Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-15, 13:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag håller inte med att det nödvändigtvis är rasistiskt att tro det möjligen finns en genetisk faktor bakom varierande intelligens hos länders befolkningar och etniska grupper. Med just intelligens är så vitt forskning har visat genetik den viktigaste faktorn. Visst spelar säkert föda under uppväxten, bildning och annat viss roll men...

Man har ju sett intelligensmässiga skillnader på folkgrupper inom länder... Svårare då att hävda miljö även om det kanske finns sociala faktorer.

Rent logiskt att om vissa raser/etniska grupper är bättre på vissa saker så kunde de också vara sämre på andra.

Hur definierar du rasism då? Hat, diskriminering eller fördomar utan grund? Rasbiologi beskrivs ibland som "vetenskaplig rasism", dvs en delmängd av rasism, men om genetiskt betingade mentala skillnader mellan folkgrupper skulle kunna bevisas, skulle det inte vara rasism då?

Ja, ärftligheten är hög för intelligens på individnivå. Jag ärver främst min biologiska mor men även min far. Men det har varit svårt att säkert bevisa ärftligheten på gruppnivå. Två folkgrupper i samma land har ofta olika ekonomisk standard, och IQ i en folkgrupp är som sagt föränderlig- den ökar med den materiella standarden, sådet är svårt att dra slutsatser av medel-IQ-skillnader mellan folkgrupper. Tvillingstudier på adoptivbarn kan ge slutsatser om folkgruppstillhörighetens betydelse, men det går inte helt att isolera genetiska faktorer från miljöfaktorer som påverkat fostret (mamman kan ha svält eller haft drogproblematik eller utsatts för trauman under graviditeten), och att utlandsadoptiverade kan behandladas annorlunda än andra pga folks fördomar och förväntningar, och de kan kämpa med sin identitet under uppväxten.

Är det något som Wikipediaartikeln har missat att ta upp? Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Ras_och_intelligens
Citera
2022-11-15, 14:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Hur definierar du rasism då? Hat, diskriminering eller fördomar utan grund? Rasbiologi beskrivs ibland som "vetenskaplig rasism", dvs en delmängd av rasism, men om genetiskt betingade mentala skillnader mellan folkgrupper skulle kunna bevisas, skulle det inte vara rasism då?

Ja, ärftligheten är hög för intelligens på individnivå. Jag ärver främst min biologiska mor men även min far. Men det har varit svårt att säkert bevisa ärftligheten på gruppnivå. Två folkgrupper i samma land har ofta olika ekonomisk standard, och IQ i en folkgrupp är som sagt föränderlig- den ökar med den materiella standarden, sådet är svårt att dra slutsatser av medel-IQ-skillnader mellan folkgrupper. Tvillingstudier på adoptivbarn kan ge slutsatser om folkgruppstillhörighetens betydelse, men det går inte helt att isolera genetiska faktorer från miljöfaktorer som påverkat fostret (mamman kan ha svält eller haft drogproblematik eller utsatts för trauman under graviditeten), och att utlandsadoptiverade kan behandladas annorlunda än andra pga folks fördomar och förväntningar, och de kan kämpa med sin identitet under uppväxten.

Är det något som Wikipediaartikeln har missat att ta upp? Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Ras_och_intelligens

Något som är vetenskapligt bevisbart och korrekt anser jag inte vara rasism då det bara skildrar verkliga förhållanden. Folk från Afrika under Sahara får lägre IQ enligt tester, jämfört med de flesta andra områden i världen. Enligt boken The Bell Curve visade sig också skillnader i IQ mellan vita eller svarta studenter på college (tror jag det var) i USA. Det tyder ju på en genetisk skillnad kopplad till ras, då det handlar om folk från samma områden på andra kontinenter efter hundratals år.

Här ligger också länder i Afrika söder om Sahara lägst i IQ.

https://new-iq-test.com/iq-by-country/

Fanns en bra sida där det stod att det även kan ha att göra med deras erfarenhet av tester etc. Hittar inte den... Visst är det troligen inte bara genetiskt och kan möjligen delvis förklaras av test-metodiken, föda, utbildning etc. Detta till trots anser jag inte man kan utesluta genetik som en möjlig partiell förklaring.
__________________
Senast redigerad av Snobird 2022-11-15 kl. 14:50.
Citera
2022-11-15, 14:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Just det ja.. det där med att endast däggdjurshonor tar hand om sin avkomma stämmer såklart inte heller.

