2022-11-10, 22:56
Medlem
Bassplays avatar
Jag har sagt det här förut!
Det har regnat varje dag här i en vecka nu och jag har inte sett en enda.

En på min skola stoppade ett gäng i innerficka på sin jacka, stängde blixtlåset.. en vecka senare kom han på det, öppnade fickan.. har aldrig känt en sån lukt alla hade undrat vad fan de var som luktade där jackorna hängde.

Minns det så att jag nästan kan känna smak
Citera
2022-11-10, 22:57
Medlem
Kan ju tycka att de borde stått pall för lite mer än miljöförändringar. De verkade ju kunna åla sig tillbaka ner i jorden även när man med plastspaden delat dom i flera delar. Men vad vet jag?
Tänker för övrigt på vilket djur som har prime time nu...Är det silverfisken kanske? Dom verkar ju muterat och växt på sig. Det är kanske en annan historia.
Senast redigerad av Rally-gunnar 2022-11-10 kl. 23:00.
Citera
2022-11-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag har sagt det här förut!
Det har regnat varje dag här i en vecka nu och jag har inte sett en enda.

En på min skola stoppade ett gäng i innerficka på sin jacka, stängde blixtlåset.. en vecka senare kom han på det, öppnade fickan.. har aldrig känt en sån lukt alla hade undrat vad fan de var som luktade där jackorna hängde.

Minns det så att jag nästan kan känna smak

Hoppas ett bra smeknamn uppstod efter den händelsen? Pojken med maskbyxorna osv.
Senast redigerad av Rally-gunnar 2022-11-10 kl. 23:08.
Citera
2022-11-11, 00:03
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Samma sak med insekter. Kommer ihåg hur volvons framruta och strålkastarna kunde vara fulla med döda insekter på 90-talet. Jag upplever aldrig att framrutan blir en insektskyrkogård på samma sätt nu. Återigen är det ett barnaminne men jag tror det är ett riktigt minne och det här med insekter är väl inte så konstigt med tanke på att det blir fler bilar i trafiken = fler som kan ta kål på insekterna = fler dödade insekter = färre insekter.

Men det här med att man ser färre maskar på gångvägar och så har jag ingen rimlig förklaring till. Har asfaltens sammansättning ändrats så att maskarna nu inte trivs där?
Citera
2022-11-11, 00:04
Medlem
Van Nostrands avatar
Har också noterat detta. Maskarna är inte längre på asfaltsvägarna vid regn. Nånting måste ha skett med marken/jorden eller asfalten eftersom de verkar föredra det förstnämnda numera. Får inte känsla av att det blivit mindre mask i omlopp när jag gräver i trädgården.
Citera
2022-11-11, 00:12
Medlem
Mailmanss avatar
Sjukt! Tänkte på detta i somras när jag var och hälsade på ute hos min mor.

Gångvägen brukade krylla av mask. Var inte en maskjävel
Citera
2022-11-11, 00:16
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ja, det beror på klimatkatastrofen. På grund av katastrofen har 97% av maskarna dött av klimatångest.
Då skulle du ha sett på 70 talet ännu fler .
Hursomhelst helst insekter reproducera knappt längre
Äggen dör .
Därav insektsdödöden
Citera
2022-11-11, 00:33
Medlem
lucyskys avatar
Vad skumt. Diskuterade just detta tidigare denna vecka. 😳
Citera
2022-11-11, 00:40
Medlem
De har bytts ut mot mördarsniglar. Nu för tiden är det även riktigt mycket harar utomhus.
Citera
2022-11-11, 00:45
Avstängd
Jagduvidoms avatar
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2022/02/24/1082752634/the-insect-crisis-oliver-milman
https://www.youtube.com/watch?v=nMIifkRSs0I

Jag vet inte hur det ser ut på landet men jag gissar att många invasiva arter utrotar och sprider sjukdomar samt alla kemikalier som kommer ut i naturen.
Citera
2022-11-11, 00:46
Medlem
Christopher.s avatar
Är inte bara daggamaskar utan insekter överlag i statsmiljö, antar att det är alla föroreningar.
Citera
2022-11-11, 00:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Samma sak med insekter. Kommer ihåg hur volvons framruta och strålkastarna kunde vara fulla med döda insekter på 90-talet. Jag upplever aldrig att framrutan blir en insektskyrkogård på samma sätt nu. Återigen är det ett barnaminne men jag tror det är ett riktigt minne och det här med insekter är väl inte så konstigt med tanke på att det blir fler bilar i trafiken = fler som kan ta kål på insekterna = fler dödade insekter = färre insekter.

Men det här med att man ser färre maskar på gångvägar och så har jag ingen rimlig förklaring till. Har asfaltens sammansättning ändrats så att maskarna nu inte trivs där?
Den här utvecklingen är bara 10-ish år gammal. Där jag bor finns en asfalterad stig till närmsta t-station, stigen går genom naturområde delvis. Där brukade finnas massor med daggmaskar blöta dagar/kvällar/morgnar. Har inte sett en sån på massa år nu.

Samma som ni säger om bilrutor. Det är väl ändå bara 10-15 år sen man behövde torka av bilrutor från insekter speciellt sommarkvällar om man åkte tio mil nånting. Nu verkar det knappt behövas! Läskigt!

Om mask och insekter försvinner, så försvinner fåglarna.

Om fåglar försvinner, så försvinner rovdjur...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in