2022-11-12, 20:35
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltoleransen
Lägg pengarna på något annat än klistermärken
Är ynglingar som kör a-traktor som kladdar på klistermärken
Men du ingår kanske i den skaran

Bara white trash som inte vet vilka klistermärken som krävs på kontinenten. För du har väl på sin höjd varit på charter till Kanarieöarna och Pattaya?

Det finns inte en enda franskregistrerad bil som inte har ett carte verte i rutan t.ex. Lägg därtill motorvägsvignetter i Schweiz, Tjeckien m.fl... Och dessa miljözonsdekaler. Men det är ju inget du behöver bry din tribaltatuerade WT-skalle om när du är på grisfest på Teneriffa, din nolla...
Citera
2022-11-12, 20:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Var inne och kollade nu, och alla bensinbolag tillverkade efter 1 januari 1993 får grönt märke, dvs i princip alla, och dieselbilar från 2005 och euro 4.

Detta innebär att 99% av alla bensinbilar och minst 90% av alla dieslar får gröna märket, och då kan man ju fråga sig vad syftet är med hela hanteringen, då det i praktiken inte gör någon skillnad, men alla får lägga ut en jävla massa pengar på klistermärken, och ha göre med att ta bort dem sen, ifrån insidan dessutom där det är extra bökigt att få bort dem.

Det handlar alltså inte om miljö, utan om att dra in pengar, dvs det är i praktiken en vägtull.
Nja, det handlar om miljontals bilar i Tyskland som inte uppfyller kraven, och som därmed inte får köra inne i städer som Berlin, Köln, München etc,,
Dessutom gäller det i vissa zoner även euro 5 dieslar, och där berörs flera miljoner bilar i Tyskland.

De franska miljözonerna innebär också att miljontals bilar portas från de berörda städerna eller miljözonern.
Citera
2022-11-12, 20:55
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Vignetter är klistermärken. De skall sitta i framrutan. Är det så att Sverige inte gillar det kan de ta sig i arslet. Det är ju inte så att man rycker bort dem bara man åker över bron, eftersom de är gjorda för att gå sönder då.

Om nu Sverige har ett förbud mot klistermärken i framrutan som du hävdar kan jag garantera att det aldrig skulle hålla i EU-domstolen. De länder inom EU där man inte behöver en bunt klistermärken på vindrutan är undantag.
Klistermärke fästs normalt på utsidan av föremål.

I Sverige får sikten inte begränsas.
Det spelar ingen roll om det är dekaler, solfilm, skräp, imma eller snö.
Besiktningsman eller polis ska göra nedslag ifall så är fallet.

I Danmark är det t.ex. förbjudet att fästa dekaler på bakrutan.
Citera
2022-11-12, 21:03
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Klistermärke fästs normalt på utsidan av föremål.

I Sverige får sikten inte begränsas.
Det spelar ingen roll om det är dekaler, solfilm, skräp, imma eller snö.
Besiktningsman eller polis ska göra nedslag ifall så är fallet.

I Danmark är det t.ex. förbjudet att fästa dekaler på bakrutan.

Ingen av de nämnda dekalerna begränsar sikten, din nolla. Som sagt, lycka till att få det att hålla i EU-domstolen.
Citera
2022-11-12, 21:07
Medlem
Tyvärr så har du fått svar redan av flera som går åt samma håll.

Eftersom du började jämföra med om man monterar extraljus att försäkringsbolaget ersätter det.

Så kan jag väl jämföra med, om du lackerar om din bil, inte ersätter försäkringsbolaget den kostnaden om bilen blir inlöst 1 vecka senare. Snarare jämförbar jämförelse med dina klistermärken..

Om som alla skriver, så får du ha NADA/ZERO/INGA klistermärken eller något alls överhuvudtaget på din framruta. Men bryr sig någon myndighet om några klistermärken? Absolut inte. Men skrotar du bilen så kan försäkringsbolaget ifrågasätta dig och ev utbetalning för bilen.

Så nej, varken verkstan eller försäkringsbolag ersätter dina klistermärken på Bumbibjörnarna.

Citat:
Ingen av de nämnda dekalerna begränsar sikten, din nolla. Som sagt, lycka till att få det att hålla i EU-domstolen.

Allt begränsar som sitter på rutan, även om du inte själv tycker det. Så är det fortfarande ett litet klistermärke som täcker en liten yta. Även om den ytan är rakt upp i himlen, så täcker det fortfarande något. Därav finns lagen så den inte ska gå att misstolka. Vilket du gör.

Annars hade man begränsat/skrivit lagen "Begränsar sikten på körfältet". Om det hade varit tillåtet med klistermärken i hörnen.
Senast redigerad av Noccofocus 2022-11-12 kl. 21:13.
Citera
2022-11-12, 21:11
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Du får väl läsa EU-direktivet om field of vision of motor vehicle drivers.
Hittills är det ingen som tagit sina strafföreläggande till EU-domstolen.
Citera
2022-11-12, 21:26
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Du får väl läsa EU-direktivet om field of vision of motor vehicle drivers.
Hittills är det ingen som tagit sina strafföreläggande till EU-domstolen.

