Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-11-16, 19:30
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Kom hem från jobbet idag och innanför dörren låg ett brev från kronofogden. I brevet står att läsa att jag är uppsagd från min bostadsrätt då jag inte betalat min hyra för April och fordringsägaren Ropo capital (inkassobolag) kräver mig på 5340,59kr.

Ansökningsavgift: 300sek
Ombud: 420kr
Betalningspåminnelse: 60kr
Inkassokrav: 180kr
Ränta: 58,59kr

Ringde självklart upp förvaltaren av vår Brf och fick höra att avgiften är betald sedan länge, det enda han kunde se var att jag inte hade betalat påminnelseavgiften om 60kr.

Då fordran uppenbart gått till inkasso begriper jag att jag självklart ska betala påminnelseavgift samt inkassoavgiften på totalt 240kr samt ränta, löjligt men inget att bråka över.

Undrar däremot vad som gäller avseende de 420kr de kräver avseende ombud? Känner liksom att det är uppenbart att detta ”ombud” inte arbetat aktivt då ”ombudet” borde ha upptäckt att skulden är reglerad sedan lång tid tillbaka. För min del är det uppenbart att Ropo capital försöker mjölka pengar och eftersom jag inte är det minsta orolig för att bli vräkt tänker jag bestrida kravet i sin helhet bortsett från påminnelseavgiften, ränta på den och kanske inkassoavgiften.

Har tidigare startat en tråd om detta inkassobolag då jag ser dom som jäkligt oseriösa och onödigt hotfulla.

Kanske är det kronofogden som är slöa med att skicka ut betalningsförelägganden men det känns inte troligt.
Vad avses med avgiften om 420kr för ”ombud”? Är det en avgift man ska betala trots att det är uppenbart att ingen jobbat aktivt i frågan? Kan man dra detta till sin spets och ifrågasätta även inkassoavgiften?
Citera
2022-11-16, 19:38
Medlem
Jag har för mig att du ska betala och sedan bestrida fakturan, alternativt kontakta kronofogden och förklara läget.
Citera
2022-11-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Kom hem från jobbet idag och innanför dörren låg ett brev från kronofogden. I brevet står att läsa att jag är uppsagd från min bostadsrätt då jag inte betalat min hyra för April och fordringsägaren Ropo capital (inkassobolag) kräver mig på 5340,59kr.

Ringde självklart upp förvaltaren av vår Brf och fick höra att avgiften är betald sedan länge, det enda han kunde se var att jag inte hade betalat påminnelseavgiften om 60kr.

Då fordran uppenbart gått till inkasso begriper jag att jag självklart ska betala påminnelseavgift samt inkassoavgiften på totalt 240kr samt ränta, löjligt men inget att bråka över.

Undrar däremot vad som gäller avseende de 420kr de kräver avseende ombud? Känner liksom att det är uppenbart att detta ”ombud” inte arbetat aktivt då ”ombudet” borde ha upptäckt att skulden är reglerad sedan lång tid tillbaka. För min del är det uppenbart att Ropo capital försöker mjölka pengar och eftersom jag inte är det minsta orolig för att bli vräkt tänker jag bestrida kravet i sin helhet bortsett från påminnelseavgiften, ränta på den och kanske inkassoavgiften.

Har tidigare startat en tråd om detta inkassobolag då jag ser dom som jäkligt oseriösa och onödigt hotfulla.

Kanske är det kronofogden som är slöa med att skicka ut betalningsförelägganden men det känns inte troligt.
Vad avses med avgiften om 420kr för ”ombud”? Är det en avgift man ska betala trots att det är uppenbart att ingen jobbat aktivt i frågan? Kan man dra detta till sin spets och ifrågasätta även inkassoavgiften?

Ring Kronis och fråga.
Därefter ring Ropo Capital och fråga.
Om räkningen är betald sen länge så kan de ju omöjligen kräva dig på hyran.

Vad gäller övriga kostnader så är det nog mer en fråga om att vara trevlig i luren när man ringer. Det brukar löna sig.

Har brf påminnelseavgift verkligen gått til inkasso och vidare till kronis, utan att du fått ett enda brev under tiden?

