2022-11-10, 09:01
Medlem
Awkwardmans avatar
Jag letar efter en liten VEDeldad pizzaugn för hemmabruk (utomhus). Do flesta billiga verkar elda med pellets. Tänkte att det borde väll inte vara så svårt med en billig ugn för riktig ved, bara en större behållare? Eller? Är det en annan typ?

När jag googlar på vedeldad verkar ju även pelets-ugnarna marknadsförs vedeldade. Finns det ugnar för ved, för säg under 5000kr? Gärna mindre (peletsugnar kostar ju från 2k).
Citera
2022-11-10, 09:11
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Jag letar efter en liten VEDeldad pizzaugn för hemmabruk (utomhus). Do flesta billiga verkar elda med pellets. Tänkte att det borde väll inte vara så svårt med en billig ugn för riktig ved, bara en större behållare? Eller? Är det en annan typ?

När jag googlar på vedeldad verkar ju även pelets-ugnarna marknadsförs vedeldade. Finns det ugnar för ved, för säg under 5000kr? Gärna mindre (peletsugnar kostar ju från 2k).

Varför inte bygga en egen ?, Då får du ju precis som du vill ha den, Jag har då gjort det ett ex antal gånger, Otroligt bra & otroligt gott, samt med pizza sten är det bättre än pizzeria,
Citera
2022-11-10, 09:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Nej, inte för den summan. Alternativet är att mura själv som redan har konstaterats men det kräver ju ett visst handlag. Det finns massor av gratis ritningar att hämta via nätet.
Citera
2022-11-10, 09:49
Moderator
tobess avatar
Ooni Karu 12. Enligt produktbeskrivningen ska det gå att elda med ved eller pellets.

Citat:
Produktbeskrivning
Vedeldad pizzaugn från Ooni!

Ooni Karu 12 är en mindre, autentisk, vedeldad pizzaugn som klarar av att laga pizzor, kött, grönsaker eller till och med bröd! Olika typer av drivmedel som ved eller pellets kan användas för just den typen av tillagning du är ute efter. Det går även att konvertera ugnen till en gasolugn, då krävs en separat gasolbrännare (medföljer ej). Med sin kompakta form och vikt på bara 12 kg är Karu 12 lättare att transportera än de större varianterna men levererar fortfarande samma värme som krävs för att grädda en pizza på bara 60 sekunder!

Ingen aning om resultat dock, har endast sneglat på dessa ugnar själv (gasolversionen dock), men tror de överlag ska vara rätt bra
Citera
2022-11-10, 10:36
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ooni Karu 12. Enligt produktbeskrivningen ska det gå att elda med ved eller pellets.

Ingen aning om resultat dock, har endast sneglat på dessa ugnar själv (gasolversionen dock), men tror de överlag ska vara rätt bra

Ooni är som du säger generellt sett bra grejer.
Citera
2022-11-10, 10:47
Moderator
Jultrollets avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2022-11-10, 11:27
Medlem
6stringlevins avatar
Mura en liten är enda alternativet. Finns hur mycket bra info som helst på nätet.
Citera
2022-11-10, 15:19
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Den fungerar utmärkt. Mycket nöjd med köpet.
Citera
2022-11-10, 18:10
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:

Tack ska kolla in den.
Någon murning kan inte komma ifråga av flera skäl. Vad jag fattade det som går det med kol också samt gasol med extra tillsats. Eller så rör jag ihop saker
Citera
2022-11-10, 19:54
Moderator
tobess avatar
Citat:
Tack ska kolla in den.
Någon murning kan inte komma ifråga av flera skäl. Vad jag fattade det som går det med kol också samt gasol med extra tillsats. Eller så rör jag ihop saker

Ja, såvitt jag kan se funkar det med kol, ved, pellets och med gasol om man köper tillsatsen.

Finns ju också för övrig en 16" version (Ooni Karu 16) om du har behov för att göra större pizzor, men gissar att det alternativet spränger budgeten, iaf om man kollar på t.ex. Bauhaus så kostar Karu 12 2690kr och Karu 16 7190kr. Bauhaus lär väl dock inte vara det billigaste priset man kan hitta.
Citera
2022-11-12, 14:43
Medlem
Har en Ooni Karu 12 och har bara eldat med ved i den och det fungerar utmärkt. Dock så får man kapa ganska små ved pinnar, typ 15 cm långa och 2-3 cm breda för att det ska gå att få in dem. Rekommenderar björk/lövträd och inte bark/näver sidan då det kan ryka en del.

Finns på K-Rauta för 2690:-

Sen behövs en bra pizzaspade, Ooni har en men ganska dyr, köpte en på Coop som fungerar bra. En infraröd termometer kan vara bra, Ooni har en med köpte en billigare på Amazon, tänk på att den ska hantera mer än 500 gr om man ska baka i 500 gr.

Sen är det bara att testa, har själv inte fått till snitsen ännu, ibland blir det bra andra gånger sådär. En sak som är svår att att få över pizzan från bakbord/diskbänk utan att den knölar ihop sig. Gör inte för stora pizzor hellre mindre så då är lättare att hantera, både att få upp på pizzaspade och att hantera i pizzaugnen då de ska snurras runt flera gånger för jämn gräddning.

Brukar köpa färdig deg hos pizzerian (de tar 15:- degen), då man annars bör göra degen någon dag innan för bästa resultat.
Citera
2023-01-17, 18:22
Bannlyst
Budget max 5tusen sek

Då ska du utan tveka handla:

Ooni Karu 12 ca 2900kr Ved eldad Pizza Ugn , jäkligt smidig och bra enligt två släktingar.
Jag köpte själv en Ooni fast Gasoldriven Pizza Ugn.

Perforerad pizzaspade ca 600kr

Nu är vi uppe i 3500kr

Sen för att ta den här ugnen till NEXT LEVEL så köper du även en Biscotto Sten.
Den är så mkt bättre än Originalet.
Har märkt det då ena släktingen har den.
Andra släktingen skulle köpa samma sten i vår.

https://www.biscottostones.com/produ...-upgrade-floor
Dom har en till Ooni 12an

Sen är du uppe i 5tusen.
Men du kommer aldrig ångra ditt köp.

Och du kan gott börja med standart stenen som kommer med.
Uppgradera stenen kan du göra senare.
När du blivit mästare på deg och värma ugnen efter 5-10x så kan du
göra det sista och köpa det här fina stenet som ger extra fina pizzor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in