Här har du ett par exempel: https://www.worldwildlife.org/storie...le-animal-dads

Finns givetvis mycket att gräva in dig i där, förutom det jag länkade, om du nu är intresserad av verkligheten.

Endast mödrar tog väl inte hand om barnen heller på den tiden många kvinnor i västvärlden var hemmafruar? Inga av dessa exempel gällande däggdjur visar att enbart hanen tar hand om ungar när det är små. Hanen hjälper också till att skaffa föda när fåglar har ägg i ett bo... Hos däggdjur är ungarna mest med modern när de är små, av nödvändighet då de diar.

Utöver detta har vi ett globalt mönster bland människor där modern har tagit hand om barnen mest under tusentals år. I många länder utanför västvärlden tar modern mest hand om barnen än idag. I svenska förorter hos många invandrare samma sak. Vem tar hand om de 10 ungarna i orten när pappa sitter på kafé och röker vattenpipa? Du kan inte förneka att de flesta arabiska eller muslimska kvinnor inte jobbar utan tar hand om barn. Detta pga de följer traditioner från Mellanöstern.
__________________
Senast redigerad av Snobird 2022-11-15 kl. 15:04.
Citera
2022-11-15, 15:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Endast mödrar tog väl inte hand om barnen heller på den tiden många kvinnor i västvärlden var hemmafruar? Inga av dessa exempel gällande däggdjur visar att enbart hanen tar hand om ungar när det är små. Hanen hjälper också till att skaffa föda när fåglar har ägg i ett bo... Hos däggdjur är ungarna mest med modern när de är små, av nödvändighet då de diar.

Utöver detta har vi ett globalt mönster bland människor där modern har tagit hand om barnen mest under tusentals år. I många länder utanför västvärlden tar modern mest hand om barnen än idag. I svenska förorter hos många invandrare samma sak. Vem tar hand om de 10 ungarna i orten när pappa sitter på kafé och röker vattenpipa? Du kan inte förneka att de flesta arabiska eller muslimska kvinnor inte jobbar utan tar hand om barn. Detta pga de följer traditioner från Mellanöstern.

Nä det stämmer nog bra att de flesta däggdjursungar tas om hand av honor men uppenbarligen av hannar också eller av alla i flocken.

Bäst är om fler än en tar hand om avkomman, dvs att man delar på ansvaret. Skulle som sagt även lösa problemet med att kvinnor vabbar oftare.

Det har jag inte sett någon statistik på så det kan jag varken säga bu eller bä om. Den statistiken måste ju du däremot sitta på så langa gärna fram den. Antalet muslimska kvinnor i världen som förvärvsarbetande kontra hur många som är hemmafruar.

Oavsett ser jag inte det som nån vettig mall för hur vi bör ha det i Sverige i modern tid.
__________________
Senast redigerad av enhalvboj 2022-11-15 kl. 15:54.
Citera
2022-11-15, 18:26
  #17
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Ingenting är naturligt med människor. Vi plöjer ner naturen och slår upp vår egen skit likt cancer och var vi än är på jorden så är vi för kalla eller för varma. Vi har aldrig och kommer aldrig passa in här.

Pk-narrativet är ju bara en del av makten så trumfar makten verkligheten ja visst för vissa för om man enbart får information från maktens kanaler så är man ju totalt mentalt ägd. Jag är inte pk och du är inte pk ts men vår verklighet skiljer ju sig åt.
Citera
2022-11-15, 18:34
  #18
Medlem
Fast det är inga problem att medellivslängden skiljer sig mellan män och kvinnor.

Råkar män illa ut så är det deras eget fel, inga sociala faktorer eller diskriminering där inte.

