2022-11-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hur mycket ska man lägga till för att få ett ungefärligt kWh-pris inkl överföringsavgifter etc plus det aktuella elpriset?
Det aktuella elpriset kan man ju kolla på elbruk.se men hur mycket ska man lägga till för se andra avgifterna som sagt?

Det beror helt på ditt elavtal. Och sedan dessutom på ditt avtal med din nätägare...så i stort sett omöjligt att säga..

/Dick
Citera
2022-11-19, 16:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Det beror helt på ditt elavtal. Och sedan dessutom på ditt avtal med din nätägare...så i stort sett omöjligt att säga..

/Dick
Kan man räkna ut det på ett ungefär?
Om jag tex laddar 35 kWh ikväll med ett elpris på låt oss säga 3 kr / kWh, då blir det ca 100 kr för det aktuella elpriset, sen tillkommer då överföringsavgifterna etc.
Men vad kan de ligga på, på ett ungefär alltså?
Kan man räkna typ 50% mer,
Så det blir 150 kr för laddningen?

Jag har faktiskt ingen aning..
Citera
2022-11-20, 08:55
Medlem
Citat:
Kan man räkna ut det på ett ungefär?
Om jag tex laddar 35 kWh ikväll med ett elpris på låt oss säga 3 kr / kWh, då blir det ca 100 kr för det aktuella elpriset, sen tillkommer då överföringsavgifterna etc.
Men vad kan de ligga på, på ett ungefär alltså?
Kan man räkna typ 50% mer,
Så det blir 150 kr för laddningen?

Jag har faktiskt ingen aning..

För mig handlar det normalt om ca. 1kr/kWh för 2022, +/- några ören beroende på toppeffektavgift. Det är för villa. I lägenhet är överföringspriset högre per kWh, medan vissa andra avgifter saknas.

/Dick
Citera
2022-11-20, 10:55
Medlem
PeterNosters avatar
Installerar laddbox (Easee Home) | Guiden om elbil
https://www.youtube.com/watch?v=vWTfD_s_FmE
Citera
2022-11-20, 12:52
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men om man laddar 14 tim varje dag o mer på helgerna lär man klara sig bra - om inte
vad köper man o hur mycket laddar detta jfrt med 8 a - men man kan väl ha 16 a på 220 volt?

Jag har ingen monterad laddare utan laddar med Schuko kabel.
Kör med 10a för att vara säker men kan köra på mer.
Ger lite över 2kW/h om jag laddar på det sättet.
Funkar för min del men beror på hur mycket man kör.

Funderar på att köpa en 3 fas kabel också har ett sådant uttag också
Borde kunna ladda lite fortare, min bil kan bara ta emot 1-fas 7.2kW
Bör kunna ladda då minst 3.7kW/h. (lite osäker på vad som är framdraget till uttagen)

Citat:
Det är en absolut no-go att ladda på det viset, du riskerar brand.

Nja har man koll på sina uttag och hur bra de är det ingen fara överhuvudtaget.
Visst bekvämare med en fast laddare istället för att palta med kabel fram och tillbaka.
Citera
2022-11-21, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men problemet är inte tiden utan att om man hela tiden laddar från 230V uttag så kommer man belasta det nätet mycket mer än det var avsett för. Visst,du kan dra upp till 10A på ett uttag, men det gör man normalt sätt under en kort tid. Men att hela tiden, kanske flera gånger per vecka dra uppåt 10A från ett uttag i många timmar per dygn,det är inte bra.Det kommer med tiden slita rejält och förr eller senare kanske det blir en brand på grund av slitaget.

Slitage på nätet? Vad är det i praktiken som blir slitet?
Citera
2022-11-21, 15:50
Medlem
BAB7s avatar
Kollade precis i appen, solcellerna ger 18 watt just nu...
Bara 1 kWh idag totalt..

Elpriset är skyhögt idag, 6 kr per kWh!

Det blir dyrt att ladda bilen idag!
Citera
2022-11-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Slitage på nätet? Vad är det i praktiken som blir slitet?

Kontakter blir slitna, kablarna kan bli varma och utslitna om de inte är dimensionerade för den belastningen under lång tid. Speciellt stor risk om elinstallationen är ganska gammal.
Citera
2022-11-22, 22:44
Medlem
Citat:
Jag t.ex. har en 11 kW laddbox uppsatt i garaget. Tror det tar ca 4 timmar att ladda fullt då.

