• 1
  • 2
2022-11-13, 23:23
Medlem
Är nyfiken över möjligheterna att klona ett sim som inte fysiskt finns.

Säg att jag använde ett simkort från tex Telenor/comviq för 2 år sedan sen slängde jag iväg detta simkort. Nu vill någon komma åt denna whatsapp som är kopplat till detta nummer. Vem kan återskapa detta simkort?

Polisen?
Säpo?
Hackare?

Gissar väll att polis/Säpo skulle klara av detta? Men skulle en vanlig hackare klara detta?
Citera
2022-11-13, 23:57
Bannlyst
Välkommen till Flashback.

Inte Säpo och Polisen i alla fall.
Citera
2022-11-13, 23:59
Medlem
Tackar sir!

Men är du allvarlig? Polis/Säpo kan väl dock bara hämta ut nytt simkort istället då haha!
Citera
2022-11-14, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proton112
Tackar sir!

Men är du allvarlig? Polis/Säpo kan väl dock bara hämta ut nytt simkort istället då haha!

Frågan var väl om att klona ett sim, inte hämta ut ett nytt sim.

Ja, jag är allvarlig. Det finns användare på forumet som skrivit att dom vet och även bevisat detta för att sedan även lämnat efter sig manualer till hur man kan göra och personen är hackarre så frågan är besvarad. Allvarligare kunde jag inte bli.
Senast redigerad av iFun 2022-11-14 kl. 00:04.
Citera
2022-11-14, 00:04
Medlem
Ja! Fel av mig..

Så polisen/Säpo får hämta ut nytt sim.

Men en hackare kan kanske återskapa? Fast det borde väll dock kräva rätt mycket..
Citera
2022-11-14, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ja! Fel av mig..

Så polisen/Säpo får hämta ut nytt sim.

Men en hackare kan kanske återskapa? Fast det borde väll dock kräva rätt mycket..

Ett tomt simkort och information kring simkortet som skall klonas.

Priset är ca: 2kr.

Rättning: 0.11$ inkl frakt ser jag nu på Ebay. Kunskapen är nog värt en del men det är inte någonting jag vet eller kan diskutera kring men ja det kräver ju en del kunnande om det var så du menade. Polisen och Säpo löser väl brott, inte tillverkar dom väl simkort eller lär sig att göra detta på arbetstid det ligger ju inte i deras intresse skulle jag tro. Jag har bara läst om detta och det är tre personer som visar manualer och dokumentation på hur man kan göra vilket sedan bekräftats så det är nog inte jätte vanligt men det är bevisat att det går naturligtvis förutsatt att det finns information om kortet som skall klonas.
Senast redigerad av iFun 2022-11-14 kl. 00:10.
Citera
2022-11-14, 00:09
Medlem
[EcO]s avatar
Vad exakt är det du vill åstadkomma?
Om du vill klona ett SIM-kort måste du ha tillgång till nyckeln "Ki".
Denna finns lagrad både hos operatören och i SIM-kortet.
Om du nu inte använt kortet på flera år lär det vara utkastat hos operatören och kanske även har abbonentnumret tilldelats till ett nytt fräscht SIM-kort med ett helt nytt Ki.

Autentiseringsproceduren ser ut så här: https://i.imgur.com/MA608Xd.png
Citera
2022-11-14, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [EcO]
Vad exakt är det du vill åstadkomma?
Om du vill klona ett SIM-kort måste du ha tillgång till nyckeln "Ki".
Denna finns lagrad både hos operatören och i SIM-kortet.
Om du nu inte använt kortet på flera år lär det vara utkastat hos operatören och kanske även har abbonentnumret tilldelats till ett nytt fräscht SIM-kort med ett helt nytt Ki.

Autentiseringsproceduren ser ut så här: https://i.imgur.com/MA608Xd.png

Det där tänkte jag inte på men det är verkligen en bra fråga du ställer och vad syftet egentligen är. Hurvida kortet skall fungera eller inte tänkte jag inte på själv. Funkar inte originalet så funkar inte heller det "klonade" kortet. Det är en väldigt konstig fråga och man borde kunna förstå att tillverkare av simkort kan skicka ut nya kort med exakt samma data som på det första kortet. Det är väl för att frågan handlar om "polisen" och "lagbrott" användare har så svårt att kunna tänka på detta viset för det är ju verkligen inte svårt för en som vet hur man skapar ett kort.

Det kan väl vilken simkorts leverantör som helst, dom behöver inte vara hackare eller jobba inom säpo/polisen för detta. Det är så jag menar, jag tror inte ens information är under skretess.
Senast redigerad av iFun 2022-11-14 kl. 00:17.
Citera
2022-11-14, 00:24
Medlem
Okej inser att det blir en väldigt luddig fråga.

Jag och några polare kom in i en diskussion tidigare idag.

Scenario:
Du har en Samsung med "secure folder" i din secure folder har du whatsapp som du kopplat till ett simkort som du slängt. Så du kommer bara åt whatsapp i den mobilen.

Polisen/Säpo/hackare vill komma åt informationen som finns på den whatsapp som ligger i "secure folder" de tror inte att dom kommer åt det då simkortet inte finns.

Ovannämnda har tillgång till telefonen.

Jag säger att polis/Säpo löser det genom att hämta ut nytt sim som de stoppar in i en telefon och laddar ner den potentiella säkerhetskopieringen.

Hackaren har jag svårare att se kunna lösa det.
Citera
2022-11-14, 00:36
Bannlyst
Citat:
Okej inser att det blir en väldigt luddig fråga.

Jag och några polare kom in i en diskussion tidigare idag.

Scenario:
Du har en Samsung med "secure folder" i din secure folder har du whatsapp som du kopplat till ett simkort som du slängt. Så du kommer bara åt whatsapp i den mobilen.

Polisen/Säpo/hackare vill komma åt informationen som finns på den whatsapp som ligger i "secure folder" de tror inte att dom kommer åt det då simkortet inte finns.

Ovannämnda har tillgång till telefonen.

Jag säger att polis/Säpo löser det genom att hämta ut nytt sim som de stoppar in i en telefon och laddar ner den potentiella säkerhetskopieringen.

Hackaren har jag svårare att se kunna lösa det.

Det blir väldigt luddigt när man får ett annat perspektiv på saker och ting och när man ser någonting som kan vara enkelt för en annan att tänka så kan det vara väldigt svårt för någon annan och så är det verkligen kring detta område om man inte tänker så mycket på "rätt" eller "fel" så blir allting väldigt mycket enklare att förstå om du förstår hur jag menar.

Du tänker helt korrekt om den potentiella säkerhetskopieringen faktiskt finns.. Detta är bara ett potientiellt sätt att göra på det finns säkert 100 andra möjliga vis som är möjliga så det är naturligtvis inget man kan svara på genom att säga ja eller nej helt enkelt.

Hurvida secure folder är säkert eller inte, vet jag inte något om jag har bara interjuvat personer inom detta och där är det inget tvivel att det är hackaren som kan och polisen och säpo inte kan. Krypterings nyckeln för att låsa upp denna mapp finns även lagrad på telefonen, det finns så många saker som kan gå snett så att säga så det går nog inte att svara på ett enkelt vis helt enkelt men jag skriver bara utifrån det jag lärt mig genom att fråga/interjuva människor som arbetar med denna typen av brott.. Hackaren löser uppgiften, inte polisen och säpo. Polisen och Säpo frågar hackaren om hjälp för att lösa problemet men Säpo och Polisen kommer att utåt sätt vara "ansvariga" för att inte avslöja sin källa för både hackarens och polisens säkerhet. Jag diskuterade med en hackare som hjälpt polisen och då berättade hackaren att målet är ju att hacka det som efterfrågas inte att få status och ifall om polisen och säpo som vi nu skriver om vet om att hackaren finns och har frågat just denna hackaren om hjälp så vet nog hackaren redan om nivån den ligger på och då vill man naturligtvis inte bli avslöjad så att en mördare eller psykotisk människa med vaneföreställningar får reda på detta. Det är inte ens säkert att polisen egentligen vet om vem hackaren är till namn och efternamn utan bara alias. Därför kan inte "säpo" eller "polisen" göra detta men hackaren kan detta då det är dom som gört jobbet åt säpo och polisen oftast genom att anlita dessa som "konsulter".

Du har rätt, så mycket vet jag i alla fall i det du beskriver sedan hurvida det krävs ett simkort eller inte tror jag inte är så intressant i det stora hela men den potentiella vägen du menar på är i högsta grad en väg man kan använda sig av ifall om den existerar så att säga. Hurvida hackaren kommer åt den säkerhetskopia på är ju också en fråga som är intressant och detta är heller inte polisen eller säpos område så ja, hackaren kan men inte säpo/polisen får bli det jag skulle svara ifall om jag hade en pistol mot tinningen.

- "Fråga dig varför högsta ledningen som har hand om Pentagons säkerhet ber hackare att försöka hacka just Pentagaon" - Varför inte fråga Polisen och Säpo ifall om det är dom som kan? Det är hackaren som kan, inte polisen och säpo.
Senast redigerad av iFun 2022-11-14 kl. 00:53.
Citera
2022-11-14, 00:49
Medlem
Hmm tack för långt svar såhär sent på kvällen. Misstänker polaren som frågade har gjort något han inte borde haha!

Så secure folder är alltså så pass säker? Kanske ska skaffa samsung hahaha
Citera
2022-11-14, 00:58
Bannlyst
Citat:
Hmm tack för långt svar såhär sent på kvällen. Misstänker polaren som frågade har gjort något han inte borde haha!

Så secure folder är alltså så pass säker? Kanske ska skaffa samsung hahaha

Det går inte att dra paralleler på detta viset.

https://www.bleepstatic.com/images/n...ngLeakSumm.png

Det beror på hur du hanterar informationen, det är inte telefonen som är problemet det är användaren.

Citat:
Hackers have Samsung source code
Lapsus$ shared the data they claim to be from Samsung along with a description of the contents. If the summary is accurate, Samsung has suffered a major data breach and details of many of its technologies and algorithms are now public.

Koden finns i hackarens händer, då är det hackaren man skall akta sig för. Det är verkligen inte så enkelt att svara på. Vem "hackaren" är det är det ju ingen som vet. Hackaren kanske är polis? Det blir väldigt luddigt men jag hoppas du blev lite klokare för du är smartare än dina vänner så mycket vet jag av det du skrivit i alla fall.

Det ända jag kan garantera det är att den som säger att någonting är säkert utan användarens egen kännedom av det som hanteras eller fins på en enhet alltid kommer att ha fel hur användaren en påstår det ena eller andra till sitt försvar. Det är en digital värld. Sparar du ingenting som du inte kan ha kontroll över i det verkliga livet som är privat så gör det heller inte online, då är det troligtvis redan försent det är bara att acceptera så nästa gång får man göra om och göra rätt helt enkelt. Kryptera ett usb minne, var offline när du gör det, använd dig av en sticka och sedan stäng av datorn och göm usb minnet med den privata informationen i skogen. Då är du säker. Jag är nu allvarig igen. Så gör hackare, så gör knarklangare, så gör mördaren, så gör den som vill gömma kontanter som åker in. Det har fungerat på detta viset i tusetals år. Varför byta metod och göra det digitalt där man inte har kontrollen över sin egen enhet? Ingen hackare visar sig precis som en rånare inte visar sig när den skall begå ett bankrån. Eller rånaren kanske chansar och hoppar över maskeringen även om kamerorna som är under någon annans kontroll kanske är offline så vi chansar och gräver ner pengarna utanför banken där kamerorna sittter och sedan är pengarna i säkert förvar. (det sista var ett skämt och inte allvarligt, naturligtvis maskerar rånaren sig och gräver ner pengarna där ingen annan har kontroll över området med eventuella kameror eller översyn av hemlig övervakning som dom även har lagstöd för...... Är det rånaren som kan råna en bank eller är det säpo/polisen?...)
Senast redigerad av iFun 2022-11-14 kl. 01:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in