2022-11-12, 21:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
BAB,

Du är knappast den första som har fått ett stenskott i Schewiz eller Tyskland där klibbor används för att visa att man har betalat vägavgifter.
Du behöver IKKE söka över spild mjölk.

I Schweiz så betalar firman som genomför vindrutebytet ett nytt klistermärke som du kan smeta på din el-truck.

https://www.sams-autoglas.ch/wissens...schutzscheibe/

Viel Spaß!
Intressant.
Tack för länken.
Citera
2022-11-12, 22:08
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Intressant.
Tack för länken.

Googla på "Glasschäden und was passiert mit Vignetten auf einer beschädigten Scheibe" och den stad som du befinner dig i närheten av
Citera
2022-11-12, 22:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Yttra dig inte om sånt du inte förstår.

Det är besiktningsman eller polis som bedömer om dekal eller klistermärken skymmer sikten. Däremot så tror jag inte du får någon ersättning från glasfirman för eventuella dekaler eller märken. Förr var det populärt med en färgglad rand i övre delen av framrutan bland ungdomar och jag tvivlar på att de fick en slant vid byten
Citera
2022-11-12, 23:45
Citat:
Ursprungligen postat av MatsX666
Du sitter på FB och gnäller över ynkliga 700 kronor. Du får det att låta som du håller på att förlora en förmögenhet.
Att ställa frågan här när du kunnat ställa den till försäkringsbolaget och fått svaret "NEJ vi ersätter inte dina klistermärken" visar ditt låga IQ. Skärp dig, det är bara att beställa nya och betala den lilla skitsumman.
Långt ifrån 700 kr dessutom. Det Schweiziska märket är bara giltigt under 2022 enligt TS. Restvärde = 1/12 del av 420 kr!
Citera
2022-11-12, 23:51
Medlem
Citat:
Det är sant.

Men just av princip borde det ingå i rut-bytet tycker jag, framför allt det schweiziska och tjeckiska märket är rätt dyrt.
Varför ska försäkringsbolaget betala dina klistermärken? Dom ingår inte i försäkringen. Du köper en bilförsäkring för en bil som är registrerad i Sverige, om du då vill ha en försäkring för klistermärken får du ju prata med försäkringsbolaget, där du uppger värdet på dina klistermärken, varefter avgiften på försäkringen höjs.

Man kan ju inte köpa en vanlig bilförsäkring, och sen ytbehandla fönstret med guld för 30000 kr, och sen begära ersättning vid skada.

I länder där man behöver klistermärken så är dom säkert inbakade i försäkringsavgiften. Inget är gratis
Citera
2022-11-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
BAB,
I Schweiz så betalar firman som genomför vindrutebytet ett nytt klistermärke som du kan smeta på din el-truck.
Viel Spaß!
Det var en dum afförside, att betala för något och ge bort gratis.
Citera
2022-11-13, 01:26
Medlem
Det kanske inte tillför debatten om just Babsans utländska miljömärken någonting... Men menar ni som hävdar att det är förbjudet med klistermärken i framrutan alltså att alla dessa som har den dåliga smaken att skriva sin hemort med stora feta bokstäver i vindrutan kör olagligt? Och att snuten släpper det varje gång en sådan bil passerar? Vilket bör ske typ en gång var femte minut ute på bonnavischan där t ex jag bor.
Citera
2022-11-13, 02:03
Medlem
Citat:
Det är sant.

Men just av princip borde det ingå i rut-bytet tycker jag, framför allt det schweiziska och tjeckiska märket är rätt dyrt.

Glasförsäkringen omfattar vanligtvis bara plötsligt uppkomna skador på bilens glasrutor (vanligen exkl. glastak), inget annat. Skador som uppkommit pga. kollision eller skadegörelse omfattas inte heller. Har du solfilm, dekorfilm eller annat klistrat på glaset så är det inget man brukar ersätta.

Citat:
Ursprungligen postat av goderian2

Du tror väl ändå inte att de byter vindruta gratis? Byte av vindruta ger ju lätt runt 8000 kr i intäkter.
Citera
2022-11-13, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Glasförsäkringen omfattar vanligtvis bara plötsligt uppkomna skador på bilens glasrutor (vanligen exkl. glastak), inget annat. Skador som uppkommit pga. kollision eller skadegörelse omfattas inte heller. Har du solfilm, dekorfilm eller annat klistrat på glaset så är det inget man brukar ersätta.

Du tror väl ändå inte att de byter vindruta gratis? Byte av vindruta ger ju lätt runt 8000 kr i intäkter.
Jo, om du läser mitt inlägg igen, är det precis vad jag tror
Citera
2022-11-13, 09:54
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2

Ja, det är ju verkligen jättedumt att det är möjligt att byta framruta på bilen utan att behöva betala vägskatt en gång till....
Citera
2022-11-13, 09:57
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Om man tex får ett stenskott så att vindrutan behöver bytas.
Får man då ersättning för de dyra klistermärke man har i framrutan?

Man borde ju få ersättning för de klistermärke som fortfarande är giltiga.

På min ZOE har jag tex 3 giltiga klistermärken i framrutan till ett värde av totalt ca 700 kr.

Någon som vet?

Du kanske har fått svar men för det första så är det ganska orelevant hur mycket dom kostade när du köpte dessa utan hur lång tid det är kvar.
Min försäkring tar inte extrautrustning som extralampor mm. Det har jag själv fått erfara efter viltolycka.
Jag tror inte du får något för dina märkningar. Brukar vara sjukt billigt att byta ruta endå mot den verkliga kostnaden.
Citera
2022-11-13, 11:22
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det kanske inte tillför debatten om just Babsans utländska miljömärken någonting... Men menar ni som hävdar att det är förbjudet med klistermärken i framrutan alltså att alla dessa som har den dåliga smaken att skriva sin hemort med stora feta bokstäver i vindrutan kör olagligt? Och att snuten släpper det varje gång en sådan bil passerar? Vilket bör ske typ en gång var femte minut ute på bonnavischan där t ex jag bor.
Försäkringsbolagen bryr sig inte om ersätta dina dekaler eller krimskrams precis på samma sätt om du utför andra ändringar som kräver ny registreringsbesiktning.
Klistermärken på registreringsskylt, solfilm och dekaler på framruta är inte tillåtet.
Att besiktningsmän och polis inte gör sitt jobb ordentligt kan säkert diskuteras i en annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in