Citat:
Ursprungligen postat av
BRASKAMINSKI
Samma sak med insekter. Kommer ihåg hur volvons framruta och strålkastarna kunde vara fulla med döda insekter på 90-talet. Jag upplever aldrig att framrutan blir en insektskyrkogård på samma sätt nu. Återigen är det ett barnaminne men jag tror det är ett riktigt minne och det här med insekter är väl inte så konstigt med tanke på att det blir fler bilar i trafiken = fler som kan ta kål på insekterna = fler dödade insekter = färre insekter.
Men det här med att man ser färre maskar på gångvägar och så har jag ingen rimlig förklaring till. Har asfaltens sammansättning ändrats så att maskarna nu inte trivs där?
Den här utvecklingen är bara 10-ish år gammal. Där jag bor finns en asfalterad stig till närmsta t-station, stigen går genom naturområde delvis. Där brukade finnas massor med daggmaskar blöta dagar/kvällar/morgnar. Har inte sett en sån på massa år nu.
Samma som ni säger om bilrutor. Det är väl ändå bara 10-15 år sen man behövde torka av bilrutor från insekter speciellt sommarkvällar om man åkte tio mil nånting. Nu verkar det knappt behövas! Läskigt!
Om mask och insekter försvinner, så försvinner fåglarna.
Om fåglar försvinner, så försvinner rovdjur...