• 1
  • 2
2022-11-16, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Varje gång man jobbar, får lön och betalar skatt. Går alltid en liten del till tjänstepension?

Ibland i vissa arbetsannonser så är dem tydliga om att dem erbjuder tjänstepension, medan i andra annonser så skriver dem vad dem erbjuder, t.es friskvårdsbidrag m.m, men nämner inget om tjänstepension. Betyder det att det beror från arbete till arbete angående om tjänstepension?

Vilket kan hända att man kanske jobbar på ett ställe i 40 år och när man tar pension, så betyder dessa 40 år ingenting för staten och får nöja sig med ca 9.000 kronor i pension?

Tack för svar!

EDIT:

Jag hittade dessa två texter när jag googlade. Hmm..Lite dumt av mig, men...Hur vet man om man jobbar åt en privatperson eller åt kommunen?

Kolla på senaste lönebeeskedet. Om det står något med ".... kommun" eller "..... stad" så är du med stor sannolikhet anställd av kommunen. Står det ".... bygg och service" eller "... frisörsalong" så jobbar du på ett privat bolag.
Citera
2022-11-17, 01:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hur vet man om man jobbar åt en privatperson eller åt kommunen?
Du kan omöjligt vara allvarlig med den här frågan...det är ungefär som att fråga hur man vet om man är man eller kvinna, stiger på ett tåg eller ett flygplan, eller går in på Coop eller ICA.
Citera
2022-12-11, 23:04
Medlem
Citat:
Varje gång man jobbar, får lön och betalar skatt. Går alltid en liten del till tjänstepension?

Ibland i vissa arbetsannonser så är dem tydliga om att dem erbjuder tjänstepension, medan i andra annonser så skriver dem vad dem erbjuder, t.es friskvårdsbidrag m.m, men nämner inget om tjänstepension. Betyder det att det beror från arbete till arbete angående om tjänstepension?

Vilket kan hända att man kanske jobbar på ett ställe i 40 år och när man tar pension, så betyder dessa 40 år ingenting för staten och får nöja sig med ca 9.000 kronor i pension?

Tack för svar!

EDIT:

Jag hittade dessa två texter när jag googlade. Hmm..Lite dumt av mig, men...Hur vet man om man jobbar åt en privatperson eller åt kommunen?

Det är oerhört viktigt om du ska ta en anställning att du får avsättningar till tjänstepension eller något som är minst likvärdigt.
Det kan handla om 5000-10000kr i mindre pension per månad om du blir blåst på tjänstepension.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in