2022-11-16, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Blir nog inte mycket produktion på natten från solcellerna.
Sen är väl inte elbolaget intresserad av att köpa nattproducerad el då de ju har överskott själva.

https://www.elskling.se/salj-el

https://tibber.com/se/smart-styrning/solpaneler

Inverter är den enhet som gör om DC från solcellerna till AC för hushållet.
De har internetförbindelse till leverantören.

Tibber är beroende av vilken inverter som används.

Nä, natten kan vi ju av naturliga skäl bortse ifrån när det gäller solceller... Men säg en anläggning som står i flödande kvällssol kl 20.00 en vacker Söndagskväll i midsommartid? Är elbolagen TVUNGNA att köpa in den elen fast de egentligen har överskott den tiden? Eller en vindsnurra / vattenkraftverk i eget vattendrag som ger energi även på natten?
Dessutom trollar det ju inte bort grundfrågan hur det i praktiken funkar med försäljningen / användningen av den egenproducerade elen. Är det så modern uppdaterad teknik att det ALLTID räknas spotpriser på både försäljning och förbrukning? Eller är det fortfarande så att vissa har avtal där det helt enkelt räknas ett fast kWh-pris på elen i båda riktningar? Där kanske BAB7 kan skärskåda sitt elavtal närmare och upplysa oss om hur det hela är upplagt.
Senast redigerad av Gissa vem 2022-11-16 kl. 02:18.
Citera
2022-11-16, 08:56
Medlem
Raggarspinns avatar
Om man har tillgång till solpaneler så är det billigast att ladda elbilen när solen skiner. Elnätsbolaget vill ha 70 öre per överförd KWh. Med egenproducerad el betalar man inte överföringsavgiften. När solen skiner är dessutom elpriset lågt så det är inte lönsamt att sälja elen.
Citera
2022-11-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
I vårt område och med vårt elbolag kan man idag inte få timdebitering så det är bara att ladda när man känner för det..

Är priset för högt hemma får man ladda på Incharge utanför jobbet för 1,60/kWh

/Dick

Är det inte Incharge som tar betalt per minut eller sekund istället för kWh?
I alla fall på snabbladdarna. Jag laddade för 1-2 veckor sedan på en 120 kW Incharge laddare och fick inom ett par dagar direkt en faktura på ett väldigt lågt belopp eftersom jag bara behövde ca 10 min laddning och där nämndes bara priset per sekund eller om det var per minut.
Citera
2022-11-17, 11:20
Medlem
PeterNosters avatar
Så fungerar Tibber:
https://www.youtube.com/watch?v=AcsaRTC-Fgw
Citera
2022-11-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Är det inte Incharge som tar betalt per minut eller sekund istället för kWh?
I alla fall på snabbladdarna. Jag laddade för 1-2 veckor sedan på en 120 kW Incharge laddare och fick inom ett par dagar direkt en faktura på ett väldigt lågt belopp eftersom jag bara behövde ca 10 min laddning och där nämndes bara priset per sekund eller om det var per minut.

Dom gångerna jag laddat på Incharge har det bara varit debiterat per kWh. Både snabbt och långsamt...

/Dick
Citera
2022-11-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Dom gångerna jag laddat på Incharge har det bara varit debiterat per kWh. Både snabbt och långsamt...

/Dick

Det finns säkert olika alternativ. De laddare jag nämner har nog bara funnits där i ett år så de är ganska nya.
Men för den som laddar från låg laddning i batteriet och inte laddar jättemycket och därmed får hög hastighet, så vinner man ju på att ladda per sekund, men skulle man börja att ladda från ca 50% och få för sig att ladda till 90% eller nåt sånt så förlorar man säkert.
Citera
2022-11-19, 14:48
Medlem
Hur funkar det att ladda från vanligt 220 v uttag o vilken utrustning måste man ha

Kan man montera bilplugg på vanlig jordad 220 kabel o hur mycket kan man ladda på typ 14 tim då
Citera
2022-11-19, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur funkar det att ladda från vanligt 220 v uttag o vilken utrustning måste man ha

Kan man montera bilplugg på vanlig jordad 220 kabel o hur mycket kan man ladda på typ 14 tim då

Ett flertal bilar inklusive min egen, skickade med en kabel för 230V laddning.
Min egen är fast inställd på att dra 8A och en normal säkring är på 10A. Finns också uttag säkrade för upp till 16A, men det är kanske mer ovanligt.

Det tar dock jävligt lång tid att ladda fullt på det sättet. Tror det tar 16 timmar eller nåt sånt för min bil.
Så den kabeln har man bara för nödlägen. Säg att du är ute och åker och beräknat totalt fel vart du ska ladda och står där med nästan inget batteri kvar och för långt till nästa laddare, då kan man ju vänligt fråga nån privatperson om man får ladda lite hos dom och ge några kronor för det.

Men man ska inte sätta sig i den sitsen från första början utan man bör veta var man ska ladda och aldrig någonsin hamna i den sitsen.
Citera
2022-11-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ett flertal bilar inklusive min egen, skickade med en kabel för 230V laddning.
Min egen är fast inställd på att dra 8A och en normal säkring är på 10A. Finns också uttag säkrade för upp till 16A, men det är kanske mer ovanligt.

Det tar dock jävligt lång tid att ladda fullt på det sättet. Tror det tar 16 timmar eller nåt sånt för min bil.
Så den kabeln har man bara för nödlägen. Säg att du är ute och åker och beräknat totalt fel vart du ska ladda och står där med nästan inget batteri kvar och för långt till nästa laddare, då kan man ju vänligt fråga nån privatperson om man får ladda lite hos dom och ge några kronor för det.

Men man ska inte sätta sig i den sitsen från första början utan man bör veta var man ska ladda och aldrig någonsin hamna i den sitsen.

Men om man laddar 14 tim varje dag o mer på helgerna lär man klara sig bra - om inte
vad köper man o hur mycket laddar detta jfrt med 8 a - men man kan väl ha 16 a på 220 volt?
Citera
2022-11-19, 15:24
Medlem
Citat:
Men om man laddar 14 tim varje dag o mer på helgerna lär man klara sig bra - om inte
vad köper man o hur mycket laddar detta jfrt med 8 a - men man kan väl ha 16 a på 220 volt?

Jag t.ex. har en 11 kW laddbox uppsatt i garaget. Tror det tar ca 4 timmar att ladda fullt då.

Men problemet är inte tiden utan att om man hela tiden laddar från 230V uttag så kommer man belasta det nätet mycket mer än det var avsett för. Visst,du kan dra upp till 10A på ett uttag, men det gör man normalt sätt under en kort tid. Men att hela tiden, kanske flera gånger per vecka dra uppåt 10A från ett uttag i många timmar per dygn,det är inte bra.Det kommer med tiden slita rejält och förr eller senare kanske det blir en brand på grund av slitaget.
Citera
2022-11-19, 16:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det är en absolut no-go att ladda på det viset, du riskerar brand.
Citera
2022-11-19, 16:18
Medlem
BAB7s avatar
Hur mycket ska man lägga till för att få ett ungefärligt kWh-pris inkl överföringsavgifter etc plus det aktuella elpriset?
Det aktuella elpriset kan man ju kolla på elbruk.se men hur mycket ska man lägga till för se andra avgifterna som sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in