2025-12-21, 09:23
Medlem
Dålig ljudkvalitet. Särskilt i finska filmer och serier hör har repliker så pass dåligt att måste höja volumet mer än vanligare.
Citera
2025-12-21, 09:33
Medlem
Cheeswisss avatar
Att ingen säger vad klockan är, eller vilket datum det är..
Citera
2025-12-21, 12:33
Medlem
Ja, detta med ljudet, ett jävla elände är det. Musik och effekter är alldeles för högt i förhållande till talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreadden
Svensk film och dess oförmåga till någon som helst rimlighet i ljudbild.
Bor man i lägenhet och råkar ha en baslåda inkopplad till TV'n kan man ju glömma att se på en svensk film nattetid. För man måste ju höja ljudet så pass mycket så man hör vad som sägs men skulle ett pistolskott eller ännu värre, en explosion inträffa kommer hela lägenhetskomplexet vakna när alla grannar ramlar ur sängen. Att bakrunds musiken ska överrösta all form av konversation mellan skådespelarna är ju så dumt att man häpnar.
Det finns dock 3 lösningar på problemet.
Se svensk film med textremsa så kan man med normalvolym ändå förstår vad skådisarna pratar om.
Eller skaffa flerkanaligt ljudsystem där man kan vrida ner subben till minimum och höja centerkanalen till maximum för att sedan se filmen på normal ljudnivå.
Tredje kräver lite jobb, men det innebär att alla svenska ljudtekniker blir tvångsinlåsta minst en månad på valfritt äldreboende, där som får lära sig att prata högre så åldringarna hör vad dom säger och samtidigt få lära sig att höga ljud är riktigt störande. Typ, måste du slänga igen dörren (när man smyger igen dörren) eller att lägga varsamt ner bestick i besticklådan klagas det på att det rasslar för mycket i köket eller att all form av små elektriska pip låter som ett brandlarm i åldringarnas öron.
Och musik i radion är alltid för hög, men är det nyheter eller annat prat är det alltid för låg volym...

När svenska ljudtekniker anpassar ljudbilden för pensionärer kanske den äntligen fungerar för vanligt folk, som resten av världens alla ljudtekniker lyckats med...
/QUOTE]

[/quote]
Citera
2025-12-21, 14:28
Medlem
XtraXs avatar
Alltid när hjälten blir jagad och kommer till ett vattenfall, stannar de upp och stirrar på varandra. Hjälten funderar några sekunder innan han kastar sig ner. Två exempel jag kommer på direkt Jagad, Apocalypto.
Citera
2025-12-21, 20:24
Medlem
Kinaskis avatar
Stör mig mest som oftast på att allt är så snyggt att det blir orealistiskt.

Alla människor är filmstjärnesnygga. Vanliga fula människor existerar knappt annat än som statister och udda karaktärer. Alla är nyfriserade. Männen nyrakade. Kvinnorna sminkade. Tänderna vita med Hollywood-smajl. Kläderna är rena. Allt är perfekt ljussatt och lite sådär suddigt. Och alla karaktärer ska vara så jävla vitsiga och smarta hela tiden.

Bönder under medeltid, soldater i leriga slagfält mitt i krig, oljeriggsarbetare, rymden spelar ingen roll. Alltid nyrakade, vita tänder och nyfriserade.
Citera
2025-12-21, 21:08
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
När polisen i USA säger att de inte kan sätta igång en sökinsats eftersom det måste gå minst 24 timmar innan en person kan anses "försvunnen".
En potentiellt livsfarlig kliché eftersom vissa kan tro att det går till så i verkligheten.
Citera
2025-12-22, 07:12
Avslutad
När det är långa scener där två personer typ bara sitter vid ett bord och äter och pratar, som i Pulp Fiction, där John Travolta och Uma Thurman sitter skitlänge för att sen åka hem till henne för att hon ska ta en överdos.
Citera
2025-12-24, 12:51
Avslutad
Det som stör mig mest i filmer är bristen på originalitet. För mig framstår de flesta filmer ha "samma" manus i botten. En alkoholiserad polis som räddar världen osv. Eller superhjältar. Där har du samma manus rakt igenom varenda film. Av de mer moderna filmerna har jag svårt att minnas när jag såg en "bra" film senast.
Citera
2026-01-02, 21:30
Medlem
Figzys avatar
Överdrivna effekter, såsom elektrisk apparatur som högljutt sprakar och gnistrar när den utsätts för våld. Oavsett om det är en PC, en kontrollpanel, ett proppskåp eller en mikrovågsugn.

Övertydliga aspekter som när strömmen går i en byggnad och man hör ett "power down-ljud", som också låter nästan exakt samma varje gång - ett typiskt så kallat stock sound.

Personifiering av objekt som inte är organiska livsformer.
En drönare t ex som rör sig som ett djur och ger ifrån sig ett döende läte med propellrarna när den slås ut.
Lava och stora havsvågor som ger ifrån sig gormande ljud, likt nåt slags monster på jakt efter något.
Citera
2026-01-02, 21:44
Bannlyst
Al antivit antikristen propaganda i nästan varje film från judekontrollerade hollywood får mig att må illa.
Citera
2026-01-03, 04:49
Avstängd
Merwinnas avatar
Att ALLTID när en ensam kvinna går ner i en källare, så slår dörren igen där uppe och hon blir inlåst. ALLTID. Skulle vara fräscht och nydanande om det någon gång inte hände.
Citera
2026-01-04, 00:52
Medlem
isa67s avatar
Lite OT.Detta gäller ingen film, men blir grovt irriterad när meteorologen på tv står framför kartan och täcker för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in