2022-11-15, 19:12
Medlem
peder_asts avatar
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men jag får känslan av att äggen jag köper blivit mindre än tidigare. Jag vet inte hur viktgränserna ser ut (och jag pallar inte gå och kolla i kylen) men min känsla är att exempelvis äggen i ett flak Garant från Willys storlek M är lite lite mindre än vad de varit tidigare. Samma sak med 10 pack storlek L från Coop, de känns inte lika stora som tidigare men det kan som sagt vara jag som inbillar mig.

Är det någon annan som upplever samma sak eller kanske vet om det rentav är så att storleksklassificeringen (som baseras på vikt har jag för mig) ändrats. Jag har iaf inte läst någonstans om detta så om det nu skulle vara så att min känsla av att ägg i samma storlek som tidigare krympt något är det ju rejäl ”shrinkflation” med tanke på att priserna på ägg dessutom höjts ordentligt.
Citera
2022-11-15, 19:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Kanske de går närmare minimigränsen numera?
XL-ägg väger över 73 gram.
L-ägg väger 63 till 73 gram.
M-ägg (vanligast) väger 53 till 63 gram.
S-ägg väger 43 till 53 gram.
Ett M-ägg kan alltså vara 15% mindre (eller nästan 20% större), och ändå hålla sig inom klacificeringen.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-11-15 kl. 19:22.
Citera
2022-11-15, 22:35
Medlem
Jag konsumerar minst 3 ägg om dagen och har gjort det i många år. Min erfarenhet av de ägg jag köper (köper ofta lågprisägg) är att de varierar i storlek, även om jag köper samma märke. Kan variera mellan stora och små i olika kartonger helt enkelt.
Oavsett storlek så kan jag konstatera att ägg definitivt blivit dyrare.
Citera
2022-11-15, 23:35
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Optisk illusion. Så kan man göra med andra produkter, där man har kontroll över förpackningen. Man kan liksom inte välja ut de minsta äggen och kassera de övriga…

Ingen skillnad i storlek på de 24-pack som jag alltjämt köper för 39.90 kartongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in