Citat:
Ursprungligen postat av
Proton112
Okej inser att det blir en väldigt luddig fråga.
Jag och några polare kom in i en diskussion tidigare idag.
Scenario:
Du har en Samsung med "secure folder" i din secure folder har du whatsapp som du kopplat till ett simkort som du slängt. Så du kommer bara åt whatsapp i den mobilen.
Polisen/Säpo/hackare vill komma åt informationen som finns på den whatsapp som ligger i "secure folder" de tror inte att dom kommer åt det då simkortet inte finns.
Ovannämnda har tillgång till telefonen.
Jag säger att polis/Säpo löser det genom att hämta ut nytt sim som de stoppar in i en telefon och laddar ner den potentiella säkerhetskopieringen.
Hackaren har jag svårare att se kunna lösa det.
Det blir väldigt luddigt när man får ett annat perspektiv på saker och ting och när man ser någonting som kan vara enkelt för en annan att tänka så kan det vara väldigt svårt för någon annan och så är det verkligen kring detta område om man inte tänker så mycket på "rätt" eller "fel" så blir allting väldigt mycket enklare att förstå om du förstår hur jag menar.
Du tänker helt korrekt om den potentiella säkerhetskopieringen faktiskt finns.. Detta är bara ett potientiellt sätt att göra på det finns säkert 100 andra möjliga vis som är möjliga så det är naturligtvis inget man kan svara på genom att säga ja eller nej helt enkelt.
Hurvida secure folder är säkert eller inte, vet jag inte något om jag har bara interjuvat personer inom detta och där är det inget tvivel att det är hackaren som kan och polisen och säpo inte kan. Krypterings nyckeln för att låsa upp denna mapp finns även lagrad på telefonen, det finns så många saker som kan gå snett så att säga så det går nog inte att svara på ett enkelt vis helt enkelt men jag skriver bara utifrån det jag lärt mig genom att fråga/interjuva människor som arbetar med denna typen av brott.. Hackaren löser uppgiften, inte polisen och säpo. Polisen och Säpo frågar hackaren om hjälp för att lösa problemet men Säpo och Polisen kommer att utåt sätt vara "ansvariga" för att inte avslöja sin källa för både hackarens och polisens säkerhet. Jag diskuterade med en hackare som hjälpt polisen och då berättade hackaren att målet är ju att hacka det som efterfrågas inte att få status och ifall om polisen och säpo som vi nu skriver om vet om att hackaren finns och har frågat just denna hackaren om hjälp så vet nog hackaren redan om nivån den ligger på och då vill man naturligtvis inte bli avslöjad så att en mördare eller psykotisk människa med vaneföreställningar får reda på detta. Det är inte ens säkert att polisen egentligen vet om vem hackaren är till namn och efternamn utan bara alias. Därför kan inte "säpo" eller "polisen" göra detta men hackaren kan detta då det är dom som gört jobbet åt säpo och polisen oftast genom att anlita dessa som "konsulter".
Du har rätt, så mycket vet jag i alla fall i det du beskriver sedan hurvida det krävs ett simkort eller inte tror jag inte är så intressant i det stora hela men den potentiella vägen du menar på är i högsta grad en väg man kan använda sig av ifall om den existerar så att säga. Hurvida hackaren kommer åt den säkerhetskopia på är ju också en fråga som är intressant och detta är heller inte polisen eller säpos område så ja, hackaren kan men inte säpo/polisen får bli det jag skulle svara ifall om jag hade en pistol mot tinningen.
- "Fråga dig varför högsta ledningen som har hand om Pentagons säkerhet ber hackare att försöka hacka just Pentagaon" - Varför inte fråga Polisen och Säpo ifall om det är dom som kan? Det är hackaren som kan, inte polisen och säpo.