Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Fulcitering? Fast precis allt annat i din motivering där hade ju varit helt OT här. Dilemma. Notera att jag skrev ”bl a” plus att jag länkade så att vem som helst själv lätt skulle kunna kolla upp t ex kontext.
Nu förstår jag ännu mindre varför du såg detta möjliga ointresse som en förvärrande omständighet. Du säger ju själv: Givetvis måste man inte svara på citeringar. Fullkomligt självklart och inget att diskutera. Hur är det då möjligt att det är ytterligare en motivering för en åtgärd som SKA baseras på regelverket???
När ord och gärningar säger olika saker är det inte lätt att veta vad man ska tro. Om det nu faktiskt är så att ”ointresse för sin egen [tråd]”(???) är ”ytterligare motivering” vill jag veta var gränsen går!
Hur många svar måste man ge och hur snabbt?
OK, en gång till och tydligare;
Nej, man måste inte svara på citeringar eller frågor man får. Ytterligare klargörande; Det är inte mot regelverket att blankt strunta i alla citeringar man får. Man kan mycket väl skriva ett inlägg eller starta en tråd och logga ut för att aldrig mer återkomma och om inlägget (eller tråden) inte bryter mot regelverket så kommer det inte att raderas även om det citeras 10 000 gånger och ursprungspostaren aldrig svarar. Man får även skriva nya inlägg i trådar samtidigt som man helt ignorerar tidigare citeringar eller frågor. Det är många som har detta som taktik för att reta gallfeber på lättlurade meningsmotståndare som går OT i sin frustration av att inte få svar. Så nej, man behöver inte svara.
Om vi då anser detta vara klargjort kan vi gå vidare.
Trådar som bryter mot regelverket genom att vara felplacerade, trams eller nått annat regelbrott kan behandlas lite olika beroende på multipla parametrar. Är det en normalt välskriven trådstart där den uppenbarligen passar i nått annat delforum, kan den flyttas. Eller kan den låsas med förslag på lämpligt delforum. Eller kan den kastas i papperskorgen. Kastas den kan det bli varning för trådstartaren eller inte. Vilket det blir bedöms från fall till fall. Ett typiskt fall där en tråd sannolikt flyttas är där TS är tydlig, välformulerad och seriös, och där trådstartaren uppenbarligen bryr sig om diskussionen och genuint vill prata om vad det nu vara månde, och alltså verkligen deltar i diskussionen. Ett typiskt fall där en tråd sannolikt korgas är när trådstarten, förutom att vara felplacerad, är dåligt utformad, luddig och diffus och/eller tramsig och där trådstartaren själv verkar helt ointresserad av diskussionen. Ett typiskt fall där tråden både kastas och det delas ut varning är där trådstartaren uppenbarligen inte brytt sig om att fundera över delforumval eller söka efter befintliga trådar i delforumet.
Komna så här långt bör det alltså inses lätt att:
1) uteblivna svar på citeringar eller trådstarter inte är ett regelbrott och man kan mycket väl skita i att svara eller engagera sig i trådarna.
2) ointresset kan däremot spela viss roll för hur en tråd behandlas om den av andra skäl bryter mot regelverket.
Konsekvensen av dessa två postulat i det aktuella fallet var alltså att jag bedömde trådstarten som:
A) felplacerad (regel 0.02) och tramsig (regel 0.03) samt lyckades trycka in OT-tjafs om RPs också (0.06)
B) av sådan låg kvalitet kombinerat med ointresse från trådstartaren att den förtjänade att korgas
Samt
C) Dock var inte felplaceringen eller tramset av sådan grad att det motiverade varning
För att ytterligare en gång förtydliga så förvirringen minskar. Nej, det är inget regelbrott att strunta i en tråd man startat eller inlägg man skrivit (många troll har som sagt detta som modus operandi och det är inte förbjudet att trolla), men ointresset kan väga in i bedömningen när det gäller vad som ska ske med en tråd (eller inlägg) som bryter mot reglerna.
Ännu en gång på ett annat sätt:
Nej, ointresse från TS är inte ytterligare motivering vid bedömning av regelbrott men är en faktor kring hur regelbrottet beivras och vad det får för följder.