Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-16, 10:04
  #1
Medlem
Eller säger svensken, vänta ska bara spela in ett videoklipp på mobilen?
Begreppet video försvann för typ länge sen eller ..
Citera
2022-11-16, 10:23
  #2
Medlem
Ett mobilklipp tolkar jag som att man köpt en bra telefon billigt. Videoklipp känns även helt fel.

Man säger helt enkelt att man spelar in en video, dvs tar jättemånga bilder per sekund som läggs ihop till något som vi uppfattar som rörliga bilder. Ett klipp är snarare något man kallar en kort video som redan är publicerad*.




*Enligt mig
Citera
2022-11-16, 11:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Ett mobilklipp tolkar jag som att man köpt en bra telefon billigt. Videoklipp känns även helt fel.

Man säger helt enkelt att man spelar in en video, dvs tar jättemånga bilder per sekund som läggs ihop till något som vi uppfattar som rörliga bilder. Ett klipp är snarare något man kallar en kort video som redan är publicerad*.

*Enligt mig

Filmklipp, kameraklipp osv.

Videofilm på Netflix
Citera
2022-11-16, 12:50
  #4
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaIslaBonita
Eller säger svensken, vänta ska bara spela in ett videoklipp på mobilen?
Begreppet video försvann för typ länge sen eller ..

På vilket sätt är »klipp« adekvat när man ska spela in. Det är ju när någon spelar upp en liten del ur något större som det är ett »klipp«.

Vad svensken säger är nog väldigt olika, men det de gör är att de spelar in en filmsekvens.

Video är ju bara det många så som en viss inspelningsmaskin. Det är ju rent generellt bara ett uttryck för att ta en bild eller spela in en filmsekvens som sedan kan betraktas.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-11-16 kl. 12:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback