2022-11-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Kanske hade låtit annorlunda om det var dina shitcoins som var objekt för utmätning för din börs skulder? Hade det känts marknadsekonomi i hela kroppen?
Jag förstår inte frågan. Jag har aldrig rört några shit coins och kommer aldrig att göra det heller. Om du är full av shit coins då är ju det ditt problem, varför vill du projicera detta elände på mig?
Citera
2022-11-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Men är det verkligen "en scam" att ta lån på FTT? Det är väl upp till långivaren om den anser att pyramidspelet FTT är en bra säkerhet? Personligen hade jag inte lånat ut 10 dollar med "10 miljoner dollar i FTT" som en säkerhet, men det är ju bara jag det. Andra kan se det annorlunda. Det är väl bara marknadsekonomi?

För mig som är Bitcoin-maximalist är det välkommet med ett stålbad för shit coins. Jag hoppas att FTT och många fler scams möter en plågsam död, ju snabbare desto bättre.

Marknaden läker. Synd bara att det var Sam Bankman Fraud som lurade in retail OCH stora fonder in i FTX. Retails förtroende för utrymmet skadat. Fonder blivit av med enorma summor pengar, som är inlåsta.

Fraud var också i US Congress och lobbyarbetade. Kommer ju se bra ut nu, när i praktiken inte gjorde det han advokerade för.

Tror starkt på mer DeFi och crypto native tjänster framöver. Web 3, smarta kontrakt, DEX, nya appar som är enkla för retail. Snabba billiga layer 1.

Alla DeFi tjänster har ju klarat sig galant. Lån likvideras per automatik, finns ingen buffel eller båg. Allt publikt, margin, liq levels. Slicka såren först.
Citera
2022-11-11, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Marknaden läker. Synd bara att det var Sam Bankman Fraud som lurade in retail OCH stora fonder in i FTX. Retails förtroende för utrymmet skadat. Fonder blivit av med enorma summor pengar, som är inlåsta.

Fraud var också i US Congress och lobbyarbetade. Kommer ju se bra ut nu, när i praktiken inte gjorde det han advokerade för.

Tror starkt på mer DeFi och crypto native tjänster framöver. Web 3, smarta kontrakt, DEX, nya appar som är enkla för retail. Snabba billiga layer 1.

Alla DeFi tjänster har ju klarat sig galant. Lån likvideras per automatik, finns ingen buffel eller båg. Allt publikt, margin, liq levels. Slicka såren först.
Crypto med Bitcoin i spetsen är framtiden, det måste vara så. Men framtiden förstörs hela tiden av alla dessa scams och shit coins. Mitt hat mot dessa bedragare går inte att beskriva i ord.
Citera
2022-11-11, 03:42
Medlem
Verkar som FTX US också stoppat uttag fastän dom sa att dom var självständiga och inte hade någon inblandning (pengamässigt) med FTX.

Utöver det så har BlockFi också stoppat sina uttag fastän dom sa för två dagar sen att dom inte var inblandade alls med FTX och att det inte skulle påverka dom. Härlig shitshow dom har dragit igång här, får hoppas vi ser en temporär påverkan och vi rensar ut allt skräp här och nu.
Citera
2022-11-11, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Verkar som FTX US också stoppat uttag fastän dom sa att dom var självständiga och inte hade någon inblandning (pengamässigt) med FTX.

Utöver det så har BlockFi också stoppat sina uttag fastän dom sa för två dagar sen att dom inte var inblandade alls med FTX och att det inte skulle påverka dom. Härlig shitshow dom har dragit igång här, får hoppas vi ser en temporär påverkan och vi rensar ut allt skräp här och nu.

En världsomspännande rusning, i vilken "alla" tar ut sina bitcoin från alla börser och dylikt, skulle ha en renande verkan.
Citera
2022-11-11, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
En världsomspännande rusning, i vilken "alla" tar ut sina bitcoin från alla börser och dylikt, skulle ha en renande verkan.

Ja faktiskt. Någonstans har det blivit rejält tankefel.
"Decentraliserad banking är jättebra man har full kontroll över sina egna resurser och ingen kan blockera användandet."
"Men låt oss lagra de decentraliserade resurserna på ett centraliserat företag, det verkar säkrast."

For fux sake, alla dessa ställen är exchanges. Smaka på det ordet. Ska du göra något stort ska pengarna vara där jättekort under växlingen, och även då helst i portioner för växling med kontinuerlig withdraw till din egen säkrade plånbok, så du inte blir av med alla livsbesparingar utifall exchangen skulle konka just då.

Det är inte en bra idé att parkera sin vagn med fem guldtackor på handelstorget och hoppas på att den står kvar när du kommer tillbaka. Ta hem den i säkerhet när din handel är klar.
Citera
2022-11-11, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Intervju med Cory Klippsten, som granskade FTX' bokföring inför Coindeskartikeln som satte detta i rullning:

https://www.youtube.com/watch?v=x0v37LIX3kE

Han har varnat för att SBF är en bedragare sedan det började talas om att FTX skulle köpa upp Celsius, Voyager, Blockfi för ett knappt halvår sedan.

Han pekar i slutet av intervjun ut Crypto.com och Nexo som särskilt sårbara och eventuella kommande konkurskandidater.

För övrigt anser jag att alla snarast bör ta ut sina bitcoin från börsen, oavsett vilken börs ni använder.

Om jag skulle köpa mer bitcoin nu (vilket jag inte kommer att göra om den inte går ännu lägre, under 10 000, som jag har skrivit tidigare), så skulle jag använda swan.com, bitstamp.net eller kanske hodlhodl.com (som jag i så fall behöver titta närmare på först).

Jag vill flagga för att även Bitstamp tycks ha haft samröre med FTX, så det kan inte uteslutas att den börsen också dras med i malströmmen. Jag kan alltså inte rekommendera Bitstamp heller, även om den har en lång, såvitt jag vet oförvitlig historik.

https://insidebitcoins.com/news/ftx-us-and-bitstamp-usa-want-to-venture-into-traditional-finance
https://www.coinbureau.com/news/ftx-and-bitstamp-explore-expansion-into-stock-trading/
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-11 kl. 08:55.
Citera
2022-11-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja faktiskt. Någonstans har det blivit rejält tankefel.
"Decentraliserad banking är jättebra man har full kontroll över sina egna resurser och ingen kan blockera användandet."
"Men låt oss lagra de decentraliserade resurserna på ett centraliserat företag, det verkar säkrast."

For fux sake, alla dessa ställen är exchanges. Smaka på det ordet. Ska du göra något stort ska pengarna vara där jättekort under växlingen, och även då helst i portioner för växling med kontinuerlig withdraw till din egen säkrade plånbok, så du inte blir av med alla livsbesparingar utifall exchangen skulle konka just då.

Det är inte en bra idé att parkera sin vagn med fem guldtackor på handelstorget och hoppas på att den står kvar när du kommer tillbaka. Ta hem den i säkerhet när din handel är klar.

Nytillkomna användare har inte förstått riskerna. Men den senaste tidens händelser lär ha fått många att förstå vikten av det du skriver. Inte så få har nu lärt sig läxan den hårda vägen.
Citera
2022-11-11, 09:08
Medlem
Har dåligt med tid just nu för att göra egen research, tacksam för svar.

Blev lite långdraget nu.. vet någon hur det är med XBT provider? Är det för riskfullt att ha certifikat via dem nu? Har som sagt inte tid för så mycket research just nu men såg i förbifarten att någon som säljer btc-cert har haft lite investerat i FTX.

Tack på förhand.
Citera
2022-11-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Har dåligt med tid just nu för att göra egen research, tacksam för svar.

Blev lite långdraget nu.. vet någon hur det är med XBT provider? Är det för riskfullt att ha certifikat via dem nu? Har som sagt inte tid för så mycket research just nu men såg i förbifarten att någon som säljer btc-cert har haft lite investerat i FTX.

Tack på förhand.

Personligen skulle jag aldrig köpa ett bitcoincertifikat, men hur stor risken är på kort sikt kan jag inte bedöma. På lång sikt bör du nog räkna med att det blir värdelöst.
Citera
2022-11-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST

Ja, certifikat är en intressant fråga! Har mäklaren för certifikaten, t.ex. Avanza, något ansvar utifall emittenten varit scammig eller klandervärd?
Om inte borde förmodligen inte sådana investeringar göras. Kanske undantaget om certifikaten är utfärdade av någon råstabil jättebank med säkerheter och garantier.
Citera
2022-11-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja, certifikat är en intressant fråga! Har mäklaren för certifikaten, t.ex. Avanza, något ansvar utifall emittenten varit scammig eller klandervärd?
Om inte borde förmodligen inte sådana investeringar göras. Kanske undantaget om certifikaten är utfärdade av någon råstabil jättebank med säkerheter och garantier.

Läste på lite om XBT provider när jag köpte cert första gången och de verkar vara en del av en större grupp med mycket kapital osv och många svenskar använder sig av dem men de finns i flera länder. Det gav mig trygghet just då och på kort sikt.

Jag var också tvungen att göra ett quiz på Nordnet för att få köpa, vilket också krävde att jag var tvungen att läsa på, vilket var bra. Men då framgick det (tror jag) att jag får skylla mig själv om det händer något med de som ger ut certifikaten och det har jag räknat med sen dess.

Men undrar nu om någon hört något om dem och om de kan vara i farozonen nu med allt som händer.

Jag har inte en betydande del där längre men hade velat börja utöka lite nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in