Lyssna på de här:

Självmord - orsaken stämmer ej med PK versionen
https://open.spotify.com/episode/14e...urce=copy-link

Antipluggkultur - PK som inte existerar
https://open.spotify.com/episode/5xo...urce=copy-link
Citera
2022-11-15, 19:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Fast det är inga problem att medellivslängden skiljer sig mellan män och kvinnor.

Råkar män illa ut så är det deras eget fel, inga sociala faktorer eller diskriminering där inte.

Lyssna på de här:

Självmord - orsaken stämmer ej med PK versionen
https://open.spotify.com/episode/14e...urce=copy-link

Antipluggkultur - PK som inte existerar
https://open.spotify.com/episode/5xo...urce=copy-link

Vilka åtgärder tycker du man ska vidta från samhällets håll för att öka mäns medellivslängd?
Citera
2022-11-15, 22:59
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ingenting är naturligt med människor. Vi plöjer ner naturen och slår upp vår egen skit likt cancer och var vi än är på jorden så är vi för kalla eller för varma. Vi har aldrig och kommer aldrig passa in här.

Pk-narrativet är ju bara en del av makten så trumfar makten verkligheten ja visst för vissa för om man enbart får information från maktens kanaler så är man ju totalt mentalt ägd. Jag är inte pk och du är inte pk ts men vår verklighet skiljer ju sig åt.

Man kan också se det tvärtom. Människan kan bo i stort sett var som helst. Från öknar till hets djungler, till tempererade klimat och till platser med nästan konstant snö och kyla. Sen kan man hävda det är pga "moderna uppfinningar" men vissa folk har bott på dessa platser i hundratals eller tusentals år.

Också en sak att kontemplera... De som hävdar människan är en del av evolutionen, borde kanske fundera på om det människan gör är en del av evolutionen? Är det så är det naturligt... Annars hur kan människan vara en naturlig varelse som gör onaturliga saker?

Jag är inte PK eftersom jag bryr mig på vad som är rätt och fel, inte vad maktens megafoner ropar ut för dagen.
Citera
2022-11-15, 23:28
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Något som är vetenskapligt bevisbart och korrekt anser jag inte vara rasism då det bara skildrar verkliga förhållanden. Folk från Afrika under Sahara får lägre IQ enligt tester, jämfört med de flesta andra områden i världen. Enligt boken The Bell Curve visade sig också skillnader i IQ mellan vita eller svarta studenter på college (tror jag det var) i USA. Det tyder ju på en genetisk skillnad kopplad till ras, då det handlar om folk från samma områden på andra kontinenter efter hundratals år.

Här ligger också länder i Afrika söder om Sahara lägst i IQ.

https://new-iq-test.com/iq-by-country/

Fanns en bra sida där det stod att det även kan ha att göra med deras erfarenhet av tester etc. Hittar inte den... Visst är det troligen inte bara genetiskt och kan möjligen delvis förklaras av test-metodiken, föda, utbildning etc. Detta till trots anser jag inte man kan utesluta genetik som en möjlig partiell förklaring.

Isåfall är vi överens - man kan inte kan veta säkert. Lynn:s bok har utkommit i två utgåvor, och i den senare är IQ-nivån bättre i Afrika.

Denna bild över Flynn-effekten tycker jag är intressant:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qim...6b49ed3798b2bb
Den visar att medel-IQ i Asien ökade med 10 punkter på 10 år, medan motsvarande ökning i Europa tog 40 till 45 år. Parallellt uppstod de asiatiska tigerekonomierna. Östasiater har nu passerat vårt medel-IQ, och har samtidigt fått bättre ekonomi än vissa europeiska länder. BNP per kapita har dubblerats på 11 år i östasien, och dubblerats på 19 år i EU. Det hänger ihop! Frågan är om den snabba IQ-utvecklingen orsakade eller orsakades av den ekonomiska utvecklingen i Asien, eller är påverkan dubbelriktad? Dvs vad kom först - tigerekonomierna eller IQ-utvecklingen, eller började de samtidigt? Frågan är också när Kina kommer att blir kulturellt världsledande.

Bilden visar att i USA är det extra tydligt att IQ-utvecklingen först gick snabbt och sedan har planat ut, och i Europa har nog utvecklingen planat ut ändå mer för länge sedan. Gissar att om några decennier kommer IQ-utvecklingen att börja plana ut i östasien också.

