet en mobil som oftast är urladdad när man kommer till jobbet. Motiveringen är att de ändå bara sover på natten och räknas inte som ett hot då de blivit medicinerade 20.30.
Citera
2022-11-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Planen
Anna Lindhs mördare led av en allvarlig psykisk störning och fick livstids fängelse

Han fick rättspsykiatrisk vård
Citera
2022-11-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyfranA
1) autism kanske inte är en riskfaktor för brott generellt men i vissa typer av brottslighet ser vi det regelbundet förekommande. Besatthet, stalkning av och överfall mot kvinnor

2) träffat på några med diverse diagnoser autism, damp, asp. De har alltid haft lite lättare till våld som barn t.ex. över leksaker eller bara som svar på enklare provokationer

Anledningen till att det uppfattas som mer förekommande i vissa brott tror jag mer beror på hur rapporteringen kring brott går till och inte den faktiska förekomsten som riskfaktor. Det används oftast som en enkel förklaringsmodell när man skriver om brott.

Samma gäller det här brottet. Man hänvisar till att han bor på ett LSS-boende - vilket automatiskt och med rätta antyder att det finns en problematik. Troligen av NPF-karaktär. Men vad media inte skrivit om kan vara större faktor till vad som hände. Har han brukat droger och alkohol som utlöst något? Har han en samsjuklighet? Är han under stress pga utomstående faktorer?

Jag har bifogat namn på två studier som är relevanta.

Autism and Convictions for Violent Crimes: Population-Based Cohort Study in Sweden. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. Volume 56, Issue 6, 2017.

A Systematic Review of Autistic People and the Criminal Justice System: An Update of King and Murphy (2014). J Autism Dev Disord. 2022 May 30

Vad gäller punkt 2 kan jag för tillfället inte hänvisa till någon studie eftersom jag inte har dem här.

Min erfarenhet är inte likadan men eftersom vi båda bara har anekdotiska bevis för våra påståenden så blir det svårare att argumentera.
Citera
2022-11-18, 11:44
Medlem
Vad heter boendet?
Citera
2022-11-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Då har jag varit där många många fler ggr än du, då jag arbetat där tidigare i livet när jag var yngre och sökte meningen med livet ...Har även utbildning därifrån.

Men då vet du hur dessa LSS-hem ser ut. De är ofta personer med svåra multidiagnoser och autimsen är bara en del av allt. Många bott där sen barnsben eller flyttat dit då mentalsjukhusen slog igen på 80-talet.

Då jag inte levde på 80-talet så vet jag inte hur det var då. Det ser troligen annorlunda ut nu.
Sen är min högst personliga åsikt att det finns bättre inriktningar är antroposofin. Den är inte dålig men är inte en inriktning jag dras till.

Det är också som du säger; ”autismen är bara en del av allt”. Vilket i det här fallet nog är ganska applicerbart. Det finns flertalet LSS-boenden där personerna som bor där är högbegåvade och framåt men där andra förmågor gör det svårare.

Vi behöver komma ifrån att personer inom LSS är hjälplösa, värdelösa och en fara för samhället.
De åsikter som sprids i forum som det här är enligt min mening mer skadligt för samhället.
Citera
2022-11-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sundsvall
Han fick rättspsykiatrisk vård

Nej inte riktigt va?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mijailo_Mijailovi%C4%87

"Hovrättens dom med strafföljden "rättspsykiatrisk vård" skulle dock inte stå sig. Med två olika domar i tingsrätt och hovrätt blev Högsta domstolen en sista instans som slutligen skulle fastställa straffet. I dom från den 2 december 2004 ogillade Högsta domstolen Svea hovrätts dom och dömde, likt tingsrätten tidigare gjort, Mijailo Mijailović till livstids fängelse."
Citera
2022-11-18, 12:05
Moderator
OYs avatar
Kvinnliga autister, LSS i Järna, allmänt stångande om vilka diagnoser människor kan ha är ot så länge det inte synbart och tydligt är relevant för händelsen i det aktuella fallet.

Berätta varför ett argument eller information är relevant för det misstänkta brottet.

/Mod
Citera
2022-11-18, 12:07
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Nej inte riktigt va?

"Hovrättens dom med strafföljden "rättspsykiatrisk vård" skulle dock inte stå sig. Med två olika domar i tingsrätt och hovrätt blev Högsta domstolen en sista instans som slutligen skulle fastställa straffet. I dom från den 2 december 2004 ogillade Högsta domstolen Svea hovrätts dom och dömde, likt tingsrätten tidigare gjort, Mijailo Mijailović till livstids fängelse."
Han är dock sedan flera år intagen på rättspsyk, då han ansågs för sjuk för anstalt.
Citera
2022-11-18, 12:09
Citat:
Nej inte riktigt va?

Såna där snubbar har nog inte mycket gemensamt med den här dräparn, som nog snarare dödade av impuls och att nåt inte gick som han tänkt. Visbymördaren och Mijailo var planerande våldsmän plus ev bakomliggande diagnoser, men de var våldsmän i första hand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in