Det har jag svårt att tro.
Citera
2022-11-16, 19:55
Medlem
Svårt tro att man blir uppsagd pga en "betalningsmiss"..
Du borde ju ha fått minst ett par påminnelser innan ärendet åkte vidare till KF.
Citera
2022-11-16, 19:56
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har brf påminnelseavgift verkligen gått til inkasso och vidare till kronis, utan att du fått ett enda brev under tiden?

Det har jag svårt att tro.

Så är det… Talade med förvaltaren idag, allt är betalt förutom en påminnelse om 60kr. Verkar väl dumt av mig att starta denna tråd om det vore annorlunda?

Frågan gäller inte heller påminnelseavgiften utan främst avgiften avseende ett påstått ”ombud”. Ska självklart ringa kronkalle imorgon.
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2022-11-16 kl. 19:59.
Citera
2022-11-16, 19:59
Medlem
Citat:
Så är det… Talade med förvaltaren idag, allt är betalt förutom en påminnelse om 60kr. Verkar väl dumt av mig att starta denna tråd om det vore annorlunda?

Brf brukar skicka brev, inkassobolag skickar definitivt ut brev, både 1a och en påminnelse, och kronis skickar alltid ut ett brev innan det blir ett ärende hos dem, där du har möjligheten att betala så att det inte blir ett kronis-ärende.
Citera
2022-11-16, 20:05
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Svårt tro att man blir uppsagd pga en "betalningsmiss"..
Du borde ju ha fått minst ett par påminnelser innan ärendet åkte vidare till KF.

Har som sagt startat en tråd avseende vräkning tidigare och där fått bra svar avseende det juridiska då Ropo Capital verkar jävligt aggressiva på ett onödigt sätt. Precis som du säger borde jag fått ett gäng påminnelser. Vidare har jag ju betalat avgiften varje månad efter den månaden kravet gäller. Enligt Riksbyggen är jag skyldig dom 60kr.
Citera
2022-11-16, 20:08
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Brf brukar skicka brev, inkassobolag skickar definitivt ut brev, både 1a och en påminnelse, och kronis skickar alltid ut ett brev innan det blir ett ärende hos dem, där du har möjligheten att betala så att det inte blir ett kronis-ärende.

Självklart kommer jag betala de avgifter jag dragit på mig, men fan inte mer än så. Inkasso och påminnelse är rimligt, resten är bullshit.
Citera
2022-11-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Folk brukar kalla avgiften för hyra. Det vet du säkert med

Men tråden känns konstig då man inte bara vräks för en missad betalning. Speciellt som att det är en bostadsrätt. Fast låter ju mer som en hyresrätt.

Luktar troll som så många gånger förr när saker inte stämmer.

Missar du att betala är faktiskt nyttjanderätten förverkad. Betyder dock inte att du automatiskt vräks.
Citera
2022-11-16, 20:48
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Är brevet ett betalningsföreläggande eller föreläggande om handräckning (vräkning)?

Sökanden får ta ut 380 kr för sina omkostnader att göra ansökan, om det är betalningsföreläggande. För handräckning får man ta ut 420 kr.
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/avgifter-och-kostnader
Citera
2022-11-16, 22:12
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Folk brukar kalla avgiften för hyra. Det vet du säkert med

Men tråden känns konstig då man inte bara vräks för en missad betalning. Speciellt som att det är en bostadsrätt. Fast låter ju mer som en hyresrätt.

Luktar troll som så många gånger förr när saker inte stämmer.

Leta upp min tidigare tråd avseende detta inkassobolag så kanske saker och ting klarnar. Gnäller inte över att ha fått ett brev där det står att jag förverkat min bostadsrätt, tycker dock det är absurt att ett sådant brev kommer från kfm nu i november då avgiften är betald för länge, längesedan....

Därför undrar jag främst om avgiften för "ombud", vad har detta "ombud" pysslat med? Hade "ombudet" gjort något så borde "ombudet" veta att skulden är betald sedan lång tid tillbaka.
Citera
2022-11-16, 22:13
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Missar du att betala är faktiskt nyttjanderätten förverkad. Betyder dock inte att du automatiskt vräks.

Absolut, det fick jag förklarat i den andra tråden jag startade för ett gäng månader sedan. Nu handlar frågan dock om annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in