2022-11-13, 17:27
Medlem
BAB7s avatar
Jag tänkte att vi i denna tråden kunde diskutera hur vi laddar våra elbilar på bästa och billigaste vis där hemma.

Själv fick jag en elräkning för oktober på 1.500 kr att betala, egentligen hade vi använt el i huset för 2.000 kr men via solpanelenra hade vi sålt el för 500 kr under oktober så därför var det 1.500 kr att betala.
Jag körde dock under oktober lite mindre än vad jag brukar göra.

Jag brukar koppla i kabeln vid 19-20 tiden på kvällen, laddar med 11 kW och är batteriet nästan tomt när jag börjar ladda så laddar bilen i ca 3,5 timme innan den är fulladdad, dvs bilen laddas oftast i tidsspannet kl. 19/20-22/23:30.

Borde man kanske börja ladda bilen någon timme senare istället?

Diskutera:
Vilken tid på dygnet bör man ladda för att det ska bli billigt?
Om man har solpaneler, är det då billigast att ladda på dagtid vid solsken, eller på natten när elpriset är lägre?
Fyll på mer.
Allmänna tips.
Citera
2022-11-13, 17:36
Moderator
Tystnads avatar
följer ett solcellsforum på facebook ,obs har ej själv varken solceller eller elbil , men på jobbet har vi elbilar samt det diskuteras börja med solceller framöver så därför man följer detta.

Om jag inte minns fel är det många som diskutera detta där och merparten även om inte all håller med tycker det lönar sig bäst att ladda dagtid när solcellerna producera , dvs solcellernas production skall i första hand användas av huset själv ev överskott säljs .

dock är det väl individuellt beroende på vilka avtal man har med sin elleverantör
Citera
2022-11-13, 17:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
följer ett solcellsforum på facebook ,obs har ej själv varken solceller eller elbil , men på jobbet har vi elbilar samt det diskuteras börja med solceller framöver så därför man följer detta.

Om jag inte minns fel är det många som diskutera detta där och merparten även om inte all håller med tycker det lönar sig bäst att ladda dagtid när solcellerna producera , dvs solcellernas production skall i första hand användas av huset själv ev överskott säljs .

dock är det väl individuellt beroende på vilka avtal man har med sin elleverantör
Det beror sig ju också på hur mycket kWh man får ner på en dag.
En solig sommardag kan jag få ner 50 kWh.
En gråmulen novemberdag med duggregn som idag blir det 2 till 3 kWh..
Citera
2022-11-13, 19:13
Medlem
PeterNosters avatar
Följer denna "grejare" som har fristående solceller och bl.a en Tesla.
https://www.youtube.com/c/Grejarlite
Citera
2022-11-13, 21:46
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tänkte att vi i denna tråden kunde diskutera hur vi laddar våra elbilar på bästa och billigaste vis där hemma.

Själv fick jag en elräkning för oktober på 1.500 kr att betala, egentligen hade vi använt el i huset för 2.000 kr men via solpanelenra hade vi sålt el för 500 kr under oktober så därför var det 1.500 kr att betala.
Jag körde dock under oktober lite mindre än vad jag brukar göra.

Jag brukar koppla i kabeln vid 19-20 tiden på kvällen, laddar med 11 kW och är batteriet nästan tomt när jag börjar ladda så laddar bilen i ca 3,5 timme innan den är fulladdad, dvs bilen laddas oftast i tidsspannet kl. 19/20-22/23:30.

Borde man kanske börja ladda bilen någon timme senare istället?

Diskutera:
Vilken tid på dygnet bör man ladda för att det ska bli billigt?
Om man har solpaneler, är det då billigast att ladda på dagtid vid solsken, eller på natten när elpriset är lägre?
Fyll på mer.
Allmänna tips.

Tyvärr inga solpaneler hade haft det för två år sedan om jag hade fått bestämt själv.

Laddar när det är "billigt" dvs jag följer timpriset Nord Pool.
Ikväll/inatt blir mellan 22-05 blir närmare 31 öre/kWh (+alla tillägg)

Säljer man inte elen när den är dyr och laddar på natten om den är billig?
Citera
2022-11-13, 22:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Tyvärr inga solpaneler hade haft det för två år sedan om jag hade fått bestämt själv.

Laddar när det är "billigt" dvs jag följer timpriset Nord Pool.
Ikväll/inatt blir mellan 22-05 blir närmare 31 öre/kWh (+alla tillägg)

Ja, solpanelerna är nog en god investering, har 26 st LG-paneler, kostade ca 140.000 kronor, men fick tillbaks en del i klimatbonus, tror det var ca 22.000 kr eller nåt, så runt 118.000 kr betalde vi inkl montering.
Har haft dom uppe nu i 15 månader, och har dragit ner 10,5 MWh.

