• 6
  • 7
2022-11-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Så du menar att om du fick en okänd Swish hade du inte ens swishat tillbaka utan tagit din tid till att kontakta banken för att luska ut vad det är frågan om?

Tänk om det är så att någon har råkat swisha fel till dig på riktigt. då ska du alltså vara en sån jobbig jävel som inte ens swishar tillbaka?

Vad hade du själv sagt om personen som du hade råkat swisha till vägrar swisha tillbaka och säger ”jag ska kontakta banken!”

Beror väl på, skickar någon en 100 lapp och tackar för lunchen kan man väl bara skicka tillbaka men är det större belopp så är det ju väldigt misstänkt, namnet på mottagaren står ju när man signerar och ingen annan har samma namn som jag.
Citera
2022-11-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
I natt fick min ena unge in 15000 på sitt konto
Strax därefter ringer någon som säger att dom swishat fel
Dom uppmanar min dotter att swisha tillbaka fast till två olika konton
Hon gör inte det
Nu är kontot låst
Banken säger att hon ska invänta ett brev från dom
Hon gick till banken och bad om hjälp för hon kommer ju inte åt sina pengar
Men dom sa samma sak
Invänta ett brev från oss då vi misstänker penningtvätt.
Kan någon förklara
Jag fattar noll
Skickat fel och vill ha det till 2 konton? Hade dom skickat fel borde ju allt gå till rätt nr.
Osar katt.
Citera
2022-11-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hur kan man ens swischa fel överhuvudtaget då namnet på personen kommer upp innan man trycker på skicka.

Väldigt svårt. Men ibland händer det väl om man inte är uppmärksam och väldigt snabb på att knapra in sin kod. Det har hänt mig en gång. Dock bara 1000kr. Jag skulle swisha en vän som jag trodde hade kvar sitt gamla nummer.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Beror väl på, skickar någon en 100 lapp och tackar för lunchen kan man väl bara skicka tillbaka men är det större belopp så är det ju väldigt misstänkt, namnet på mottagaren står ju när man signerar och ingen annan har samma namn som jag.

Vad är det som säger att man kan göra misstag med 100kr och inte 10.000kr? Vart går gränsen isåfall? 999kr är ett misstag men med 1000kr är något luskens?

Och på vilket sätt skulle det vara pengatvätt om man skickar tillbaka till samma nummer som man fick Swish?
Citera
2022-11-18, 23:11
Medlem
Citat:
Vad är det som säger att man kan göra misstag med 100kr och inte 10.000kr? Vart går gränsen isåfall? 999kr är ett misstag men med 1000kr är något luskens?

Och på vilket sätt skulle det vara pengatvätt om man skickar tillbaka till samma nummer som man fick Swish?

Jag vet inte hur det med andra men själv är jag mer noggrann och kollar flera gånger om jag ska överföra ett mer betydande belopp.
Citera
2022-11-18, 23:30
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det jag tänker mig är om de stoppar insättningen till ditt konto, men accepterar din insättning till kontot du skickar tillbaka till.

Kanske långsökt, men jag skulle föredra att kontrollera med banken innan jag skickar tillbaka ett större belopp.

Om man skickar ett par hundra så kanske man inte är så noga med att kolla mottagaren, det kanske är någon som köpt ett par thai-luncher och inte ens vet vilket mottagarnamn som säljaren har registrerat, men är det tio-tjugo tusen så är man nog mer noggrann.
Citera
2022-11-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det jag tänker mig är om de stoppar insättningen till ditt konto, men accepterar din insättning till kontot du skickar tillbaka till.

Kanske långsökt, men jag skulle föredra att kontrollera med banken innan jag skickar tillbaka ett större belopp.

Om man skickar ett par hundra så kanske man inte är så noga med att kolla mottagaren, det kanske är någon som köpt ett par thai-luncher och inte ens vet vilket mottagarnamn som säljaren har registrerat, men är det tio-tjugo tusen så är man nog mer noggrann.

Nu hänger jag inte med alls med vad du menar med det försts du skrev. Det är iaf inte pengartvätt att skicka pengar från ett konto och sedan tillbaka igen. Så nu vet du.
Citera
2022-11-19, 00:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med alls med vad du menar med det försts du skrev. Det är iaf inte pengartvätt att skicka pengar från ett konto och sedan tillbaka igen. Så nu vet du.
Det borde det inte vara. Men jag skulle föredra att vara extra försiktig.

Tråden handlar dock om någon som skulle skicka tillbaka pengarna till två andra konton än de som pengarna kom ifrån. Och om vi får tro ts så fryste banken kontot utan att det skickades något till någon.

Jag tänker mig att flickan kanske varit med om liknande tidigare.
Citera
2022-11-19, 01:25
Medlem
klassiskt bedrägeri.
kan vara att någon har betalat handpenning på en bil (som inte finns)
sedan vill dom att pengarna skickas vidare till andra konton, sedan när köparen inser att han är lurad gör han en polisanmälan, sedan krävs dottern på dom 15000kr som hon har skickat vidare till bedragarna.

hon behöver absolut inte vara inblandad på något sätt.
problemet är att folk är godtrogna och går med på att swisha till annat konto än det som pengarna "felaktigt" kom ifrån. prova att ringa till det nummer som pengarna kom ifrån
Citera
2022-11-19, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare

Men då är det inte penningtvätt utan bedrägeri. Och Swish har ingen sån möjlighet att stoppa betalning i efterhand.
Det där med att "dra tillbaka" överföringar handlar om checkar, de tar lång tid att verifiera och man fick då beloppet tillgängligt på kontot innan det var helt verifierad.

https://www.ftc.gov/news-events/data...-cleared-check
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in