• 2
  • 3
2022-11-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Att minska svinnet är ett sätt att öka vinsten
Förvisso, men det stör mig lite att de framställer sig som miljöhjältar när det handlar om profit.
Nåja, inget nytt under solen antar jag...
Citera
2022-11-12, 10:48
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Förvisso, men det stör mig lite att de framställer sig som miljöhjältar när det handlar om profit.
Nåja, inget nytt under solen antar jag...
Jepp

Den tråkiga sanningen är ju att det inte spelar någon roll hur etiskt ett företag är om deras produkter inte säljer.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-11-12 kl. 11:02.
Citera
2022-11-12, 17:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Att minska svinnet är ett sätt att öka vinsten

Minska svinn är bra men det borde kosta mindre då. Klövermjölk kostar obetydligt mindre.

När jag var liten var skummjölk en restprodukt från grädde och smör. Hade det varit idag hade den kostat mer för den ansetts nyttigare. Men på den tiden kostade den mindre än en krona medan standard kostade det dubbla. Som det ska vara. Restprodukter ska inte kosta skjortan.
Citera
2022-11-12, 18:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Ingen av er kan läsa, det är vanlig mjölk + restprodukt.

Har du hittat hur de gör den och proportionerna? Det verkar superhemligt.

Jag dricker ibland denna trots att den är skummig och söt och inte smakar som mjölk. Nära nog. Annars är lågpastöriserad lättmjölk godast. Den får sting av hög vattenhalt som gör att den känns iskall ur en vanlig kyl.

Konstigt nog är högpastöriserad mellanmjölk godare än lättmjölk. Den är bara sötare. Lättmjölken är konstig.

Men jag är inte noga alls eftersom ingen mjölk i mitt område är god. Bästa är från Lidl och jag tror att den rest längst och därför inte smakar grus som vårt vatten gör och därmed vår mjölk.

Finns det andra som glatt dricker Klövermjölk?

Tror när den var en annan sorts mjölk att den var Sveriges första högpastöriserade mjölk. Den var då billigare på riktigt. Alla var emot högpastöriserat men nu verkar folk vant sig. Trots att smaken är helt olika.

OT men hoppas Sverige fortsätter sälja lågpastöriserad mjölk för den smakar nästan som mjölk direkt från kon. Gammaldags mjölk känns nästan som riktig komjölk.
Citera
2022-11-12, 18:48
Medlem
Synd att Arla tog över mejeriet Milko. Den mjölken var bra mycket godare än Klöver.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Milko

Citat:
Milko var en svensk mejeriförening med medlemmar från norra Dalsland, Värmland, Dalarna, Hälsingland, Jämtland, Medelpad och Ångermanland. Mejeriföreningen bildades 1991 som en sammanslagning av Värmlandsmejerier, Dalarnas mejeriförening och Södra Hälsinglands Mejeriet. 2000 fusionerade NNP (Nedre Norrlands Producentförening) och Milko som då blev Sveriges näst störst mejeriförening efter Arla. Efter några år med vikande lönsamhet övertogs verksamheten av Arla hösten 2011.
Citera
2022-11-16, 13:02
Medlem
Tzatzikins avatar
Denna vecka kostar klöverost 69 kronor kilot på lokala mataffären. Ska testa. Är ju väldigt billigt nu för tiden…
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in