2022-11-12, 07:46
Medlem
Hej,

sent igår kväll så såg jag vad som sannolikt var polisjakt. Det var en bil som kom i hög hastighet och när föraren skulle svänga, så verkade han nästan tappa kontrollen över bilen och en polisbil körde precis efter föraren, mest troligt jagade polisen föraren.

Polisens siren lyste (ej blickade) och inget ljud kom.

Vore det inte aktuellt för sådant tillfälle för polisserien? Inte bara för att föraren skall bli medveten över att en polis är bakom, för det visste säkert föraren redan, men också andra bilister, så man hinner svänga av/stannar vid en korsning, så man inte står i vägen. En liten ljudsignal helt enkelt så andra människor blir medvetna helt enkelt.

Om polisserien inte anses vara aktuellt för sådant här tillfälle, så undrar jag varför och vänder min fråga som jag skrev ett stycke här ovanför + undrar jag, när det är aktuellt för att en polisserien skall sättas igång och varför?

Tack för svar!
Citera
2022-11-12, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej,

sent igår kväll så såg jag vad som sannolikt var polisjakt. Det var en bil som kom i hög hastighet och när föraren skulle svänga, så verkade han nästan tappa kontrollen över bilen och en polisbil körde precis efter föraren, mest troligt jagade polisen föraren.

Polisens siren lyste (ej blickade) och inget ljud kom.

Vore det inte aktuellt för sådant tillfälle för polisserien? Inte bara för att föraren skall bli medveten över att en polis är bakom, för det visste säkert föraren redan, men också andra bilister, så man hinner svänga av/stannar vid en korsning, så man inte står i vägen. En liten ljudsignal helt enkelt så andra människor blir medvetna helt enkelt.

Om polisserien inte anses vara aktuellt för sådant här tillfälle, så undrar jag varför och vänder min fråga som jag skrev ett stycke här ovanför + undrar jag, när det är aktuellt för att en polisserien skall sättas igång och varför?

Tack för svar!
Oj jag läste rubrik och text flera gånger utan att fatta varför någon polisserie som det syftades på och varför det skulle vara med.
Sedan fattade jag att det var fråga om en enkel felstavning. Polissiren skulle det vara.
Vad jag förstår så avstår de ibland från siren då det kan stressa och orsaka olyckor.
Citera
2022-11-12, 08:38
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Oj jag läste rubrik och text flera gånger utan att fatta varför någon polisserie som det syftades på och varför det skulle vara med.
Sedan fattade jag att det var fråga om en enkel felstavning. Polissiren skulle det vara.
Vad jag förstår så avstår de ibland från siren då det kan stressa och orsaka olyckor.

Sirenen används för att påkalla uppmärksamhet, innebörden är att fordonet med siren skall ges fri väg.

Är vägen fri ändå, så behövs inte sirenen.

Snarare överanvänds sirenen,

LL
Citera
2022-11-12, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Sirenen används för att påkalla uppmärksamhet, innebörden är att fordonet med siren skall ges fri väg.

Är vägen fri ändå, så behövs inte sirenen.

Snarare överanvänds sirenen,

LL
Så rätt, den ska inte överanvändas. Då tror jag att det är risk att vi förlorar respekten för den
Citera
2022-11-12, 10:37
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Frågan är varför polisen skulle vilja att framförvarande bilar ska flytta sig? De lär ju hellre se vägen blockerad…
Citera
2022-11-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Frågan är varför polisen skulle vilja att framförvarande bilar ska flytta sig? De lär ju hellre se vägen blockerad…

Hmm är ingen expert på vad som gäller vid "efterföljande" Men kan ju vara motiverat med sirener för att typ lite äldre folk som kanske ska gå över gatan ska uppmärksammas på att det kommer en bil som troligen kör alldeles för fort och knappast lär stanna om nån ska gå över gatan..Men gissar att det finns regler för när ett "efterföljande" ska avbrytas om det är risk för ska allmänheten skadas typ..
Senast redigerad av Tjonk 2022-11-12 kl. 10:50.
Citera
2022-11-12, 11:26
Medlem
Tranquility Bass avatar
Siren ska som sagt användas för att få uppmärksamhet, som trafikant ska du ha tillräcklig uppmärksamhet för att även lägga märke till ett utryckningsfordon med enbart ljus. Kan även tänka mig att det inte är allt för skönt att sitta i ett fordon med siren på, borde även påverka kommunikationen markant.

Citat:

Tror nog man vill undvika olyckor där tredje man är inblandad för man använt deras fordon som stoppkloss. Tänk dig själv medierapporteringen om det kom fram att polisen medvetet och konsekvent använde tredje man för att stoppa bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Men gissar att det finns regler för när ett "efterföljande" ska avbrytas om det är risk för ska allmänheten skadas typ..

Det finns det.
Citera
2022-11-12, 13:22
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Tror nog man vill undvika olyckor där tredje man är inblandad för man använt deras fordon som stoppkloss. Tänk dig själv medierapporteringen om det kom fram att polisen medvetet och konsekvent använde tredje man för att stoppa bilar.

Tror ärligt inte på någon överdriven mediarapportering om en flyende bil kör in i häcken på framförvarande sålänge polisen inte har sirenerna påslagna. Med sirenerna påslagna däremot. Men jag vet inte…
Citera
2022-11-12, 20:10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Tror ärligt inte på någon överdriven mediarapportering om en flyende bil kör in i häcken på framförvarande sålänge polisen inte har sirenerna påslagna. Med sirenerna påslagna däremot. Men jag vet inte…

Om polisen medvetet skulle avstå från att vilja ha fri väg och istället välja att använda tredje persons fordon som stoppkloss skulle det nog bli artiklar i media. Att bli påkörd av ett annat fordon är rätt oskönt. speciellt i hög fart.
Citera
2022-11-12, 22:30
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om polisen medvetet skulle avstå från att vilja ha fri väg och istället välja att använda tredje persons fordon som stoppkloss skulle det nog bli artiklar i media. Att bli påkörd av ett annat fordon är rätt oskönt. speciellt i hög fart.

Du tror inte sirener stressar den flyende och därmed ökar risken för olyckor? Det är knappast polisens jobb att påkalla ”fri väg” för en flyende och törs påstå att media skulle skriva betydligt mer om en olycka där polisen jagat efter med sirener än utan vid en olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in