• 1
  • 2
2022-11-15, 23:34
Medlem
Varje gång man jobbar, får lön och betalar skatt. Går alltid en liten del till tjänstepension?

Ibland i vissa arbetsannonser så är dem tydliga om att dem erbjuder tjänstepension, medan i andra annonser så skriver dem vad dem erbjuder, t.es friskvårdsbidrag m.m, men nämner inget om tjänstepension. Betyder det att det beror från arbete till arbete angående om tjänstepension?

Vilket kan hända att man kanske jobbar på ett ställe i 40 år och när man tar pension, så betyder dessa 40 år ingenting för staten och får nöja sig med ca 9.000 kronor i pension?

Tack för svar!

EDIT:

Citat:
Om du jobbar inom kommun, region eller statligt så har du tjänstepension. Hos privata arbetsgivare är det däremot inte lika självklart. Studerar du eller är arbetslös har du ingen tjänstepension. Är du företagare eller saknar tjänstepension måste du själv se till att kompensera med ett eget sparande

Citat:
Om du jobbar inom kommun, region eller statligt så finns det alltid tjänstepension via avtalen. Hos privata arbetsgivare är det däremot inte lika självklart

Jag hittade dessa två texter när jag googlade. Hmm..Lite dumt av mig, men...Hur vet man om man jobbar åt en privatperson eller åt kommunen?
Senast redigerad av Dukater 2022-11-15 kl. 23:37.
Citera
2022-11-15, 23:46
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag hittade dessa två texter när jag googlade. Hmm..Lite dumt av mig, men...Hur vet man om man jobbar åt en privatperson eller åt kommunen?
Jag kan ingenting om pensioner direkt, men vad menar du egentligen med det fetade? Jag fattar inte riktigt hur man inte skulle kunna veta att man arbetar för kommunen eller privat.
Citera
2022-11-16, 00:06
Medlem
StudiumValors avatar
Alla företag som har kollektivavtal har kollektivavtalat pension utöver den statliga pensionen.
Många företag som inte har tecknat kollektivavtal förljer kollektivavtalet ändå.
En hel del företag har inte sådana gruppavtal för sina anställda och en del har inte pensionsförmåner alls utöver de du får via staten.
Där gäller det att hålla ögonen öppnba.
Du skall alltså fråga
1. Har ni tecknat kollektivavtal och följer det?
2. Om nej: följer ni branschens kollektivavtal ändå?
3. hur ser era pensionsförmåner ut då....?
--------------------
Gäller att inte tänka kortsiktigt här:
- asch va fan det är så långt kvar till pensionen
--------------------------
dessutom finns det individuella pensionsavtal som går utanpå kollektivavtalad pension.
Citera
2022-11-16, 00:09
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Varje gång man jobbar, får lön och betalar skatt. Går alltid en liten del till tjänstepension?

Ibland i vissa arbetsannonser så är dem tydliga om att dem erbjuder tjänstepension, medan i andra annonser så skriver dem vad dem erbjuder, t.es friskvårdsbidrag m.m, men nämner inget om tjänstepension. Betyder det att det beror från arbete till arbete angående om tjänstepension?

Vilket kan hända att man kanske jobbar på ett ställe i 40 år och när man tar pension, så betyder dessa 40 år ingenting för staten och får nöja sig med ca 9.000 kronor i pension?

Tack för svar!

EDIT:

Ofta(st) men långt ifrån alltid är tjänstepension en del av anställningen(s totala ersättning).

Som du nämner är det normen vid anställning i stat, region och kommun. Detsamma i privata bolag med kollektivavtal.

Även i bolag utan kollektivavtal är det vanligt men där skiljer det både i förekomst och omfattning (hur stor avrättningen är) mellan branscher och olika företag.

Jag skulle generellt avråda från en anställning hos en arbetsgivare som ej har tjänstepension.
Senast redigerad av NollFemNollFem 2022-11-16 kl. 00:12.
Citera
2022-11-16, 00:24
Medlem
trngws avatar
Nej! Man får inte alltid tjänstepension. Det måste man se till att man får, innan man skriver under anställningsavtalet, så det står med däri
Citera
2022-11-16, 00:55
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hur vet man om man jobbar åt en privatperson eller åt kommunen?
Man ser det i annonsen vem som är avsändare.
är det otydligt och man får jobbet via kontakter och kommer till ett indistriområde och inte riktigt ser vilket företag det är - t ex en däckfirma eller bilverkstad eller plåtmekaniker eller dylikt utan broshyrer och tydliga skyltar så får man fråga.
- vad heter företaget som söker arbetskraft på denna position?
- vem äger företaget?
Sedan ser man det i anställningskontraktet innan man skriver på om det stämmer så att man har full koll.
Citera
2022-11-16, 07:17
Medlem
Tjänstepension betalas av din arbetsgivare till ett försäkringsbolag. Bolaget är privat eller kollektivt ägt men har ingen direkt koppling till staten.

