2022-11-11, 19:40
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Du kommer hamna i helvetet med oss andra, ses där.

Är du troende och inte har några problem med gud så omvänd dig snarast.
Det finns bara 1 väg. sanningen vägen och livet.
Jag förstår nu att de har en annan Gud. Nej Gud är samma. Men de är annorlunda. De vill vara annorlunda.

Liksom homosexuella.
Citera
2022-11-11, 19:47
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag förstår nu att de har en annan Gud. Nej Gud är samma. Men de är annorlunda. De vill vara annorlunda.

Liksom homosexuella.

Gud kommer alltid att vara det du vill att Gud skall vara, med din tro så finner du svar. Inte alltid det svaret du vill ha men eftertanken ger dig ett svar. Sedan är det upp till dig hur du använder det men om du aldrig stannar upp och frågar eller tänker efter så går det neråt.

Detta behöver du egentligen inte vara religiös för att behöva, men det finns vägledning att tillgå.

För att svara på TS fråga så är värdet i att tro det som betyder något.
Senast redigerad av calmsolution 2022-11-11 kl. 19:49.
Citera
2022-11-11, 19:59
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Gud kommer alltid att vara det du vill att Gud skall vara, med din tro så finner du svar. Inte alltid det svaret du vill ha men eftertanken ger dig ett svar. Sedan är det upp till dig hur du använder det men om du aldrig stannar upp och frågar eller tänker efter så går det neråt.

Detta behöver du egentligen inte vara religiös för att behöva, men det finns vägledning att tillgå.
Segern är vår. Vi söker vägledning varje dag.
Fadern Sonen och den heliga anden.. Tro! Vet. Bli!

Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?
Citera
2022-11-11, 20:07
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Segern är vår. Vi söker vägledning varje dag.
Fadern Sonen och den heliga anden.. Tro! Vet. Bli!

Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?

Din största fiende är ofta du själv. Värdet av religion är att du kan få vägledning i frågor där du av mänskliga skäl inte har svaret på, det kan hjälpa många.
Citera
2022-11-11, 20:16
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Jomen visst tror jag att det finns en gud. Det måste bara finnas något som är större än vårt kända universum, alla nebulosor, alla galaxer, stjärnor, planeter, nationer, samhällsklasser, enskilda personer, du och jag.

Jo, jag läste en berättelse en gång av en japansk författare Kenji Miyasawa om en jordgud som älskade en björkprinsessa som i sin tur var imponerad av en räv. Jordguden blev svartsjuk och dödade räven. Resultatet var så sorgligt, räven var bara en bluff han hade bara en jordhåla och ingen Leicakamera som han skrutit med åt björken. Jo så tror jag det är. Vi är omgivna av dessa gudar, som faktiskt hjälper oss när vi behöver det och ber om det. Jag har fått hjälp en gång då jag verkligen bad om hjälp. De är personliga, sök dem nära, de finns i naturen. Tillsamans i massor är de nog alltet.
Jo, något existerar ju utanför vårat universum. Allt som var komprimerat före big bang fanns ju någonstans. När det kommer till religioner så är det folk kallar "new age" ned andar healing med mera det enda jag fått bevis för många gånger om. Hade varit extremt intressant att veta vilka religioner osm fanns innan säg senaste istiden. Även om vi har rätt dålig koll på det som fanns över 5000 år sedan. Åsikter och tankar kommer ju ifrån våra egna själar. De högre makterna har nog föga intresse av att mata varenda varelse i universum med tankar.
Citera
2022-11-11, 20:36
Medlem
TheSamePersons avatar
Lite roligt att alla missade hela poängen med TS och körde på som vanligt. Allt snack om religion och Gud som inte utgår från källor är ju onödigt och meningslöst snack. Hur svårt ska det vara egentligen?
Citera
2022-11-11, 21:05
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Din största fiende är ofta du själv. Värdet av religion är att du kan få vägledning i frågor där du av mänskliga skäl inte har svaret på, det kan hjälpa många.
Absolut. Jag är min enda fiende. Utan mig fanns inga problem.
Värdet av religion är stort. Det är ett faktum. Det är en familj som samlas kring Jesus Gud. Framför allt. Hur vore det om vi inte hade varandra? Tänk att vara ensamt helgon bland vargar? Det går inte.
Citera
2022-11-11, 22:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
När man tänker lite på det här med religion och sen faktumet att det existerar och existerat så många människor på jorden i så lång tid med så komplicerade hjärnor och så varierade livshistorier så kan man snabbt komma fram till slutsatsen att det egentligen finns enbart en fråga man måste göra sitt bästa för att hitta svar på och denna fråga är: kommer det man säger från Gud eller nej? Om något inte kommer från Gud så är det faktiskt en ren åsikt.

