Citat:
Ursprungligen postat av
Vitman-33
Jag förstår, att öppna Barsebäck igen är ju lite av en "panik" lösning men det är i min mening bättre att öppna eller bygga ny reaktorer än att gå vägen som Tyskland gjort och som Sverige var påväg emot. Jag hade ingen aning om att det fann Tyska delägare i vår kärnkraft. Kärnkraften i Sverige ska vara Svensk och inte ägda av andra stater/länder. Tur att det finns vettigt folk som vet när man ska dra i handbromsen om nu än sent, bättre sent än aldrig. Har ingen sympati för kärnkraftsförnekare.
Ja, rimligtvis skall "Sverige svenska kärnkraftverk ha" (om än antagligen byggda av fransmän eller eller britter, helst inte ryssar (!) ).
Nu kan man (någon svensk intressent) ju kanske köpa tillbaka Saltvik, men det gäller ju att få förnyat förtroende för kärnkraften just där i så fall.
Diskussionen på sin tid var mycket "varför i ¤¤%% byggde man inte ut i Oskarshamn" som ligger litet bättre till om något händer. Här räknade man med att Malmö och Landskrona, då stora industristäder, behövde ström och man räknade också på fullt allvar med att ta ut fjärrvärme från kylvattnet (det ligger/låg en "visningsledning" utanför verket för att visa kommungubbarna i Kävlinge, Lund Lomma och Malmö hur litet en sådan skulle störa. Det blev dock ingenting med det senare.
Man lade ner verket då det "gick som bäst", med hög tillförlitlighet, men det är så man måste handskas med kärnkraft. Det går inte att vänta tills verket visar sin tekniska ålder alltför tydligt. Det räckte så bra med ståhejet när en av generatorerna hoppade loss från turbinen och rensade stora delar av turbinhallen.