• 1
  • 2
2022-11-16, 19:19
Bannlyst
Köpte en ganska stor plastförpackning med tranbär, ca 350 gram. Luktar bokstavligt talat urin 🤮
Och dom smakar beskt/surt. Jag antar att det är inte tänkt att ätas som tex vinbär, krusbär, eller blåbär som jag brukar köpa och äta separat?

Mer tänkt att användas för juice eller saft och sylt och sånt va?

Gillar annars bröd och juice som är just av tranbär, men detta gick inte att äta separat för sig själv.
Senast redigerad av Politrix 2022-11-16 kl. 19:21.
Citera
2022-11-16, 19:28
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politrix
Köpte en ganska stor plastförpackning med tranbär, ca 350 gram. Luktar bokstavligt talat urin 🤮
Och dom smakar beskt/surt. Jag antar att det är inte tänkt att ätas som tex vinbär, krusbär, eller blåbär som jag brukar köpa och äta separat?

Gillar annars bröd och juice som är just av tranbär, men detta gick inte att äta separat för sig själv.

Kör dom med grädde och kanel till pannkakor.
Citera
2022-11-16, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Kör dom med grädde och kanel till pannkakor.
Utan att ha gjort sylt av dom eller? Delar du dom och sockrar först då eller?
Citera
2022-11-16, 19:34
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Utan att ha gjort sylt av dom eller? Delar du dom och sockrar först då eller?

Jag kör alla mina bär till pannkakor som dom är, sötningsmedel, grädde och kanel i olika stor dos beroende på hur sura bären eventuellt är.
Citera
2022-11-16, 19:35
Medlem
BewilderedHulders avatar
Till müslin eller bara en näve till mellis
Citera
2022-11-16, 19:48
Tranbärsjuice och vodka. Det är livet du
Citera
2022-11-16, 20:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Jag äter inte tranbär av den enkla anledningen att dom inte är smakliga. Bara för att ett bär är ätbart behöver man inte äta det då det smakar illa. Detsamma gäller bl.a. slånbär.

Det finns goda bär t.ex. hallon och jordgubbar, köp dessa istället.
Citera
2022-11-16, 21:03
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:

Brukar köpa dem ibland men har aldrig känt den doften du beskriver, mer lite unket kanske, och gör gärna rårörda tranbär som variation till lingon. Skulle nog inte vilja äta dem rakt av som de är tror jag.
Citera
2022-11-16, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Brukar köpa dem ibland men har aldrig känt den doften du beskriver, mer lite unket kanske, och gör gärna rårörda tranbär som variation till lingon. Skulle nog inte vilja äta dem rakt av som de är tror jag.
https://www.gronsaksmastarna.se/prod...t-bar/tranbar/

Det var från grönsaksmästarna, 250 gram.

Skördeperioden var aug, sep, okt, köpte dom för 3 dagar sen.

Luktar inte urin på pricken, men som du säger unken lukt.

Går absolut inte ens äta dom, beskt och surt.

Sockrar du dom när du gör dom rårörda? Vad använder du dom till?
Citera
2022-11-17, 12:25
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
https://www.gronsaksmastarna.se/prod...t-bar/tranbar/

Det var från grönsaksmästarna, 250 gram.

Skördeperioden var aug, sep, okt, köpte dom för 3 dagar sen.

Luktar inte urin på pricken, men som du säger unken lukt.

Går absolut inte ens äta dom, beskt och surt.

Sockrar du dom när du gör dom rårörda? Vad använder du dom till?
Ja, till 250 g använder jag lite drygt 1 dl rörsocker (tycker det blir lite godare än vanligt strösocker men det funkar förstås också) och då rör jag om då och då tills bären blir lite mjuka och saftiga.

Ofta har jag dem till pannbiffar med gräddsås, gärna viltbiffar, men även till kålpudding.
Citera
2022-11-17, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, till 250 g använder jag lite drygt 1 dl rörsocker (tycker det blir lite godare än vanligt strösocker men det funkar förstås också) och då rör jag om då och då tills bären blir lite mjuka och saftiga.

Ofta har jag dem till pannbiffar med gräddsås, gärna viltbiffar, men även till kålpudding.
Jaha ok
så du krossar alltså inte direkt bären nånting då, utan du bara kör ner sockret och blandar? Är det allt? Hur länge blandar du?
Jag har aldrig gjort detta till varken lingon eller annat, använder man bara en sked då eller är det nåt speciellt redskap?
Citera
2022-11-17, 18:09
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Jaha ok
så du krossar alltså inte direkt bären nånting då, utan du bara kör ner sockret och blandar? Är det allt? Hur länge blandar du?
Jag har aldrig gjort detta till varken lingon eller annat, använder man bara en sked då eller är det nåt speciellt redskap?
Enklast är egentligen att frysa dem ett par dygn innan och sedan låta dem tina i en bunke. Häll över sockret och rör om då och då med en sked tills sockret löst sig ordentligt. En del låter bunken sedan stå framme i rumstemperatur i 4-6 timmar men jag har inte väntat så länge. Smaken på frysta bär blir mycket mildare och sötsyrligare än de färska och de blir lite blötare eftersom de vätskar sig som tinade.

Färska bär är lite svårare att få att vätska sig så mosa till dem lite med en gaffel, det gör jag, och sedan rör jag ner sockret med en vanlig sked tills sockret har löst sig och låter det stå en stund. De blir rätt mycket surare än de frysta som sagt, men till vissa maträtter är syrligheten god tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in