Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
På vilket sätt gör dagens "finkultur" det. Handlar det inte om happenings. Man fyller ett rum med ballonger, som jag såg ett exempel på. Är det finkultur. Kulturelitistiskt javisst, men fin kultur, knappast. Är underlivet på en skrevande kvinna i Göreborg, finkultur. För vem är den skapad.
Jag skulle säga att finkultur är den som bevaras. Vi vet inte hur många värdelösa navelskådande spektakel som slogs om uppmärksamheten från Marlowe och Shakespeare. Grävs de upp idag så är de nog endast intressanta utifrån jämförelsen med de kända samtida.
Om du tänker lite större, så finns det nog en del kultur idag som kanske kanske kommer säga något om vår tid om några hundra år. Men sannolikt kommer det allra mesta falla i glömska. Detsamma gäller även större folkliga företeelser som dansbandskulturen då den inte är av det dokumenterande slaget direkt. Skivor säger inget om helheten.
Men kanske filmen Black Jack t ex kommer ses om hundra år av folk och man får en slags inblick i en tid som varit, precis som vi genom Fred Astaire kan tänka oss en tid där det var otroligt häftigt att kunna steppa.
Citat:
Från anda sidan då, hur många tittar på balett och operor egentligen. Konst tror jag en hel del ser på, men då heller Karl Larsson eller Anders Zorn, än mycket skräp som finns på moderna museet. Så frågan är då, vad är dagens finkultur egentligen. Finns den ens? Finns det någon fin kultur som är dagsaktuell.
Danskonsten lever och frodas, men den är dålig på att dokumentera sig och få spridning, även om den är ur en gammal tradition att få människor att stanna upp och tänka.
Opera och klassisk musik likaså. Konst är svårare, men lockar ändå människor att försöka förstå historiskt vad som leder fram till dagens konst. Den har också fördelen att vara endast dokumenterad om vi pratar tavlor.
Men mest intressant är ändå litteraturen, för den beskriver sin tid oftast.