2022-11-10, 22:14
Medlem
Som född på senare delen av 80-talet minns jag det som att det dök upp en jävla massa daggmaskar på asfalterade vägar/gångar bara minuter efter att det regnat. Alltså en jävla massa fler maskar än vad jag upplever nu i vuxen ålder. Fruktansvärt många var dom.
Visst upplever en, eller minns, saker som större/längre etc. från barndomen. Det är sedan gammalt, men jag minns fan att vi fyllde hinkar med maskar när det regnade. Vad vi gjorde med dom minns jag inte men antagligen något omoraliskt.

Idag ser jag dom sällan. Bara ett par stycken på sin höjd. Upplever någon samma sak? Har daggmaskbeståndet minskat, eller hade dom bara prime time på 90-talet?
Citera
2022-11-10, 22:22
Medlem
Aldrig tänkt på tidigare men du har fan rätt. Trottoaren kunde ju fullständigt krylla av mask när man gick till skolan en regnig morgon, inte sett det på väldigt många år.
Citera
2022-11-10, 22:27
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Upplever också att det blivit mindre mask. När jag var ung (samma tidsperiod som du nämner) minns jag att man ibland stötte på daggmaskar tjocka som tummar (förvisso barntummar). Tog man några tag i komposten kunde man hitta stora sjok med hundratals maskar. Just dessa sjok med maskar har jag aldrig funnit på senare dar, inte heller dessa enorma maskar. Får dock betona att mitt maskletande kraftigt avtagit.
Citera
2022-11-10, 22:27
Medlem
Hazizas avatar
Det är fan sant nu när du säger det, kommer ihåg att gångvägarna ofta var fyllda av maskar efter det regnat när man vart en liten skit!

Kanske beror på en extrem utbyggnation av stadskärnor osv?
Hur det ser ut längre ut på landet vet jag inte.
Senast redigerad av Haziza 2022-11-10 kl. 22:31.
Citera
2022-11-10, 22:30
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rally-gunnar
Som född på senare delen av 80-talet minns jag det som att det dök upp en jävla massa daggmaskar på asfalterade vägar/gångar bara minuter efter att det regnat. Alltså en jävla massa fler maskar än vad jag upplever nu i vuxen ålder. Fruktansvärt många var dom.
Visst upplever en, eller minns, saker som större/längre etc. från barndomen. Det är sedan gammalt, men jag minns fan att vi fyllde hinkar med maskar när det regnade. Vad vi gjorde med dom minns jag inte men antagligen något omoraliskt.

Idag ser jag dom sällan. Bara ett par stycken på sin höjd. Upplever någon samma sak? Har daggmaskbeståndet minskat, eller hade dom bara prime time på 90-talet?

Säkert kopplat till tillsatser i jordbruket. Själv har jag noterat en kraftig nedgång i småfåglar, kan vara en följd av att maskarna dom åt försvunnit.
Citera
2022-11-10, 22:32
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Stämmer bra det. Instämmer med tidigare talare att det kryllade av dagmaskar förr. Nu vet jag inte faktiskt. Är över 30 år och tänker sällan på daggmaskar numera
Citera
2022-11-10, 22:32
Medlem
revodnebs avatar
Jag krattade trädgården på löv idag, fanns gott om mask, det hade regnat lite också.
Citera
2022-11-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Har du flyttat?

Har flyttat runt en hel del. Att det är mindre mask i stan är en slutsats som är föga förvånande exempelvis. Men min analys utgår ändå från barndomshemmet där jag under ett par år tänkt på det när jag besökt morsan som bor kvar på samma ställe och där det ser i princip likadant ut nu som då.
Citera
2022-11-10, 22:43
Medlem
Mm, var i princip omöjligt att inte cykla på flera 100 på vägen till skolan 😬 på 90talet.
Samma som med insekter, läste här om året att de minskat enormt och att bilister inte längre har samma problem med dom på bilrutor/fronten, kan bara instämma, behöver inte skrapa flugor från rutan var 10mil längre för att se något..
Citera
2022-11-10, 22:47
Medlem
Det stämmer faktiskt, kanske kan bero på att man saltar vägar nuförtiden och att maskar inte tycker om det? I min kompost kryllar det av maskar iaf.
Citera
2022-11-10, 22:48
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rally-gunnar

Ja du har fan rätt. Född tidigt 70-tal och minns när man skulle springa till bussen på morron när det hade regnat - det var som en matta av mask på gångvägen...helt omöjliga att undvika.
Det ser man aldrig nuförtiden
Citera
2022-11-10, 22:51
Medlem
De fans väl överallt när man var barn men men, kanske är de borta numera.

Miljön passar kanske inte dem. Det där med lägre antal spermier osv. Maskar kanske får för mycket miljöskadliga ämnen att jorden har fel pH, mineraler och allt vad de kanske behöver så att de minskar på vissa platser. Bor man på landet och tvättar håret är det skillnad mot i stadsmiljö. Det rinner brunt ner i badkaret. Jag har alltid försökt att tvätta håret så sällan som möjligt men går knappast att vänta 5 dagar längre.. 4 ibland 3 dagar. Man ska klara sig en vecka. Åtminstone 6 dagar.

Miljöföroreningar. Sätter det sig i håret och på annat så lär maskarna känna av det rätt bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in