2023-04-03, 17:52
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Gener betyder MYCKET mer än du tror.... Myten att gener är några ynka procent är odlad av humanister och dårar som har "Tabula rasa-idén" som sinnebild för mänskligheten. Men ditt genom avgör till mer än hälften hur du agerar och vilka drifter och böjelser, sinnestillstånd med mera du har.
Gener spelar också roll men det är en liten del. Jag känner många människor men nästan ingen av dem har funktionsnedsättning.

Hur man behandlas av föräldrar är grunden för hur man mår. Varför tror du att man har ansvar för sina barn tills de har fyllt 18?

Det betyder nödvändigtvis inte alltid att föräldrar är elaka. De kan vara separerade, sjuka, utsättas för våld eller dö. Risken för psykisk ohälsa ökar om man växer upp med en ensamstående förälder.
Citera
2023-04-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Gener spelar också roll men det är en liten del. Jag känner många människor men nästan ingen av dem har funktionsnedsättning.

Hur man behandlas av föräldrar är grunden för hur man mår. Varför tror du att man har ansvar för sina barn tills de har fyllt 18?

Det betyder nödvändigtvis inte alltid att föräldrar är elaka. De kan vara separerade, sjuka, utsättas för våld eller dö. Risken för psykisk ohälsa ökar om man växer upp med en ensamstående förälder.
Går inte att diskutera med folk som inte vill ta till sig verkligheten.
Gener betyder kopiöst mycket. Det där gamla snacket med föräldrar, Freud och trauma är överspelat. Idag anser man att det till övervägande delen är gener som styr.
Citera
2023-04-03, 18:02
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Går inte att diskutera med folk som inte vill ta till sig verkligheten.
Gener betyder kopiöst mycket. Det där gamla snacket med föräldrar, Freud och trauma är överspelat. Idag anser man att det till övervägande delen är gener som styr.
Bipolär sjukdom och PTSD (nån som du borde ju förstå sammanbandet) är inget man föds med. Hur förklarar du det fröken tvärtom?
Citera
2023-04-03, 18:06
Medlem
snurresprettiss avatar
När man inte har någon ork att kämpa längre eller att man tycker att man inte har något att kämpa för, då triggar självmordstankarna igång.
Citera
2023-04-03, 20:56
Medlem
Citat:
Bipolär sjukdom och PTSD (nån som du borde ju förstå sammanbandet) är inget man föds med. Hur förklarar du det fröken tvärtom?
Bipolär är absolut något du föds med...
Tvillingregister har gett oss möjlighet att studera detta och det ser inge vidare ut för dina Freud-teorier.

https://psykologtidningen.se/2020/09...en-pa-sjukdom/

Genetiken kommer efterhand ge oss e helt ny syn på orsaker till självmord.
Om man bara vågar ta till sig det.
Citera
2023-04-03, 21:09
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Bipolär är absolut något du föds med...
Tvillingregister har gett oss möjlighet att studera detta och det ser inge vidare ut för dina Freud-teorier.

https://psykologtidningen.se/2020/09...en-pa-sjukdom/

Genetiken kommer efterhand ge oss e helt ny syn på orsaker till självmord.
Om man bara vågar ta till sig det.

När en person föds med anlag för att utveckla bipolaritet kan någonting som händer i livet utlösa den. Flera faktorer samverkar för att orsaka sjukdomen och påverka förloppet men hur den utvecklas varierar mellan individer.

Jag gillar inte att du lägger skulden på dem som begår självmord. Du är en klassisk skitstövel.
Citera
2023-04-03, 22:24
Medlem
Citat:
När en person föds med anlag för att utveckla bipolaritet kan någonting som händer i livet utlösa den. Flera faktorer samverkar för att orsaka sjukdomen och påverka förloppet men hur den utvecklas varierar mellan individer.

Jag gillar inte att du lägger skulden på dem som begår självmord. Du är en klassisk skitstövel.
Hahaha - säger killen som lägger skulden på föräldrarna.
Släpp nu Freud (Sverige är det sista landet på jorden som fortfarande tror på den mytomanen och tomten) och ta till dig verkligheten. Jag lägger skulden på naturen, evolutionen - inte på personen som sådan.
Men du vågade inte läsa länken jag postade va - jag kände det på mig.
Citera
2023-04-04, 07:27
Medlem
HarryManbacks avatar
I mitt fall så har jag haft självmordstankar under olika perioder i livet.

Allt kopplat till psykisk ohälsa såsom depressioner, manier och psykoser. Det är helt enkelt jävligt stökigt att leva med grav psykisk sjukdom. Hanterar det idag men emellanåt har det varit på gränsen till outhärdligt.

Jag led helt enkelt så hårt att jag ville få slut på det. Jag kände att det var en satans uppförsbacke. Som tur är behöll jag en liten gnista av hopp som växt med tiden.

Mediciner har hjälpt enormt, även om dom har störda biverkningar. Tänker på neruroleptika.

Sist jag tittade upp statistiken var självmord den främsta dödsorsaken för män mellan 18-49. Psykisk ohälsa är ett stort problem i samhället. Vi verkar inte ha en bred lösning utan det är upp till individen och dom nära och kära runt omkring.

Jag har haft tur som haft nära som brytt sig och fått mig på rätt spår. Men mycket har också varit en järnvilja att resa sig igen.
Citera
2023-04-10, 06:23
På tal om Avicii// Påminner om Avicii...

Citat:
En intressant artikel, skriven av en pappa till en pojke som tog sitt liv.
Hur ser man på orsakerna till självmord i sverige. Kan det vara så att vi har en för snäv och medikaliserad bild av det hela. Att det är en mycket mer komplex fråga - men att vi inte orkar eller vågar fundera över det.

https://kvartal.se/artiklar/sjalvmor...t-overvagande/

I alla typer av samtid kommer det alltid att finnas dem som tar sitt liv.
Det finns helt enkelt inte utrymme för alla oavsett i vilken tid alla lever.
Det är väl den enkla förklaringen, att något till sist får någon att tippa över kanten, och det är denna den sista biten som skapar självmördare, att samhället i stort inte höll måttet.
Den här killen orkade inte med kraven som ställdes på honom och i just detta fallet kan man skylla på samhället för utgången och som blev.
Killen hade en ENORM livspanik och precis som Avicii hade:-(
Senast redigerad av hee4r 2023-04-10 kl. 06:53.
Citera
2023-04-10, 12:27
Avstängd
Det är konstigt att man inte infört nollvision mot detta också som man gjort i trafiken. Det andra alternativet vore kanske att tillåta aktiv dödshjälp.
Citera
2023-04-18, 17:10
Medlem
Jonblunds avatar
Vill peka på några blogginlägg alla relativt korta texter både filosofiska och litterära som alla på ett eller annat sätt handlar om självmord.

https://kirillovdotblog.wordpress.co...m-dodligheten/

https://kirillovdotblog.wordpress.co...-det-en-utvag/

https://kirillovdotblog.wordpress.co...a-sjalvmordet/

https://kirillovdotblog.wordpress.co...irginia-woolf/
Citera
2023-04-18, 17:23
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Tvärt om har ju pappan accepterat självmordet i betydligt större grad än vården och samhället.
De båda sistnämnda vägrar ju tro att människor kan begå självmord utan att vara i princip sinnessjuka.

Den gemensamma nämnarern för det höga antalet svenska pojkar som tar sitt liv är att dom vill vara som amerikanska machomän. Dom måste dresseras in i en feminiserad svenskhet som dom trivs med, och hållas borta från amerikanska filmer och machopropaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in