Afrikas medel-IQ ökar ungefär lika långsamt som Europas. Ekonomin (BNP per kapita) fördubblas på 21 år i sub-sahariska Afrika, dvs ungefär samma tempo som i Europa. Jag kan tänka mig - eller hoppas åtminstone - att IQ-utvecklingen plötsligt kan explodera där när ekonomin passerar en viss nivå och livslängd och folkhälsa förbättras, och att den explosionen kommer att bidra till att påskynda den ekonomiska utvecklingen.

Ashkenazi-Judarnas höga medel-IQ är också intressant. Ungefär lika bra som östasiater - långt över vår medelnivå. Beror den delvis på genetiska faktorer menar du, eller enbart på miljöfaktorer, t.ex. på att judar har en lästradition (många lär sig Toran utantill som små), att de lever hälsosamt (de har gammal mat- och renlighetstradition, och många av dem är läkare och därför hälsonördar) eller att många är rika? Intressant är också att kriminaliteten är extremt låg bland USA:s judar. Kriminalitet hänger ihop med IQ och/eller ekonomisk standard.
__________________
Senast redigerad av guru1966 2022-11-15 kl. 23:34.
Citera
2022-11-15, 23:37
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Isåfall är vi överens - man kan inte kan veta säkert. Lynn:s bok har utkommit i två utgåvor, och i den senare är IQ-nivån bättre i Afrika.

Denna bild över Flynn-effekten tycker jag är intressant:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qim...6b49ed3798b2bb
Den visar att medel-IQ i Asien ökade med 10 punkter på 10 år, medan motsvarande ökning i Europa tog 40 till 45 år. Parallellt uppstod de asiatiska tigerekonomierna. Östasiater har nu passerat vårt medel-IQ, och har samtidigt fått bättre ekonomi än vissa europeiska länder. BNP per kapita har dubblerats på 11 år i östasien, och dubblerats på 19 år i EU. Det hänger ihop! Frågan är om den snabba IQ-utvecklingen orsakade eller orsakades av den ekonomiska utvecklingen i Asien, eller är påverkan dubbelriktad? Dvs vad kom först - tigerekonomierna eller IQ-utvecklingen, eller började de samtidigt?

Bilden visar att i USA är det extra tydligt att IQ-utvecklingen först gick snabbt och sedan har planat ut, och i Europa har nog utvecklingen planat ut ändå mer för länge sedan. Gissar att om några decennier kommer IQ-utvecklingen att börja plana ut i östasien också.

Afrikas medel-IQ ökar ungefär lika långsamt som Europa. Ekonomin (BNP per kapita) fördubblas på 21 år i sub-sahariska Afrika, dvs ungefär samma tempo som i Europa. Jag kan tänka mig att IQ-utvecklingen plötsligt kan explodera där när ekonomin passerar en viss nivå och livslängd och folkhälsa förbättras, och att den explosionen kommer att bidra till att påskynda den ekonomiska utvecklingen.

Ashkenazi-Judarnas höga medel-IQ är också intressant. Ungefär lika bra som östasiater - långt över vår medelnivå. Beror den delvis på genetiska faktorer menar du, eller enbart på miljöfaktorer, t.ex. på att judar har en lästradition (många lär sig Toran utantill som små), att de lever hälsosamt (de har gammal mat- och renlighetstradition, och många av dem är läkare och därför hälsonördar) eller att många är rika? Intressant är också att kriminaliteten är extremt låg bland USA:s judar. Kriminalitet hänger ihop med IQ och/eller ekonomisk standard.

Jag håller väl överlag med om det mesta... När det gäller judar tror jag faktiskt det till stor del är genetiskt. Deras överrepresentation när det gäller Nobelpris är så hög, att det även i judiska medier diskuterats som något lite underligt. De har som utsatt minoritet en tradition av att nå framgång som skydd mot förföljelse, och har därför en tendens av att försöka få akademiska meriter. Det kan dock inte helt förklara deras sanslösa bedrifter inom detta varför de nog genetiskt är predisponerade för hög intelligens.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback