Citat:
Ursprungligen postat av
Krocketklubba
Ingen aning har inte varit med om något kronisk, alltså någonting som i längden inte går att lära sig att hantera. Även fysisk smärta vänjer man sig med relativt fort, på samma sätt som att sorg och ångest blir lindrigare med tiden. Det finns alltid där men vårat psyke och kropp är ju så fiffigt konstruerade att den bearbetar och förtrycker båda typer.
Så länge det inte finns något som hindrar bearbetningen, ett orent samvete t ex. gärna i kombination med någon som håller såret öppet på dig
Citat:
Det ändrar inte de facto att det är två helt olika typer av lidande. Så nej, det tror jag inte. I ett sådant fall, om man skulle vara så pass känslig så tar ju egot över och man känner avundsjuka, då skulle jag vilja påstå att läkeprocessen har gått över i självömkan. Då har det gått för långt och man har inte tagit dom stegen man bör för att jobba sig vidare i livet.
Iochförsig sant. Men 100% outhärdligt ändå. Den du är nu har olika försvar mot avundsjuka, självömkan och slöfockeri, som du inte skulle ha på samma sätt efter exemplet. Om någon höll på så med dig nu, så vore det fel på den personen. Det skulle gå att förhålla sig till. Smärtan/"smärtan" av att veta att hen har helt rätt vore något annat.
Citat:
I ett sådant fall, om man skulle vara så pass känslig så tar ju egot över och man känner avundsjuka, då skulle jag vilja påstå att läkeprocessen har gått över i självömkan. Då har det gått för långt och man har inte tagit dom stegen man bör för att jobba sig vidare i livet.
Beror nog på könet också. En kvinna skulle ha försvar mot den fysiska smärtan motorcykelolyckan innebar, på ett annat sätt än vad nån av oss mesiga män haft, men antagligen kämpat med känslokontroll och psykologiska försvar. Vad vet jag.
Citat:
Tänk en person som har varit med om någon typ av fysisk skada. Man har ont men gör ingenting åt saken, man går inte till en läkare, ingen rehab, ingen sjukgymnastik osv. Det ända personen gör är att tycka synd om sig själv och är avundsjuk på dom som är friska, oavsett yttre påverkan från andra. Då har det gått för långt enligt mig men långt ifrån alla håller med mig vad gällande det. Människor är slöa till naturen och experter på att hitta ursäkter när slöfocken slår till. Även jag men det är ingen legitim ursäkt enligt mig.
Helt enig. Speciellt om det gnälls