Försäljningen av elen sker automatiskt och dras av på elräkningen, exakt hur det funkar vet jag inte, men man kan se varje månad hur mycket el man har sålt, och den summan dras då av från elräkningen.
Nu i oktober hade vi sålt för 500 kr från solpanelerna.

Frågan är när på kvällen brytpunkten på elpriset sker?
Sjunker priset långsamt ju senare klockan blir?
Eller sjunker priset vid ett visst klockslag, tex efter kl 22?
Det hade varit intressant att veta.

Mellan kl. 16-18:30 undviker jag alltid att ladda, för då är det väl som dyrast har jag för mig.
Citera
2022-11-13, 22:21
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ja, solpanelerna är nog en god investering, har 26 st LG-paneler, kostade ca 140.000 kronor, men fick tillbaks en del i klimatbonus, tror det var ca 22.000 kr eller nåt, så runt 118.000 kr betalde vi inkl montering.
Har haft dom uppe nu i 15 månader, och har dragit ner 10,5 MWh.

Försäljningen av elen sker automatiskt och dras av på elräkningen, exakt hur det funkar vet jag inte, men man kan se varje månad hur mycket el man har sålt, och den summan dras då av från elräkningen.
Nu i oktober hade vi sålt för 500 kr från solpanelerna.

Frågan är när på kvällen brytpunkten på elpriset sker?
Sjunker priset långsamt ju senare klockan blir?
Eller sjunker priset vid ett visst klockslag, tex efter kl 22?
Det hade varit intressant att veta.

Mellan kl. 16-18:30 undviker jag alltid att ladda, för då är det väl som dyrast har jag för mig.

Trodde du hade stenkoll på detta.

Jag brukar kolla här:

https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo

Nu satte jag länken på ditt el område.
Citera
2022-11-13, 22:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Trodde du hade stenkoll på detta.

Jag brukar kolla här:

https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo

Nu satte jag länken på ditt el område.
Bra sida.
Ser ut som man borde vänta till kl. 24 och ladda, bör ju sen vara lågt pris åtminstone till kl 04:30.
Citera
2022-11-14, 14:05
Medlem
I vårt område och med vårt elbolag kan man idag inte få timdebitering så det är bara att ladda när man känner för det..

Är priset för högt hemma får man ladda på Incharge utanför jobbet för 1,60/kWh

/Dick
Citera
2022-11-14, 15:25
Medlem
PeterNosters avatar
Elbolaget Tibber håller reda på priset och laddar bilen när det är billigast.

https://tibber.com/se
Citera
2022-11-15, 03:37
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Citat:

Är inte insatt i ämnet, men kan man öht ställa om solcellsanläggningen så att elen som förbrukas just då ENBART tas från egen produktion, och framför allt att mätaren registrerar detta? Jag trodde, och får heller inget annat intryck av det Babsan skriver i tråden, att elbolaget helt enkelt räknar ihop hur mycket du förbrukat totalt och sedan drar av det du producerat. M a o INTE tar hänsyn till exakt vilken tid strömmen producerades.
Men som Tystnad också skriver i tråden. Det är väl individuellt beroende på vilket avtal man har.
Citera
2022-11-15, 15:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Är inte insatt i ämnet, men kan man öht ställa om solcellsanläggningen så att elen som förbrukas just då ENBART tas från egen produktion, och framför allt att mätaren registrerar detta? Jag trodde, och får heller inget annat intryck av det Babsan skriver i tråden, att elbolaget helt enkelt räknar ihop hur mycket du förbrukat totalt och sedan drar av det du producerat. M a o INTE tar hänsyn till exakt vilken tid strömmen producerades.
Men som Tystnad också skriver i tråden. Det är väl individuellt beroende på vilket avtal man har.

Blir nog inte mycket produktion på natten från solcellerna.
Sen är väl inte elbolaget intresserad av att köpa nattproducerad el då de ju har överskott själva.

https://www.elskling.se/salj-el

https://tibber.com/se/smart-styrning/solpaneler

Inverter är den enhet som gör om DC från solcellerna till AC för hushållet.
De har internetförbindelse till leverantören.

Tibber är beroende av vilken inverter som används.

Citat:
Kopplingar till flera olika inverters
Moderna inverters har uppkoppling mot nätverket, det är där igenom tillverkarens app får tillgång till data från invertern. På samma sätt hämtar Tibber information för att använda i appen.

Nedan finner du alla inverters som är kompatibla med Tibber.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-11-15 kl. 16:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in