Men problemet är inte tiden utan att om man hela tiden laddar från 230V uttag så kommer man belasta det nätet mycket mer än det var avsett för. Visst,du kan dra upp till 10A på ett uttag, men det gör man normalt sätt under en kort tid. Men att hela tiden, kanske flera gånger per vecka dra uppåt 10A från ett uttag i många timmar per dygn,det är inte bra.Det kommer med tiden slita rejält och förr eller senare kanske det blir en brand på grund av slitaget.

Jo, det pratas mycket om det, men vad jag vet finns det bara ett fall där det uppstått brand i samband med elbilsladdning, och då satt det en timer imellan som troligen var den som orsakade branden.

230v uttag är normalt specade för 16A (även om det är under kortare tid), så 10A är rätt långt under ändå.

Jag kör i vanligt uttag, 16A uttag och 2,5mm kablar, och nya uttag. Inte orolig det minsta. Laddar 4-8h timmar 5-6 dagar i veckan.
Citera
2022-11-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, det pratas mycket om det, men vad jag vet finns det bara ett fall där det uppstått brand i samband med elbilsladdning, och då satt det en timer imellan som troligen var den som orsakade branden.

230v uttag är normalt specade för 16A (även om det är under kortare tid), så 10A är rätt långt under ändå.

Jag kör i vanligt uttag, 16A uttag och 2,5mm kablar, och nya uttag. Inte orolig det minsta. Laddar 4-8h timmar 5-6 dagar i veckan.

Vet inte vilka uttag du snackar om , men vanliga schuko brukar vara säkrade för 10A även om det finns 16A också.

Däremot om man bor i villa/hus är det kanske vanligt att man i anslutning till t.ex.garage har en 16A "röd kontakt" som inte är schuko. Ursäkta mig om jag inte har det exakta namnet för den, men ni vet nog vilken jag menar. Den brukar ha en mycket fetare kabel och är mer lämpad för högre effektuttag under längre tid.

Att dra 10A från en klenare lednign som är Schuko och göra det flera gånger i veckan under många timmar per dygn kan säkert gå jättebra i nåt år, kanske 3 år, kanske 5 år, men till slut kommer det troligen gå åt helvete.

Kan ta lång tid, men det där är det kluriga att man vet inte hur länge man kan överbelasta något om man inte konstant kollar kontakter och ledningar.
Är man utbildad elektriker så vet man nog vad man ska kolla efter, men och andra sidan så är man utbildad elektriker så sätter man nog upp en laddbox också.
Citera
2022-11-22, 23:19
Medlem
Citat:
Vet inte vilka uttag du snackar om , men vanliga schuko brukar vara säkrade för 10A även om det finns 16A också.

Däremot om man bor i villa/hus är det kanske vanligt att man i anslutning till t.ex.garage har en 16A "röd kontakt" som inte är schuko. Ursäkta mig om jag inte har det exakta namnet för den, men ni vet nog vilken jag menar. Den brukar ha en mycket fetare kabel och är mer lämpad för högre effektuttag under längre tid.

Att dra 10A från en klenare lednign som är Schuko och göra det flera gånger i veckan under många timmar per dygn kan säkert gå jättebra i nåt år, kanske 3 år, kanske 5 år, men till slut kommer det troligen gå åt helvete.

Kan ta lång tid, men det där är det kluriga att man vet inte hur länge man kan överbelasta något om man inte konstant kollar kontakter och ledningar.
Är man utbildad elektriker så vet man nog vad man ska kolla efter, men och andra sidan så är man utbildad elektriker så sätter man nog upp en laddbox också.

Jag menar 230v uttaget, de brukar vara specade för 16A, men oftast har man bara 10A säkring i huset, och 1,5mm kablar.

(när jag monterade ny värmepump i höstas så skulle den vara avsäkrad för 13A, så då drog jag en ny ledning med 2,5mm kablar och 16A säkring i elskåpet, och uttag som klarar 16A, man kan alltså ha både 10A och 16A i ett vanligt 230V uttag, men viktigt då att det är rätt storlek på kablarna)

Jag har 16A säkring i det uttaget jag laddar, och 2,5mm kabel, går inte att känna på kabeln om det laddar eller inte. Det är alltså samma storlek på kabel som det brukar vara till det röda 3-fas uttaget som du tänker på.

Och laddaren till bilen drar 10A, så jag ligger långt under de strömmar som både kablar och uttag är dimensionerade för. Ingen överbelastning alltså. Safe.

