2022-11-12, 18:47
Medlem
Jag hade verkligen unnat honom en fin ålderdom.
Minns Big Horn Steakhouse i Pattaya för 15-16 år sedan. Jag var där och åt och ett par bord bort satt Börje Salming. Där satt jag tio år yngre, fet och halvalkis och bara blängde som en jävla fågelholk. Det som slog mig var att fan vad stilig Börje var, ja han var mycket stilig, och jag är inte fikus. Inte en gnutta fett på den gubben!
Citera
2022-11-12, 19:16
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag hade verkligen unnat honom en fin ålderdom.
Minns Big Horn Steakhouse i Pattaya för 15-16 år sedan. Jag var där och åt och ett par bord bort satt Börje Salming. Där satt jag tio år yngre, fet och halvalkis och bara blängde som en jävla fågelholk. Det som slog mig var att fan vad stilig Börje var, ja han var mycket stilig, och jag är inte fikus. Inte en gnutta fett på den gubben!
Å då har han fått runt 500 stygn sydda i ansiktet, och då inte för något skönhetsingrepp direkt utan för att få det att hålla ihop.
Över 300 st 1986 när han blev trampad med skridsko över ansiktet.
Så visst är han en snygg och stilig man för sin ålder och alla skador.
Citera
2022-11-12, 19:21
Avstängd
Tillssons avatar
Fasiken vad dålig han såg ut på TV-bilderna från Canada som vi kunde se nu .....
Citera
2022-11-12, 19:36
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Fasiken vad dålig han såg ut på TV-bilderna från Canada som vi kunde se nu .....
Ja de har gått extremt fort.
Läste nåt om att man mäter värden på sjukdomen och vanligtvis ligger man på ca 1500 när man får beskedet och då kan man ha upp till 7år kvar.
Börjes värden i somras va på 500.
(Vad de betyder har ja inte koll på men antar att de typ "räknar ner")
Så tragiskt att se en så stark man så förstörd så extremt fort.
Men härligt att han kunde åka till Toronto en sista gång och få ta emot alla hyllningar.
Citera
2022-11-12, 20:28
Medlem
Tullamores avatar
Hjärtskärande att se hyllningarna från Toronto Han verkar fort bli sämre. Fy fan vilken vidrig sjukdom ALS är!
Citera
2022-11-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Hjärtskärande att se hyllningarna från Toronto Han verkar fort bli sämre. Fy fan vilken vidrig sjukdom ALS är!
Ja verkligen. helt sjukt vad fort han har blivit sämre. Hörde något om att det fanns någon bromsmedicin för als som ej är godkänd i Sverige. Hoppas han kan få den nu när han är i Kanada om den hjälper
Citera
2022-11-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Läste nåt om att man mäter värden på sjukdomen och vanligtvis ligger man på ca 1500 när man får beskedet och då kan man ha upp till 7år kvar.
Men härligt att han kunde åka till Toronto en sista gång och få ta emot alla hyllningar.

Finns inget sätt att mäta sjukdomsförloppet annat än på en funktionsskala där får man värdera funktionsgraden i en mängd kategorier som andning, svälja, motorik etc. Ju lägre värde desto sämre funktion, eller 0 ingen funktion alls. I sällsynta fall kan man sporadiskt ”vinna tillbaka” någon poäng om funktionen förbättras, men i princip är det en nedräkning.

Det finns ett fåtal fall där man återfått all funktion och ”blivit frisk” men jag tycker det känns tveksamt. Verkar mer sannolikt att man inte haft ALS men något som liknat ALS.
Senast redigerad av KR12345 2022-11-12 kl. 20:43.
Citera
2022-11-12, 22:11
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=HRvFOYHtG14

Så stor och inga divalater
Citera
2022-11-13, 00:49
Avstängd
Tillssons avatar
Citat:

Ja det var grymt att se! (Trots allt)
Citera
2022-11-13, 01:53
Medlem
aina08s avatar
Väldigt fin hyllning för Börje och hans familj på isen.
Hela publiken stod upp redan från början.
Det var omöjligt att hålla tillbaka tårarna.
Jag såg inte riktigt vilka i familjen som var med förutom frun och dottern Bianca (kanske hans andra 3 barn?) men tänker att det måste vara stort även för dom att få vara med och uppleva detta. Alla har ju inte sett honom spela som aktiv.
Sen tänker man att det måste va utmattande att som sjuk vara på plats med allt runt omkring och alla i hela stan som vill hälsa och få kontakt med honom.
Men några minuter efter hyllandet på isen sitter han uppe på läktaren och kollar på matchen...
Citera
2022-11-13, 02:13
Medlem
Citat:
Väldigt fin hyllning för Börje och hans familj på isen.
Hela publiken stod upp redan från början.
Det var omöjligt att hålla tillbaka tårarna.
Jag såg inte riktigt vilka i familjen som var med förutom frun och dottern Bianca (kanske hans andra 3 barn?) men tänker att det måste vara stort även för dom att få vara med och uppleva detta. Alla har ju inte sett honom spela som aktiv.
Sen tänker man att det måste va utmattande att som sjuk vara på plats med allt runt omkring och alla i hela stan som vill hälsa och få kontakt med honom.
Men några minuter efter hyllandet på isen sitter han uppe på läktaren och kollar på matchen...
Håller med, mycket fin hyllning.
Förstår inte hur spelarna kan hålla sig från att inte böla. Kanske totalt fokus på matchen, vem vet.
Rörande oavsett. Märks att han tappat mycket av muskelkontrollen i kroppen, men det syntes ändå att han verkligen uppskattade det här. Förmodligen en jäkla massa minnen som surrar runt.
Citera
2022-11-13, 03:11
Medlem
Blundettos avatar
Jag fick en hård klump i magen av att B.Salming höll handen för munnen då han grät. Det såg ut som att han skämdes för sitt medicinska tillstånd. Hoppas att jag har fel och det var något annan orsak. Finns det någon på planeten som inte ska skämmas för något så är det nog B.Salming.

Förövrigt så borde Norris Trophy byta namn till Salming Trophy och prispengar bör gå till ALS-forskning. En skam att B.Salming aldrig vann det priset under sina aktiva år så det är det minsta NHL kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in