Det förutsätter jag att de länder som kräver klistermärken i rutan redan gjort. Men det är roande att några svenska tjommar tror de kan förbjuda vad som varit en realitet på kontinenten i åtminstone ett halvsekel. Nu ska visserligen carte verte bli digitalt nästa år, men det beror inte på några svenska Södertörnspoliser.
Senast redigerad av Dylan 2022-11-12 kl. 21:31.
Citera
2022-11-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ett miljömärke för Tysland (200 kr)
Ett miljömärke för Frankrike (80 kr)
Ett motorvägsmärke 2022 för Schweiz (420 kr)

- Det tyska miljömärket går utmärkt att köpa i Tyskland, för 5€. Det är bara att svänga in på en Dekra.
- Beställ ett nytt franskt.
- Vinjetten för Schweiz går ut om 1,5 månad. Vänta med bytet eller åk inte dit om du inte vill betala igen.

Så, din faktiska förlust för att byta ruta är 140 kr.

Förövrigt så flyttade Ryds över alla mina märken när jag bytte ruta i somras. Det tyska bytte jag sedan ut själv, men vinjetterna för både Schweiz och Österrike klarade sig helt perfekt.
Citera
2022-11-12, 21:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0kern9999
- Det tyska miljömärket går utmärkt att köpa i Tyskland, för 5€. Det är bara att svänga in på en Dekra.
- Beställ ett nytt franskt.
- Vinjetten för Schweiz går ut om 1,5 månad. Vänta med bytet eller åk inte dit om du inte vill betala igen.

Så, din faktiska förlust för att byta ruta är 140 kr.

Förövrigt så flyttade Ryds över alla mina märken när jag bytte ruta i somras. Det tyska bytte jag sedan ut själv, men vinjetterna för både Schweiz och Österrike klarade sig helt perfekt.
Det är sant.

Men just av princip borde det ingå i rut-bytet tycker jag, framför allt det schweiziska och tjeckiska märket är rätt dyrt.
Citera
2022-11-12, 21:38
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Allt begränsar som sitter på rutan, även om du inte själv tycker det. Så är det fortfarande ett litet klistermärke som täcker en liten yta. Även om den ytan är rakt upp i himlen, så täcker det fortfarande något. Därav finns lagen så den inte ska gå att misstolka. Vilket du gör.

Annars hade man begränsat/skrivit lagen "Begränsar sikten på körfältet". Om det hade varit tillåtet med klistermärken i hörnen.

Sverige kan säga vad de vill om det; det håller inte EU-rättsligt. Sverige fick släppa kravet på stänkskärmar på personbilar för att övriga länder inte kräver det, vilket är blott ett exempel. Ni som sitter och rapar ur er hur oooolagligt det är med märken i rutan är sååå gulliga, men ni tillför inte ett skit.

Synd att ingen drivit ett dylikt föreläggande till högsta instans än så att ni fått käftarna tilltäppta. Jag kör dock glatt vidare med de märken jag har i rutan.
Citera
2022-11-12, 21:40
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Om man tex får ett stenskott så att vindrutan behöver bytas.
Får man då ersättning för de dyra klistermärke man har i framrutan?

Man borde ju få ersättning för de klistermärke som fortfarande är giltiga.

På min ZOE har jag tex 3 giltiga klistermärken i framrutan till ett värde av totalt ca 700 kr.

Någon som vet?

BAB,

Du är knappast den första som har fått ett stenskott i Schewiz eller Tyskland där klibbor används för att visa att man har betalat vägavgifter.
Du behöver IKKE söka över spild mjölk.

I Schweiz så betalar firman som genomför vindrutebytet ett nytt klistermärke som du kan smeta på din el-truck.

https://www.sams-autoglas.ch/wissens...schutzscheibe/

Viel Spaß!
Citera
2022-11-12, 21:51
Medlem
Citat:
Sverige kan säga vad de vill om det; det håller inte EU-rättsligt. Sverige fick släppa kravet på stänkskärmar på personbilar för att övriga länder inte kräver det, vilket är blott ett exempel. Ni som sitter och rapar ur er hur oooolagligt det är med märken i rutan är sååå gulliga, men ni tillför inte ett skit.

Synd att ingen drivit ett dylikt föreläggande till högsta instans än så att ni fått käftarna tilltäppta. Jag kör dock glatt vidare med de märken jag har i rutan.

Men kan du skaffa glasögon??? Vad skrev jag?
Citat:
Men bryr sig någon myndighet om några klistermärken? Absolut inte.

Lagen finns, men ingen bryr sig, dom enda som kan bråka om det är försäkringsbolaget om det kommer till den punkten..... "det håller inte EU-rättsligt" precis vad jag skrev också...

Lär dig å skaffa glasögon jävla idiot innan du kommenterar att vi inte tillför ett skit. Din jävla nolla.
Senast redigerad av Noccofocus 2022-11-12 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in