Sen är jag tveksamt till om kablar som är specade för 10A inte skulle hålla över tid, för vem mäter och kontrollerar det i ett hus?

Kan ju vara många brukare inkopplade som gör att det över tid ligger strax under vad säkringen tål. Om det fanns risk att kablarna började brinna när de belastas under vad säkringen bryter för så skulle det vara helt livsfarligt, för då faller ju hela grejen med säkringen.
De skulle då aldrig bli klassade för 10A, utan för typ 5A så det finns marginaler.

Det är däremot blecken i uttaget som är den svaga punkten, som kan bli slitna och ge minskad kontaktyta med åren, som i sin tur då gör att det genereras värme. Så man kan ju byta det var 3:e år om man vill vara säker.

Däremot blir det nog en laddbox när jag byggt mitt nya garage, då nuvarande laddning inte alltid hinns med på de billiga timmarna, så när det fasta avtalet går ut kan det vara ide att kunna ladda lite snabbare när det behövs. Får räkna på och se om det är värt att lägga 10k på det. Man maxar ju nästan den huvudsäkringen, så inte säkert det går att ta ut så mycket mer effekt ändå.
Citera
2022-11-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jag menar 230v uttaget, de brukar vara specade för 16A, men oftast har man bara 10A säkring i huset, och 1,5mm kablar.

(när jag monterade ny värmepump i höstas så skulle den vara avsäkrad för 13A, så då drog jag en ny ledning med 2,5mm kablar och 16A säkring i elskåpet, och uttag som klarar 16A, man kan alltså ha både 10A och 16A i ett vanligt 230V uttag, men viktigt då att det är rätt storlek på kablarna)

Jag har 16A säkring i det uttaget jag laddar, och 2,5mm kabel, går inte att känna på kabeln om det laddar eller inte. Det är alltså samma storlek på kabel som det brukar vara till det röda 3-fas uttaget som du tänker på.

Och laddaren till bilen drar 10A, så jag ligger långt under de strömmar som både kablar och uttag är dimensionerade för. Ingen överbelastning alltså. Safe.

Sen är jag tveksamt till om kablar som är specade för 10A inte skulle hålla över tid, för vem mäter och kontrollerar det i ett hus?

Kan ju vara många brukare inkopplade som gör att det över tid ligger strax under vad säkringen tål. Om det fanns risk att kablarna började brinna när de belastas under vad säkringen bryter för så skulle det vara helt livsfarligt, för då faller ju hela grejen med säkringen.
De skulle då aldrig bli klassade för 10A, utan för typ 5A så det finns marginaler.

Det är däremot blecken i uttaget som är den svaga punkten, som kan bli slitna och ge minskad kontaktyta med åren, som i sin tur då gör att det genereras värme. Så man kan ju byta det var 3:e år om man vill vara säker.

Däremot blir det nog en laddbox när jag byggt mitt nya garage, då nuvarande laddning inte alltid hinns med på de billiga timmarna, så när det fasta avtalet går ut kan det vara ide att kunna ladda lite snabbare när det behövs. Får räkna på och se om det är värt att lägga 10k på det. Man maxar ju nästan den huvudsäkringen, så inte säkert det går att ta ut så mycket mer effekt ändå.

Ja jag är ingen utbildad elektriker även om jag faktiskt gick grundläggande elutbildning på gymnasiet, men jag jag utbildade mig inte till elektriker så jag sket i mycket som hade med ellära att göra och har sedan dessa glömt det mesta även om man har I=U*R i huvudet.

Men jag kan inget om elinstallation som var en gren man kunde gå vidare till, men jag valde Data/It istället och är nöjd med det.

Men i alla fall, jag vet i alla fall grundläggande saker som vissa inte vet som hur man benämner saker och vad det betyder som volt, ampere och skillnader som laddning (kW) och förbrukning som (kWh) osv

De flesta har inte koll på det och blandar ihop de senaste två t.ex.
Späning = volt och ström = Ampere osv,sånt vet inte vanligt folk.

Sen är jag jävligt okunnig i allmänhet på el utöver det vanliga och kan som sagt inget om elinstallationer och dimensioner osv, men, vet så mycket att gamla hus med gamla elinstallationer kan ha lägre dimensioner på kablarna och som du säger, kontakter och bläck kan vara slitna och kanske inte klara av så hög belastning och kanske blir sotade och sedan kan det bli en risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in