Åsikter är ju åsikter och de är oftast helt ointressanta för den som söker sanningen. Säger man t.ex att "nej, det finns inget helvete" eller "människan har skapat Gud" eller "islam är en avskyvärd religion och ideologi" (tjena Jomshof) så ser jag faktiskt absolut ingen som helst skillnad mellan det och åsikten "Ronaldo är bättre än Messi" t.ex.

"Jag tycker att Portugal är trevligare än Spanien" är ett annat exempel. En åsikt bara.

Frågeställning: varför förstår människor qtt åsikter om så viktiga ämnen som religion inte har något värde i realiteten?
Allting tyder på att människor sedan långt tillbaka tycker sig ha haft kontakt med högre makter som har kunnat påverka deras framgångar. De berättelser som olika folk har berättat skiljer sig åt och målar upp olika bilder, olika religioner. Alla religioner är mer eller mindre otillförlitliga.

De fyra evangelierna är i stort väldokumenterade och analyserade. Här framträder Jesus och berättar en häpnadsväckande historia. Hur vår värld styrs av ofullkomlighet, lögner och våld, men att det finns en annan fullkomlig värld dit alla är välkomna som inte förtrycker andra utan visar varandra kärlek. Och det är en värld som är verkligare än vår värld med dess materia och biomateria.

Min åsikt är att evangelierna är den enda källan till sann kunskap från Gud, en evig och ofattbar makt. Och att alla "osannolikheter" som Jesus demonstrerade är fullkomligt sanna och väl återgivna.
Citera
2022-11-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Lite roligt att alla missade hela poängen med TS och körde på som vanligt. Allt snack om religion och Gud som inte utgår från källor är ju onödigt och meningslöst snack. Hur svårt ska det vara egentligen?
Du har ju inte förstått våra svar på TS fråga
Alla hitills har ju svarat på om det är Gud som sagt vad vi ska tro på och agera efter.
Vi ser ju på olika sätt på detta. Jag tex ser ju inte världsreligionerna som svaret. Jag ser mer en inre väg till att uppnå en förening med det eviga. Naturen.
Citera
2022-11-12, 07:21
Medlem
calmsolutions avatar
Religion har ett högt värde i verkligheten för många människor, oavsett tro. Problemet ligger i att vi människor ofta saknar insikten idag för att diskutera ämnet. Det är väl lite modernt idag att förenkla saker och ting.

Dessutom i vårt upplysta IT-samhälle så förväntar sig alla fakta och bevis men religiös tro handlar inte om det, själva ordet definierar det.

Utan tro kan en människa tappa hopp så trons existerande är viktig för alla, de som inte insett det än kommer någon gång ställas inför det. Antingen från egen erfarenhet eller ur ett perspektiv.
Citera
2022-11-12, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Allting tyder på att människor sedan långt tillbaka tycker sig ha haft kontakt med högre makter som har kunnat påverka deras framgångar. De berättelser som olika folk har berättat skiljer sig åt och målar upp olika bilder, olika religioner. Alla religioner är mer eller mindre otillförlitliga.

De fyra evangelierna är i stort väldokumenterade och analyserade. Här framträder Jesus och berättar en häpnadsväckande historia. Hur vår värld styrs av ofullkomlighet, lögner och våld, men att det finns en annan fullkomlig värld dit alla är välkomna som inte förtrycker andra utan visar varandra kärlek. Och det är en värld som är verkligare än vår värld med dess materia och biomateria.

Min åsikt är att evangelierna är den enda källan till sann kunskap från Gud, en evig och ofattbar makt. Och att alla "osannolikheter" som Jesus demonstrerade är fullkomligt sanna och väl återgivna.

Hur ser du på böckerna som Jesus citerade ifrån då ?
Skulle han gjort det om de inte var sanna texter ?

Bibelns definition av tro finns i Hebreerna 11:1 och det är inte samma som människor i allmänhet definierar tro.
"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se"

Det finns tydliga bevis om man tittar från rätt perspektiv.
Citera
2022-11-12, 09:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Hur ser du på böckerna som Jesus citerade ifrån då ?
Skulle han gjort det om de inte var sanna texter ?

Bibelns definition av tro finns i Hebreerna 11:1 och det är inte samma som människor i allmänhet definierar tro.
"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se"

Det finns tydliga bevis om man tittar från rätt perspektiv.
Alla böcker är skrivna av människor, GT för c:a 3000 år sedan, men Jesus och profeterna fick allt från Gud. Jesus sa ibland "i era skrifter står...", men i evangelierna beskrivs hur Jesus vid ett tillfälle samtalar med Moses och Elias. Alla tre lysande i vitaste vitt. Petrus, Jakob och Johannes bevittnade.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-11-12 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in