• 1
  • 2
2023-09-11, 14:58
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Med alla aktiva mediciner, även naturmediciner finns det ibland biverkningar.
Ashwaganda har använts i tusentals år i Indien och har högt anseende som naturmedicin.

Men människor är olika och har olika kroppar, olika gener, olika sjukdomar etc.
Kanske är det så att ashwaganda ibland hos enstaka personer har negativa effekter (särskilt hos sköldkörtel-sjuka).
Då är det bara att sluta.

Vad som nu inträffar på internet (tror jag) är snarast att massor med människor skapar och sprider vidare en myt om att ashwaganda har negativa mentala effekter.

Många som hör myten om att ashwaganda ger konstiga effekter sitter då och känner efter och letar negativa "bevis", de har negativ förväntan och får en en negativ placeboeffekt.
Citera
2023-09-12, 18:36
Medlem
Tror folk äter för höga doser utav det. Och för ofta kanske. När jag åt det för några år sedan, en gång per dag på kvällen i relativt liten dos fick jag inga problem med käsnorna, dock lite mildare kroppsliga biverkningar. Mår mycket bättre idag så har inte behövt äta det på länge.

Visst du kanske inte bör använda det om du mår bra. Men har du panikångest, insomnia och dylikt så kan det hjälpa. Det har lite smått avtrubbande effekter på känslorna, vilket kan vara väldigt positivt för någon som lider mentalt men negativt för den som annars mår bra och inte vill dämpa känslorna.

Ska man köra på ayurveda rekommenderar jag Bacopa monnieri eller Gotu kola. Både har antidepressiva, anti ångest egenskaper men ger dig bättre minne och koncentration till skillnad från konventionella ångestdämpande. Bacopa är bättre än gotu kola för minnet även om både har positiva effekter på det enligt vetenskapen.

Tulsi är också en läkande tonic jag rekommenderar, har antidepressiva/adaptogena egenskaper men är också bra för kroppen på olika sätt, likt bacopa och gotu kola.

Många av dom har positiva effekter för immunförsvaret, t.ex. bra skydd mot covid. Gotu kola hjälper dig att hålla dig i form samt ger en finare hy på grund av ökad collagenproduktion. Tulsi används för att stärka lungorna och njurarna, den sänker också cortisolet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in