• 1
  • 2
2022-11-12, 02:18
Medlem
donnamanloves avatar
Hej!
Jag har ett mindre problem som stör mig sedan en tid tillbaka. Alla Google-tjänster tror att jag är i Norge.
Det gör att reklamen jg får på t ex youtube är norsk vilket inte är så störande, däremot är det väldigt störande att mina sökresultat på Google är på norska trots att jag skriver på svenska. Söker jag efter en produkt får jag enbart upp norska butiker som säljer den osv. Betydligt mer störande än det faktiskt låter.
Jag är hemma, i en lägenhet jag bott i under säkert 15 år. Har besökt Norge 0 ggr under de åren. Både min telefon, padda och smart-tv tror helt plötsligt att jag är i Norge och anpassar det efter detta.
Jag har även en padda jag ”fått” av kommunen(för att läsa handlingar inför beslut) då jag är förtroendevald vilken körs på annat nätverk och den verkar lyckligtvis inte ha hoppat över till Norge för det skulle ställa till problem iom med sekretess osv.

Men hur fan löser jag problemet?! Har någon fått liknande?! Vill minnas att jag läst om det tidigare men hittade ingen tråd nu.

Har någon en lösning är jag dig extremt tacksam. Skriv gärna en förklaring som om det vore till en 65+are med noll intresse för datorer, mina kunskaper om det här är sämre än ”bristfälliga” (som kanske märks).

Tack på förhand.
Citera
2022-11-12, 02:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Ändra land i inställningarna.
Citera
2022-11-12, 03:13
Medlem
Jag som anser mig själv som relativt teknisk brukar själv ha problem med detta. Samma om jag frivilligt vill in och söka på google.no eller google.dk så får jag ändå bara upp svenska resultat. När jag väl tillslut lyckats få söka på t ex. danska så brukar de bli dansk reklam och resultat ett tag sen. Även om jag går tillbaka till .se
Citera
2022-11-12, 10:45
Medlem
retardators avatar
Norge är i alla fall rätt världsdel. Själv pendlar jag mellan Strängnäs och Beliz i västafrika beroende på vilken jävla app jag använder. Enligt Easypark befinner jag mig på flera kilometers djup i Atlanten när jag parkerar på Söder, men är jag i Enskede befinner jag mig i Majorna eller Beliz.

Jag kan BEVISA att jag inte hinner från Atlanten till Majorna på 20 minuter.
Citera
2022-11-12, 11:36
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Norge är i alla fall rätt världsdel. Själv pendlar jag mellan Strängnäs och Beliz i västafrika beroende på vilken jävla app jag använder. Enligt Easypark befinner jag mig på flera kilometers djup i Atlanten när jag parkerar på Söder, men är jag i Enskede befinner jag mig i Majorna eller Beliz.

Jag kan BEVISA att jag inte hinner från Atlanten till Majorna på 20 minuter.

Syftar du möjligtvis på Belize i Centralamerika?
Citera
2022-11-12, 11:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Hur kan det vara ett problem att du lyckats lura Google?

Många människor över hela världen skulle vara överlyckliga om de kunde kasta grus i algoritm-maskineriet.
Citera
2022-11-12, 15:11
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ändra land i inställningarna.

Det hoppar tillbaka av sig självt hela tiden till Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Hur kan det vara ett problem att du lyckats lura Google?

Många människor över hela världen skulle vara överlyckliga om de kunde kasta grus i algoritm-maskineriet.

Ja, absolut, men jag vill fortfarande inte få upp enbart norska affärer osv när jag söker på en produkt jag ska köpa eller exempelvis vårdalternativ i Norge. Det är störande.
Citera
2022-11-12, 19:14
Medlem
Gå till:

https://www.google.se/preferences?hl=sv&fg=1#languages

under rubriken Språk i vänsterkolumnen, ställ in svenska som språk.

Gå till:

https://www.google.se/preferences?hl=sv&fg=1#

skrolla till Regionsinställningar, ange Sverige.

Borde lösa googlandet i alla fall. 🤞🏻
Citera
2022-11-12, 20:16
Medlem
hashs avatar
Känns som TS skapade tråd i fel forum, inte så nätverks-relaterat.
Citera
2022-11-14, 14:22
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Syftar du möjligtvis på Belize i Centralamerika?

Nej, jag syftar på Gabon i västafrika. Fan vet var Beliz kom ifrån, tror på kortslutning, antingen mental eller materiell.

Det de bägge platserna har gemensamt är att jag aldrig någonsin varit i närheten, aldrig min dator, lur eller bil heller.

Strängnäs är väl inget man skryter om, men där har jag i alla fall varit. Luren, datorn och bilen också, så ur ett normalkonspiratoriskt perspektiv SKULLE det kunna bero på platsangivelser som tycker att jag verkar trivas där eftersom bil+lur+dator+jag bevisligen etc, MEN ute i Atlanten? Och, Gud förbjude, Majorna?
Citera
2022-11-23, 23:02
Medlem
KronPelles avatar
ASUS-router kanske?
Citera
2022-11-24, 09:31
Medlem
Det som hänt är detta: Din ISP har antagligen börjat använda en IP som tidigare använts i Norge. Alla sidor är då inte med på ändringen än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in