2006-07-15, 21:23
Medlem
Sagt upp mig från jobb (skulle gjort de ändå) för jag tänkte jobba lite för fassan ett tag, kanske hoppa på nån utbildning senare. Fotograf utbildning isf...

Men, min polare hade kontakt med en fotograf som jag tänkte fråga om lite jobb, nu är detta jävligt löst men i allmänhet, går de att få in nån fot hos en fotograf eller firma å börja från botten? Som assistent eller liknande

Vet inte vad jag vill med denna tråden, bara ventilera lite kanske
Citera
2006-07-16, 09:40
Medlem
Hispers avatar
Det är nog inte helt lätt att komma in som assistent eller hantlangare eller vad man skall kalla det. Men det är nog ett bra sätt att lära sig hantverket.

Du skall nog räkna med sopig lön, taskiga villkor, göra skitjobben som ingen annan vill göra. Å andra sidan så får du praktisk inblick i hur det fungerar i verkligheten, bygger upp ett kontaktnät, om du är duktig så kanske andra får upp ögonen för dig och många gånger så verkar assistenter få disponera studio och utrustning för egna projekt när de är lediga. Med andra ord så finns det både bra och dåliga sidor av ett assistenjobb.

Ett bra upplägg för din karriär vore kanske att försöka få jobb som assistent, lär dig saker, skaffa kontakter, skaffa dig en snygg samling arbetsprover. Efter ett par år sök du sedan någon fotoskola.
Citera
2006-07-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Det är nog inte helt lätt att komma in som assistent eller hantlangare eller vad man skall kalla det. Men det är nog ett bra sätt att lära sig hantverket.

Du skall nog räkna med sopig lön, taskiga villkor, göra skitjobben som ingen annan vill göra. Å andra sidan så får du praktisk inblick i hur det fungerar i verkligheten, bygger upp ett kontaktnät, om du är duktig så kanske andra får upp ögonen för dig och många gånger så verkar assistenter få disponera studio och utrustning för egna projekt när de är lediga. Med andra ord så finns det både bra och dåliga sidor av ett assistenjobb.

Ett bra upplägg för din karriär vore kanske att försöka få jobb som assistent, lär dig saker, skaffa kontakter, skaffa dig en snygg samling arbetsprover. Efter ett par år sök du sedan någon fotoskola.

Precis vad jag har tänkt, men jag vet de kommer att bli svårt.

Ta en dag i taget
Citera
2006-07-21, 02:56
Medlem
Slints avatar
Enklast att börja assa åt en fotograf är att sätta upp lappar hos proffsfoto butiker.

I Sthlm kan du sätta upp lappar hos Yfo eller Kameradoktorn t.ex. , om att du vill assa.

Jag hade inga problem att få jobb. Det underlättar också mycket om du har körkort samt f-skattsedel.

Bäst är om du frilansassar åt fotografer. Då kommer du bara hjälpa till vid fotograferingar, vilket är det som är kul. Börjar du assa åt någon fotograf på heltid kan det vara ett helvete.
Jag kommer ihåg när jag assa åt två horor, fan de utnyttjade mig som fan - jag var ung o dum. Så gör fan inte samma misstag som mig.
Citera
2006-07-22, 21:22
Bannlyst
Så att frilansa åt en fotograf och hjäpla denna när den behöver är alltså bra för en om man vill bli fotograf?

f-skattesedel, är det med faktura?
Citera
2006-07-23, 00:03
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neyvaa
Så att frilansa åt en fotograf och hjäpla denna när den behöver är alltså bra för en om man vill bli fotograf?

f-skattesedel, är det med faktura?

Ja, du lär ju dig om yrket (ljussättning, utrustning m.m..) och skapar viktiga kontakter. Ofta kan du ju få låna prylar till dina egna fotograferingar.

F-skatt, ja så att du kan ta emot fakturor.
Citera
2006-07-23, 00:05
Medlem
Fick en intervju hos en fotograf, ska dit i veckan

Studiofoto å liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in