2022-11-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Svenska hockeyförbundet firar 100år och på torsdag 17 november går Tidernas hockeygala.
SVT sänder från kl.20.00.

Börje bör få ett stort hyllande även då, samt få motta div priser.

https://www.swehockey.se/Toppnyheter/TidernasHockeygala

Tyvärr kommer hans hyllningar ta bort uppmärksamheten för hockeyn som ska hyllas
Citera
2022-11-13, 22:20
Medlem
Sån gräslig sjukdom ALS är och det gör mig ont om alla som drabbas av den.
Det är underbart att Börje får bli så hyllad nu då han är i livet och får känna all uppskattning och kärlek.
Det behöver han ❤️
Citera
2022-11-14, 02:29
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Tyvärr kommer hans hyllningar ta bort uppmärksamheten för hockeyn som ska hyllas

Lägger man upp galan på rätt sätt så kommer nog alla som ska hyllas få sin tid.
Men visst kommer det att bli mycket fokus på Börje, men de tror ja inte någon tycker är konstigt eller har något emot.

Han hade fått pris för bästa back även utan sin sjukdom men visst lär de bli extra applåder och hyllningar nu och det är han är värd!
Han öppnade upp för att fler svenskar skulle komma att lyckas i NHL och så länge hans minne lever kvar där borta så kommer det vara något positivt även för framtida spelare.

Sen tycker jag det är hög tid att det blir en hockeygala. Konstigt att det ska behövas ett jubileum för att få till detta.
Svensk hockey borde ha en egen gala varje år (sen många år).
Citera
2022-11-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kbt123
Det där är ju väldigt knapert med information och verkligen ingen bekräftat orsak till att bli drabbat av als.
Att ha lite fett på kroppen och vara vältränad bör knappast öka riskerna för als.
Äter du en fett och proteinrik kost så får kroppen det fett den behöver. Kroppsfett är en reserv som kroppen kan ta av för att försörja sig när den är utan föda. Börje har knappast legat på något livsfarligt näringsunderskott.

Du tror inte att allt våld mot huvudet och organ, hjärnskakningar och fyrtioelva narkoss nedsövningar kan ha en orsak till als?

Nej det orsakas inte av yttre våld då det är ett protein och det sprids just genom nervsystemet.
Det är heller inte bra för kroppen att ha för lågt kroppsfett. Att vara shreddad som bara den må se bra ut men det är inte bra.

Jag litar nog mer på KI i detta fall men att Börje legat på livsfarligt näringsunderskott, när så klart inte. Men han är fortfarande en vältränad och senig man med lite kroppsfett.
Citera
2022-11-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Lägger man upp galan på rätt sätt så kommer nog alla som ska hyllas få sin tid.
Men visst kommer det att bli mycket fokus på Börje, men de tror ja inte någon tycker är konstigt eller har något emot.

Han hade fått pris för bästa back även utan sin sjukdom men visst lär de bli extra applåder och hyllningar nu och det är han är värd!
Han öppnade upp för att fler svenskar skulle komma att lyckas i NHL och så länge hans minne lever kvar där borta så kommer det vara något positivt även för framtida spelare.

Sen tycker jag det är hög tid att det blir en hockeygala. Konstigt att det ska behövas ett jubileum för att få till detta.
Svensk hockey borde ha en egen gala varje år (sen många år).

Knappast. Lidström är bättre back än vad Börje är
Citera
2022-11-14, 18:00
Medlem
OneTaps avatar
Börje vs foppa om båda e i sitt prime. vem hade vunnit?
Citera
2022-11-14, 18:13
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag fick en hård klump i magen av att B.Salming höll handen för munnen då han grät. Det såg ut som att han skämdes för sitt medicinska tillstånd. Hoppas att jag har fel och det var något annan orsak. Finns det någon på planeten som inte ska skämmas för något så är det nog B.Salming.

Förövrigt så borde Norris Trophy byta namn till Salming Trophy och prispengar bör gå till ALS-forskning. En skam att B.Salming aldrig vann det priset under sina aktiva år så det är det minsta NHL kan göra.

Betänk att denne ”gosse” är mer eller mindre stenhårt uppfostrad att inte gråta inför andra. Känns orättvist att internet inte fanns på hans tid eller ens tv (vet att tv fanns, men inte fan sändes det NHL-matcher). Älskar gubbfan och hoppas på ett mirakel. Många svenskar begriper inte hur stor han är och det är väl kanske det som är trösten då Börje knappast lider av hybris utan nog hellre sitter i sin stuga tillsammans med familj och vänner.

Han ondgjorde sig över att säkerhetspersonal körde bort uteliggare från Maple Leafs stadion, hans svar var att bjuda in dessa hemlösa och snacka med dom i timmar då han ansåg att de var riktiga kämpar och gillade deras historier.

Att Börje är en av världens bästa hockeyspelare skriver nog alla under på, men det är ändå det genuina, det medmänskliga som gör honom riktigt, riktigt stor.

Han är tack och lov inte död än och jag hoppas såklart på mirakel så som de flesta andra. Större människa får man leta efter.
Citera
2022-11-14, 18:33
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Personligen förstår jag inte storheten i honom. På hockeyplanen alltså.

Även om du är oinsatt kan du ju kika på statistik. Tänk på att hockeyspelare inte på långa vägar hade samma skydd då som nu. Börje slängde sig glatt framför puckar för att göra sitt jobb. Han har väl nästintill brutit varenda revben i kroppen efter att ha stoppat slagskott mot mål? Skridskon han fick i ansiktet med 300stygn som resultat berodde väl på att han hade full fokus på pucken han precis stoppat från att hamna i mål? Mer hängiven ”arbetare” får man leta efter.

Vad säger du om alla assister han gjort? Har han bara haft tur eller har han gått all in? Börje är den största Sverige exporterat, Zlatan är inget i jämförelse vad det gäller uppoffring för sporten och ”sitt lag”.

Vill verkligen inte skriva detta, men när Börje dött kommer svenska folket inklusive dig höja på ögonbrynen när ni ser minnesprogram och inser hur förbannat stor han är.
Citera
2022-11-14, 18:36
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Knappast. Lidström är bättre back än vad Börje är
Generationsfråga så enkelt är det bara Lidas var den yngre generationens back medans Börje är den alla kommer i håg som den bäste från äldre generationen, För mig är Börje bättre än Lidas på alla sätt men han offrade sig och spelade mer hårdare än Lidas gjorde!
Citera
2022-11-14, 18:40
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Hur menar du att en av tidernas största hockeyspelare skulle kunna flytta fokus från sporten? I min värld är typ Gretzky den enda som är större sett till generation.
Citera
2022-11-14, 18:48
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Generationsfråga så enkelt är det bara Lidas var den yngre generationens back medans Börje är den alla kommer i håg som den bäste från äldre generationen, För mig är Börje bättre än Lidas på alla sätt men han offrade sig och spelade mer hårdare än Lidas gjorde!

Så är det, tänk dig Salming i början av sin karriär idag 2022. Hade de ens böjda blad på klubborna när han lirade?
Citera
2022-11-14, 20:15
Medlem
Tillssons avatar
Klipp från hans avtackning i Canada - jobbigt att se på .

https://www.youtube.com/watch?v=8Nei...nnel=SPORTSNET
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in