Citat:
Ursprungligen postat av
chrisemil
Ja, ser honom också. Verkar inte vara så gravt autistisk som "gravt" verkligen är, om det är han.
Gravt autistiska kan inte prata, än mindre använda facebook.
DSM-5 har 3 nivåer och den 3e är grav autism, 2 är omfattande.
3or brukar inte bo på LSS, de bor ofta i egen lägenhet med minst 2 vårdare där hela tiden.
Min familj var stödfamilj till en gravt autistisk pojke och det gällde att ha ständig koll på honom.
Ett typexempel:
https://www.youtube.com/watch?v=Iu7C5clA4q0
Om du tror att det där är ett typexempel på grav autism är du själv gravt inkompetent på området och bör ej berätta för andra om saker du inte vet något om.
Att dom har ett mycket omfattande vårdbehov är dock förstås korrekt.
Edit:
Om jag får gissa utan att ha tillgång till fakta så tror jag följande om GM:
Relativt högfungerande autism, i kombo med annan psykosociala problematik som typ schizofreni, säkerligen övermedicinerad med bland annat benzo. Antagligen med knepiga föräldrar som har önskat genom GMs uppväxt att han ska fungera på en högre nivå än vad han har förmåga till, vilket skapar ett underskott av stöd och struktur i förhållande till behov, vilket sedan ger en negativ spiraleffekt som för vissa slutar jävligt illa. Para detta med inkompetent underutbildad LSS-personal och felaktiga insatser så skapas enkelt en tickande bomb.
Ett av dom största problemen med NPF-problematik, och det här är något som det sällan pratas högt om, är att äpplet inte faller långt ifrån trädet för det mesta. Antagligen finns det redan drag som ligger i gråzonen hos föräldrarna, vilket i sig blir en svag punkt för barnets förutsättningar till rätt hjälp.
Ett gediget stöd och en adekvat struktur är A och O om en person med NPF-problematik som autism ska bli en fungerande individ med en fungerande vardag. Men om insikt, förståelse och kompetens redan från start saknas i individens absoluta närhet, ökar risken markant för att det istället blir ett väldigt problemfyllt liv.