2022-11-12, 09:29
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
När man tänker lite på det här med religion och sen faktumet att det existerar och existerat så många människor på jorden i så lång tid med så komplicerade hjärnor och så varierade livshistorier så kan man snabbt komma fram till slutsatsen att det egentligen finns enbart en fråga man måste göra sitt bästa för att hitta svar på och denna fråga är: kommer det man säger från Gud eller nej? Om något inte kommer från Gud så är det faktiskt en ren åsikt.

Åsikter är ju åsikter och de är oftast helt ointressanta för den som söker sanningen. Säger man t.ex att "nej, det finns inget helvete" eller "människan har skapat Gud" eller "islam är en avskyvärd religion och ideologi" (tjena Jomshof) så ser jag faktiskt absolut ingen som helst skillnad mellan det och åsikten "Ronaldo är bättre än Messi" t.ex.

"Jag tycker att Portugal är trevligare än Spanien" är ett annat exempel. En åsikt bara.

Frågeställning: varför förstår människor qtt åsikter om så viktiga ämnen som religion inte har något värde i realiteten?

Alla åsikter är inte lika nyttiga. Att tro på något innebär att man agerar som att det är sant. Att tro att Islam är farligt innebär alltså att man är vaksam mot muslimer, vilket är nyttigt.

En åsikt jag har är att det är väldigt konstigt att många muslimer flyr från sina barbariska länder för att sedan försöka implementera samma barbariska ideologi här.
Senast redigerad av Sedelagen 2022-11-12 kl. 09:38.
Citera
2022-11-12, 09:31
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Lite roligt att alla missade hela poängen med TS och körde på som vanligt. Allt snack om religion och Gud som inte utgår från källor är ju onödigt och meningslöst snack. Hur svårt ska det vara egentligen?

Fast källorna kan väl också hävdas vara "åsikter" skrivna av människor?

T. ex. skrev Jesaja att Den Väldige kommer krossa vissa spädbarn. Jag tror att det är en "åsikt" från Jesaja, inte Guds ord.
Citera
2022-11-12, 09:33
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
Jag förstår nog inte riktigt ditt inlägg.

Om en "källa"(bibeln) innehåller massa dårskaper så gör det ju att man inser snabbt att texterna är skrivna av människor och inte nån gud.

Hur vet man om det är dårskap? I synnerhet moral. Det kanske är vi som är dåraktiga, inte dem?
Citera
2022-11-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Hur vet man om det är dårskap? I synnerhet moral. Det kanske är vi som är dåraktiga, inte dem?

Om gud finns är han/hon/den ren ego-lös kärlek.

Men mycket i dessa böcker vittnar om egostyrd lättkränkthet som är en uppenbar mänsklig egenskap. alltså är dom delarna, om inte alla, människopåhittade.
Citera
2022-11-12, 10:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Fast källorna kan väl också hävdas vara "åsikter" skrivna av människor?

T. ex. skrev Jesaja att Den Väldige kommer krossa vissa spädbarn. Jag tror att det är en "åsikt" från Jesaja, inte Guds ord.
Det var Jesajas lärjungar som bildade berättartraditionen långt efter hans död. Vad som så småningom skrevs ned är ytterligare ett frågetecken.
Citera
2022-11-12, 10:10
Medlem
Citat:
Lite roligt att alla missade hela poängen med TS och körde på som vanligt. Allt snack om religion och Gud som inte utgår från källor är ju onödigt och meningslöst snack. Hur svårt ska det vara egentligen?
Nej. Anden finner du i dig själv, inte i skrifter som andra människor skrivit.
Citera
2022-11-12, 11:07
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Men den kan ju vara falsk.
Vi kan förstå det viktiga. Acceptera det. Leva i det. Med det.
Vi bär ju på massa lögner när vi inte vill tro gott.

Inte fan skulle man komma på det Jesus säger och essensen från Bibeln själv, I ett begränsat världsligt utrymme. Man skulle inte våga tro. Inte hänge sig det. Åtminstone..

Vi kommer inte långt själva.
Citera
2022-11-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Men den kan ju vara falsk.
Vi kan förstå det viktiga. Acceptera det. Leva i det. Med det.
Vi bär ju på massa lögner när vi inte vill tro gott.

Inte fan skulle man komma på det Jesus säger och essensen från Bibeln själv, I ett begränsat världsligt utrymme. Man skulle inte våga tro. Inte hänge sig det. Åtminstone..

Vi kommer inte långt själva.
Å andra sidan kan du aldrig finna anden i dig själv bara genom att läsa.
Citera
2022-11-12, 11:20
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Å andra sidan kan du aldrig finna anden i dig själv bara genom att läsa.
Nej. Vill du utveckla ditt tänk kring Det? Det är ju viktigt att man känner sig trygg och ok när man är ute bland folk. Lev och låta leva typ o sånt.. svårt att acceptera andra synsätt när man sett en del sanning. Det är svårt. Det är det..
Måste släppa taget och lita på Gud. Läget är under kontroll.
Citera
2022-11-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Nej. Vill du utveckla ditt tänk kring Det? Det är ju viktigt att man känner sig trygg och ok när man är ute bland folk. Lev och låta leva typ o sånt.. svårt att acceptera andra synsätt när man sett en del sanning. Det är svårt. Det är det..
Måste släppa taget och lita på Gud. Läget är under kontroll.
Nej det är inget som går att förmedla verbalt.

Sedan ska jag inte påstå att jag är någon andlig gigant, jag lär mig fortfarande.

Generellt kan man säga att du känner när anden lever i dig. Den lever inte alltid i mig eftersom jag ibland bli deprimerad. Då är det Motståndaren som tagit över men jag försöker alltid ta mig tillbaka till anden.
Citera
2022-11-12, 11:46
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Nej det är inget som går att förmedla verbalt.

Sedan ska jag inte påstå att jag är någon andlig gigant, jag lär mig fortfarande.

Generellt kan man säga att du känner när anden lever i dig. Den lever inte alltid i mig eftersom jag ibland bli deprimerad. Då är det Motståndaren som tagit över men jag försöker alltid ta mig tillbaka till anden.
Ja det är klart. Vi får tillåta oss att vara människor.
Överlåta det till Gud att vara Gud

Det är många bollar att hålla i luften om man är lite kontrollerande orolig och otrygg av sig.

Så förhållandet med Gud är det viktigaste. Att det står rätt till där. Det vet vi att från Herrens sida är det lugnt. Bara upp till oss.

Det kommer bli bättre. Det kommer bli perfekt.
Citera
2022-11-12, 15:53
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:

Ok, åter igen, kommer det du säger från Gud eller är det en åsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in