Varje gång man jobbar, får lön och betalar skatt. Går alltid en liten del till tjänstepension?
Ibland i vissa arbetsannonser så är dem tydliga om att dem erbjuder tjänstepension, medan i andra annonser så skriver dem vad dem erbjuder, t.es friskvårdsbidrag m.m, men nämner inget om tjänstepension. Betyder det att det beror från arbete till arbete angående om tjänstepension?
Vilket kan hända att man kanske jobbar på ett ställe i 40 år och när man tar pension, så betyder dessa 40 år ingenting för staten och får nöja sig med ca 9.000 kronor i pension?
Tack för svar!
EDIT:
Citat:
Om du jobbar inom kommun, region eller statligt så har du tjänstepension. Hos privata arbetsgivare är det däremot inte lika självklart. Studerar du eller är arbetslös har du ingen tjänstepension. Är du företagare eller saknar tjänstepension måste du själv se till att kompensera med ett eget sparande
Citat:
Om du jobbar inom kommun, region eller statligt så finns det alltid tjänstepension via avtalen. Hos privata arbetsgivare är det däremot inte lika självklart
Jag hittade dessa två texter när jag googlade. Hmm..Lite dumt av mig, men...Hur vet man om man jobbar åt en privatperson eller åt kommunen?