Svaret på frågan om du får avsatt tjänstepension står i ditt anställningsavtal. För företag som har kollektivavtal kan ditt anställningsavtal vara kortfattat eftersom en hel mängd villkor bestäms i kollektivavtalet, du kan kolla med facket, personalavdelningen eller i personalhandboken.

Har företaget inte kollektivavtal så kan bolaget frivilligt betala in till tjänstepension. Detaljerna skall då stå i ditt anställningsavtal.

Vet du vilket pensionsbolag din arbetsgivare betalar in till så brukar du kunna logga in och se att inbetalningarna görs. Det är dock en rejäl försening när du börjat nytt jobb, kan ta ett år. Vet du inte vilket bolag så kan man oftast se det på minpension.se, men det kan ännu en tid innan det syns där. Det händer att "skummisar" inte sköter inbetalningarna, till exempel till tjänstepensionerna, så ett visst mått av misstänksamhet skall man alltid ta med sig.
Citera
2022-11-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Man ser det i annonsen vem som är avsändare.
är det otydligt och man får jobbet via kontakter och kommer till ett indistriområde och inte riktigt ser vilket företag det är - t ex en däckfirma eller bilverkstad eller plåtmekaniker eller dylikt utan broshyrer och tydliga skyltar så får man fråga.
- vad heter företaget som söker arbetskraft på denna position?
- vem äger företaget?
Sedan ser man det i anställningskontraktet innan man skriver på om det stämmer så att man har full koll.

Är det ett företag så brukar det inte anses att man jobbar i kommun/region/stat oavsett om bolaget råkar ägas av en sådan eller inte.
Citera
2022-11-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Alla företag som har kollektivavtal har kollektivavtalat pension utöver den statliga pensionen.
Många företag som inte har tecknat kollektivavtal förljer kollektivavtalet ändå.
En hel del företag har inte sådana gruppavtal för sina anställda och en del har inte pensionsförmåner alls utöver de du får via staten.
Där gäller det att hålla ögonen öppnba.
Du skall alltså fråga
1. Har ni tecknat kollektivavtal och följer det?
2. Om nej: följer ni branschens kollektivavtal ändå?
3. hur ser era pensionsförmåner ut då....?
--------------------
Gäller att inte tänka kortsiktigt här:
- asch va fan det är så långt kvar till pensionen
--------------------------
dessutom finns det individuella pensionsavtal som går utanpå kollektivavtalad pension.

Hur förväntar du dig att någon som inte ens verkar veta om han/hon jobbar i privat eller offentlig tjänst ska kunna kolla det?
Citera
2022-11-16, 10:30
Medlem
Aktieklipparns avatar
Ytterst viktigt att se till att man får tjänstepension

När jag var 28år (idag tidigare) så började företaget avsätta kapital till tjänstepension SAF-LO

Vid 29års ålder så la jag av att arbeta pga sjukdom, och fick därefter sjukersättning/pension

Nu, 23år senare så får jag 2.700/mån utbetalat från AFA-Försäkring +14.700 från FK
dessutom betalas det in pensionsrätter varje år, senast 21.000 (Total tjänstepension idag: 675.000)

Det underlättar helt klart.. speciellt när man sitter ensam i villa och fritidshus
Citera
2022-11-16, 11:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej! Man får inte alltid tjänstepension. Det måste man se till att man får, innan man skriver under anställningsavtalet, så det står med däri

Och även om det står med i anställningsavtalet så kan du inte vara säker på att arbetsgivaren har betalat in tjänstepensionen. Vet 1 person som råkade ut för detta. Så man ska inte vara för säker på att det alltid fungerar även om detta inte händer så ofta som tur är.
Citera
2022-11-16, 16:58
Medlem
GregerMedeltids avatar
Ungefär 9/10 svenskar med anställning har någon form av tjänstepension, så det är vanligt men inte garanterat. De som saknar tjänstepension är oftast egenföretagande, konsulter, fåmansbolag och så vidare. Om man inte har någon tjänstepension från sin anställning får man göra avdrag för sparande på egen hand, så om det ändå är ens egna pengar det handlar om, så är det ingen större skillnad om man har tjänstepension eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in