Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
När man tänker lite på det här med religion och sen faktumet att det existerar och existerat så många människor på jorden i så lång tid med så komplicerade hjärnor och så varierade livshistorier så kan man snabbt komma fram till slutsatsen att det egentligen finns enbart en fråga man måste göra sitt bästa för att hitta svar på och denna fråga är: kommer det man säger från Gud eller nej? Om något inte kommer från Gud så är det faktiskt en ren åsikt.
Åsikter är ju åsikter och de är oftast helt ointressanta för den som söker sanningen. Säger man t.ex att "nej, det finns inget helvete" eller "människan har skapat Gud" eller "islam är en avskyvärd religion och ideologi" (tjena Jomshof) så ser jag faktiskt absolut ingen som helst skillnad mellan det och åsikten "Ronaldo är bättre än Messi" t.ex.
"Jag tycker att Portugal är trevligare än Spanien" är ett annat exempel. En åsikt bara.
Frågeställning: varför förstår människor qtt åsikter om så viktiga ämnen som religion inte har något värde i realiteten?
Allting tyder på att människor sedan långt tillbaka tycker sig ha haft kontakt med högre makter som har kunnat påverka deras framgångar. De berättelser som olika folk har berättat skiljer sig åt och målar upp olika bilder, olika religioner. Alla religioner är mer eller mindre otillförlitliga.
De fyra evangelierna är i stort väldokumenterade och analyserade. Här framträder Jesus och berättar en häpnadsväckande historia. Hur vår värld styrs av ofullkomlighet, lögner och våld, men att det finns en annan fullkomlig värld dit alla är välkomna som inte förtrycker andra utan visar varandra kärlek. Och det är en värld som är verkligare än vår värld med dess materia och biomateria.
Min åsikt är att evangelierna är den enda källan till sann kunskap från Gud, en evig och ofattbar makt. Och att alla "osannolikheter" som Jesus demonstrerade är fullkomligt sanna och väl återgivna.