Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Vet inte vilka uttag du snackar om , men vanliga schuko brukar vara säkrade för 10A även om det finns 16A också.
Däremot om man bor i villa/hus är det kanske vanligt att man i anslutning till t.ex.garage har en 16A "röd kontakt" som inte är schuko. Ursäkta mig om jag inte har det exakta namnet för den, men ni vet nog vilken jag menar. Den brukar ha en mycket fetare kabel och är mer lämpad för högre effektuttag under längre tid.
Att dra 10A från en klenare lednign som är Schuko och göra det flera gånger i veckan under många timmar per dygn kan säkert gå jättebra i nåt år, kanske 3 år, kanske 5 år, men till slut kommer det troligen gå åt helvete.
Kan ta lång tid, men det där är det kluriga att man vet inte hur länge man kan överbelasta något om man inte konstant kollar kontakter och ledningar.
Är man utbildad elektriker så vet man nog vad man ska kolla efter, men och andra sidan så är man utbildad elektriker så sätter man nog upp en laddbox också.
Jag menar 230v uttaget, de brukar vara specade för 16A, men oftast har man bara 10A säkring i huset, och 1,5mm kablar.
(när jag monterade ny värmepump i höstas så skulle den vara avsäkrad för 13A, så då drog jag en ny ledning med 2,5mm kablar och 16A säkring i elskåpet, och uttag som klarar 16A, man kan alltså ha både 10A och 16A i ett vanligt 230V uttag, men viktigt då att det är rätt storlek på kablarna)
Jag har 16A säkring i det uttaget jag laddar, och 2,5mm kabel, går inte att känna på kabeln om det laddar eller inte. Det är alltså samma storlek på kabel som det brukar vara till det röda 3-fas uttaget som du tänker på.
Och laddaren till bilen drar 10A, så jag ligger långt under de strömmar som både kablar och uttag är dimensionerade för. Ingen överbelastning alltså. Safe.
Sen är jag tveksamt till om kablar som är specade för 10A inte skulle hålla över tid, för vem mäter och kontrollerar det i ett hus?
Kan ju vara många brukare inkopplade som gör att det över tid ligger strax under vad säkringen tål. Om det fanns risk att kablarna började brinna när de belastas under vad säkringen bryter för så skulle det vara helt livsfarligt, för då faller ju hela grejen med säkringen.
De skulle då aldrig bli klassade för 10A, utan för typ 5A så det finns marginaler.
Det är däremot blecken i uttaget som är den svaga punkten, som kan bli slitna och ge minskad kontaktyta med åren, som i sin tur då gör att det genereras värme. Så man kan ju byta det var 3:e år om man vill vara säker.
Däremot blir det nog en laddbox när jag byggt mitt nya garage, då nuvarande laddning inte alltid hinns med på de billiga timmarna, så när det fasta avtalet går ut kan det vara ide att kunna ladda lite snabbare när det behövs. Får räkna på och se om det är värt att lägga 10k på det. Man maxar ju nästan den huvudsäkringen, så inte säkert det går att ta ut så mycket mer effekt ändå.