Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Jag fick en hård klump i magen av att B.Salming höll handen för munnen då han grät. Det såg ut som att han skämdes för sitt medicinska tillstånd. Hoppas att jag har fel och det var något annan orsak. Finns det någon på planeten som inte ska skämmas för något så är det nog B.Salming.
Förövrigt så borde Norris Trophy byta namn till Salming Trophy och prispengar bör gå till ALS-forskning. En skam att B.Salming aldrig vann det priset under sina aktiva år så det är det minsta NHL kan göra.
Betänk att denne ”gosse” är mer eller mindre stenhårt uppfostrad att inte gråta inför andra. Känns orättvist att internet inte fanns på hans tid eller ens tv (vet att tv fanns, men inte fan sändes det NHL-matcher). Älskar gubbfan och hoppas på ett mirakel. Många svenskar begriper inte hur stor han är och det är väl kanske det som är trösten då Börje knappast lider av hybris utan nog hellre sitter i sin stuga tillsammans med familj och vänner.
Han ondgjorde sig över att säkerhetspersonal körde bort uteliggare från Maple Leafs stadion, hans svar var att bjuda in dessa hemlösa och snacka med dom i timmar då han ansåg att de var riktiga kämpar och gillade deras historier.
Att Börje är en av världens bästa hockeyspelare skriver nog alla under på, men det är ändå det genuina, det medmänskliga som gör honom riktigt, riktigt stor.
Han är tack och lov inte död än och jag hoppas såklart på mirakel så som de flesta andra. Större människa får man leta efter.